Opinion

Rotrax

In Delta 6 van 19 februari ergerde prof.dr.ir. W.J. Beek zich aan het Delftse klapschaats-billboard. Ir. T. Luijendijk reageert.

Op de in Delta getoonde foto van het billboard staat niet de klapschaats, maar de Rotrax-schaats afgebeeld. Die schaats is in Delft ontwikkeld en nergens anders. De schaats is ontstaan uit een samenwerkingsverband tussen de TU Delft en de Rijksuniversiteit Groningen.

De klapschaats is, zoals Beek ook stelt, niet de vinding van professor Gert Jan van Ingen Schenau. De Rotrax-schaats echter verschilt wezenlijk van de klapschaats, omdat met behulp van een zesstangen mechanisme de natuurlijke voetafwikkeling, zoals die optreedt bij het lopen, gesimuleerd wordt.

Beek heeft moeite met de reclame die de TU Delft maakt voor de speedstrips en de Rotrax schaats. Hij vindt het een wasmiddelachtige aanprijzing en het pronken met andermans veren. Als hij dit schrijft, begrijpt hij niet de bedoeling van dergelijke reclame. Techniek studeren is op dit moment niet populair en er is een tekort aan eerstejaars. Een beetje reclame maken met producten die te maken hebben met de in Nederland immens populaire schaatsport kan dan ook geen kwaad.

Ir. Theo Luijendijk

Laboratorium voor Materiaalkunde

Op de in Delta getoonde foto van het billboard staat niet de klapschaats, maar de Rotrax-schaats afgebeeld. Die schaats is in Delft ontwikkeld en nergens anders. De schaats is ontstaan uit een samenwerkingsverband tussen de TU Delft en de Rijksuniversiteit Groningen.

De klapschaats is, zoals Beek ook stelt, niet de vinding van professor Gert Jan van Ingen Schenau. De Rotrax-schaats echter verschilt wezenlijk van de klapschaats, omdat met behulp van een zesstangen mechanisme de natuurlijke voetafwikkeling, zoals die optreedt bij het lopen, gesimuleerd wordt.

Beek heeft moeite met de reclame die de TU Delft maakt voor de speedstrips en de Rotrax schaats. Hij vindt het een wasmiddelachtige aanprijzing en het pronken met andermans veren. Als hij dit schrijft, begrijpt hij niet de bedoeling van dergelijke reclame. Techniek studeren is op dit moment niet populair en er is een tekort aan eerstejaars. Een beetje reclame maken met producten die te maken hebben met de in Nederland immens populaire schaatsport kan dan ook geen kwaad.

Ir. Theo Luijendijk

Laboratorium voor Materiaalkunde

Editor Redactie

Do you have a question or comment about this article?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.