Campus

Sambal goreng spruitjes in de Indische stad

Een Indische stad op het Malieveld in Den Haag. Volgende week start de 46ste editie van Pasar Malam Besar, het grootste Euraziatische festival ter wereld, met in totaal vierhonderd voorstellingen. Er zijn dans, muziek, theater, lezingen, een markt en veel exotisch eten.

Pasar Malam Besar heeft dit jaar een thema dat tegenwoordig een erg hot item is: inburgering en integratie. De media staan er bol van, politici laten er graag mooie oneliners op los en iedereen vindt er wel iets van. Je zou door alle aandacht bijna denken dat het een nieuw onderwerp is, dat nog nooit eerder aan de orde is geweest.

Maar niets is minder waar. Al in de jaren veertig kwamen de eerste Indiërs naar Nederland en in de jaren vijftig en zestig nog veel meer. In totaal repatrieerden 300 duizend Indische Nederlanders. Hoe integreerden zij en hun nakomelingen in de Nederlandse samenleving, is een vraag die als een rode draad door heel veel voorstellingen en lezingen tijdens het festival zullen lopen. En hoe Indisch zijn ze eigenlijk nog?

Op die laatste vraag proberen de Indische psychotherapeuten Colleen van Hutten en Ellen Derksen een antwoord te vinden tijdens een speciale lezing op het festival. Colleen van Hutten voelt zichzelf Indo, maar merkt dat anderen dat anders zien.

Tijdens het festival zijn ook twee documentaires te zien over Indische integratie en identiteit. In één van die films vertellen drie Indische families over hoe zij in Nederland probeerden een weg te vinden en over hun identiteit. Uit de documentaire blijkt dat de eerste generatie zich als vanzelf Indisch voelt, maar dat dat voor hun kinderen minder gemakkelijk ligt.

Hoe Nederlands veel Indo’s zich ook voelen, Pasar Malam Besar blijft twaalf dagen lang een echte Indische stad, met straten en pleinen met warongs en restaurants, markten en winkels, terrassen en theaters. En met Indorock en krontjong, de twee Indische muziekstijlen.

Krontjongorkest Irama Kesuma uit West-Java is tijdens het hele festival het huisorkest. Het is één van de weinige orkesten die nog de oude, Indische krontjongstijl spelen. De Drabini Brothers pakken het iets westerser aan met popklassiekers van The Eagles, Toto en Crowded House.

En wie wil dansen als in één van de vele Bollywoodfilms uit India is bij Pasar Malam Besar ook aan het goede adres. Dansgroep Ashkarion geeft een voorstelling, maar de leidster van deze groep geeft ook een workshop.

Tijdens een heel andere workshop kunnen bezoekers ook de fijne kneepjes leren van pidjit, een oude Indonesische massagetechniek. Indiërs die in de jaren veertig en vijftig naar Nederland kwamen, beheersten deze techniek al. Maar Nederlanders waren nog niet zo aanrakerig, zodat deze vorm van massage binnen de Indische kamers bleef.

Voor heel veel bezoekers blijft het eten misschien toch wel het aantrekkelijkste deel van de Pasar Malam Besar. Er zijn tijdens het festival meer dan honderd kookdemonstraties, er is een speciale eetwijk met meer dan 25 eethuizen die met elkaar wedijveren om de Zilveren Rijstlepel en een versmarkt met fruit, specerijen en tropische groenten.

En zelfs op eetgebied is de organisatie erin geslaagd het thema inburgering en integratie door te voeren. Immers, voor de Indiërs die hier decennia geleden kwamen waren heel veel voor hen vertrouwde kruiden opeens nergens meer te krijgen. Nederlandse groenten en kruiden moesten die uit Indonesië vervangen.

Tijdens de kookdemonstraties worden dan ook sambal goreng spruitjes, erwtensoep met sambal en bruine bonensoep met rijst klaargemaakt. En voor de liefhebbers van (semi)bekende Nederlanders: de oma van Jamai en Patty Brard komen ook in het kooktheater.

