Science

Romantiek of realiteit

“Wat een romantische kaft! Dat zeggen veel mensen bij het zien van mijn boek. Ik vind het wel een grappige reactie, want daar had ik helemaal niet bij stilgestaan.

Ik heb dit schilderij juist gekozen omdat het een letterlijke afbeelding is van het onderwerp dat ik in mijn proefschrift behandel.”

Bouwkundig ingenieur Roberto Cavallo betoogt in zijn proefschrift ‘Railways in the Urban Context’ dat het architectonische ontwerp van spoorwegen en stations meer aandacht zou moeten krijgen bij de planning en uitvoering van infrastructurele projecten. Cavallo: “Spoor en stad zijn geheel met elkaar verwikkeld. De aanleg van een spoor wordt vaak benaderd als een puur technische aangelegenheid, maar ik ben ervan overtuigd dat het spoor en de bijbehorende gebouwen een grote invloed hebben op het stadslandschap.”

Op de kaft van het proefschrift van Cavallo prijkt een schilderij van Henri Ottman uit 1903. Cavallo: “Op het schilderij zien we het Gare du Luxembourg midden in de stad Brussel. We zien spoor, grote gebouwen, kleine gebouwen en verschillende stoomtreinen. Voor mij is dit schilderij puur een waarneming van de realiteit en niet meer dan dat. Veel promovendi kiezen voor een niet-figuratief patroon voor op de kaft – een neutrale compositie van kleuren, die nauwelijks gekoppeld is aan het onderwerp van hun onderzoek. De kaft van mijn boek maakt direct duidelijk waar het over gaat.” [SS]

@01 infoblokje:’Railways in the Urban Context. An Architectural Discourse’. Ir. Roberto Cavallo promoveert op 30 mei in de Senaatszaal van de aula.

img:kaft_40_17.jpg

“Wat een romantische kaft! Dat zeggen veel mensen bij het zien van mijn boek. Ik vind het wel een grappige reactie, want daar had ik helemaal niet bij stilgestaan. Ik heb dit schilderij juist gekozen omdat het een letterlijke afbeelding is van het onderwerp dat ik in mijn proefschrift behandel.”

Bouwkundig ingenieur Roberto Cavallo betoogt in zijn proefschrift ‘Railways in the Urban Context’ dat het architectonische ontwerp van spoorwegen en stations meer aandacht zou moeten krijgen bij de planning en uitvoering van infrastructurele projecten. Cavallo: “Spoor en stad zijn geheel met elkaar verwikkeld. De aanleg van een spoor wordt vaak benaderd als een puur technische aangelegenheid, maar ik ben ervan overtuigd dat het spoor en de bijbehorende gebouwen een grote invloed hebben op het stadslandschap.”

Op de kaft van het proefschrift van Cavallo prijkt een schilderij van Henri Ottman uit 1903. Cavallo: “Op het schilderij zien we het Gare du Luxembourg midden in de stad Brussel. We zien spoor, grote gebouwen, kleine gebouwen en verschillende stoomtreinen. Voor mij is dit schilderij puur een waarneming van de realiteit en niet meer dan dat. Veel promovendi kiezen voor een niet-figuratief patroon voor op de kaft – een neutrale compositie van kleuren, die nauwelijks gekoppeld is aan het onderwerp van hun onderzoek. De kaft van mijn boek maakt direct duidelijk waar het over gaat.” [SS]

@01 infoblokje:’Railways in the Urban Context. An Architectural Discourse’. Ir. Roberto Cavallo promoveert op 30 mei in de Senaatszaal van de aula.

img:kaft_40_17.jpg

Editor Redactie

Do you have a question or comment about this article?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.