Pasar Malam Besar start aanstaande woensdagmiddag en gaat door tot en met 20 juni. Een dagkaart kost doordeweeks tien euro en in het weekend 12,50 euro. Studenten betalen 6,50 euro. Er zijn ook passes-partout te koop.

www.pasarmalambesar.nl

De fijne kneepjes van pidjit

Pasar Malam Besar heeft dit jaar een thema dat tegenwoordig een erg hot item is: inburgering en integratie. De media staan er bol van, politici laten er graag mooie oneliners op los en iedereen vindt er wel iets van. Je zou door alle aandacht bijna denken dat het een nieuw onderwerp is, dat nog nooit eerder aan de orde is geweest.

Maar niets is minder waar. Al in de jaren veertig kwamen de eerste Indiërs naar Nederland en in de jaren vijftig en zestig nog veel meer. In totaal repatrieerden 300 duizend Indische Nederlanders. Hoe integreerden zij en hun nakomelingen in de Nederlandse samenleving, is een vraag die als een rode draad door heel veel voorstellingen en lezingen tijdens het festival zullen lopen. En hoe Indisch zijn ze eigenlijk nog?

Op die laatste vraag proberen de Indische psychotherapeuten Colleen van Hutten en Ellen Derksen een antwoord te vinden tijdens een speciale lezing op het festival. Colleen van Hutten voelt zichzelf Indo, maar merkt dat anderen dat anders zien.

Tijdens het festival zijn ook twee documentaires te zien over Indische integratie en identiteit. In één van die films vertellen drie Indische families over hoe zij in Nederland probeerden een weg te vinden en over hun identiteit. Uit de documentaire blijkt dat de eerste generatie zich als vanzelf Indisch voelt, maar dat dat voor hun kinderen minder gemakkelijk ligt.

Hoe Nederlands veel Indo’s zich ook voelen, Pasar Malam Besar blijft twaalf dagen lang een echte Indische stad, met straten en pleinen met warongs en restaurants, markten en winkels, terrassen en theaters. En met Indorock en krontjong, de twee Indische muziekstijlen.

Krontjongorkest Irama Kesuma uit West-Java is tijdens het hele festival het huisorkest. Het is één van de weinige orkesten die nog de oude, Indische krontjongstijl spelen. De Drabini Brothers pakken het iets westerser aan met popklassiekers van The Eagles, Toto en Crowded House.

En wie wil dansen als in één van de vele Bollywoodfilms uit India is bij Pasar Malam Besar ook aan het goede adres. Dansgroep Ashkarion geeft een voorstelling, maar de leidster van deze groep geeft ook een workshop.

Tijdens een heel andere workshop kunnen bezoekers ook de fijne kneepjes leren van pidjit, een oude Indonesische massagetechniek. Indiërs die in de jaren veertig en vijftig naar Nederland kwamen, beheersten deze techniek al. Maar Nederlanders waren nog niet zo aanrakerig, zodat deze vorm van massage binnen de Indische kamers bleef.

Voor heel veel bezoekers blijft het eten misschien toch wel het aantrekkelijkste deel van de Pasar Malam Besar. Er zijn tijdens het festival meer dan honderd kookdemonstraties, er is een speciale eetwijk met meer dan 25 eethuizen die met elkaar wedijveren om de Zilveren Rijstlepel en een versmarkt met fruit, specerijen en tropische groenten.

En zelfs op eetgebied is de organisatie erin geslaagd het thema inburgering en integratie door te voeren. Immers, voor de Indiërs die hier decennia geleden kwamen waren heel veel voor hen vertrouwde kruiden opeens nergens meer te krijgen. Nederlandse groenten en kruiden moesten die uit Indonesië vervangen.

Tijdens de kookdemonstraties worden dan ook sambal goreng spruitjes, erwtensoep met sambal en bruine bonensoep met rijst klaargemaakt. En voor de liefhebbers van (semi)bekende Nederlanders: de oma van Jamai en Patty Brard komen ook in het kooktheater.

Pasar Malam Besar start aanstaande woensdagmiddag en gaat door tot en met 20 juni. Een dagkaart kost doordeweeks tien euro en in het weekend 12,50 euro. Studenten betalen 6,50 euro. Er zijn ook passes-partout te koop.

www.pasarmalambesar.nl

De fijne kneepjes van pidjit

Editor Redactie

Do you have a question or comment about this article?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.