Campus

Roept u maar

,,Als het belangrijk is dat in Nederland onderzoek gedaan wordt dat kan concurreren met het beste in de wereld, dan moeten toponderzoekers de kans krijgen om onderzoek te doen.

Dat betekent bescherming tegen de vaderlandse vergadercultuur, vrijstelling van het geven van onderwijs aan studenten die niet in onderzoek zijn geïnteresseerd, en concentratie in centra waar onderzoek prioriteit heeft.”

(Piet Borst in NRC Handelsblad)

,,In alle andere landen heb je een buffer tussen de politiek en het hoger onderwijs. Hier niet. Hier discussieert de staatssecretaris in Arnhem en Leeuwarden over zaken die ons aangaan. Dat is misschien niet slecht, maar wel raar.”

(Collegevoorzitter Gevers van de UvA in NRC Handelsblad)

,,Tegenwoordig komen er nauwelijks meer mooie, echt Nederlandse woorden bij, maar er was een tijd waarin het Nederlands wereldkampioen was. Toen Simon Stevin woorden als wiskunde, meetkunde en heelal bedacht, oneindig veel fraaier dan in welke vreemde taal ook. In dat verre verleden ontstonden ook de wonderschone woorden uit de waterbouw. Kwel, kaapstander, schutsluis, spuikolk. Net een gedicht. Schoner heeft het Nederlands niet in huis.”

(Simon Rozendaal in Elsevier)

,,Zonder een domein waar wetenschap ongestoord kan worden beoefend en gedoceerd om der wille van de wetenschap, een domein dat juist aan de wisselvalligheden van markt en mode onttrokken blijft, droogt de bodem uit waar alle vakken, alfa’s en bèta’s, hun diepste wortels hebben. Met name prominente vertegenwoordigers van de natuurwetenschappen zien dat, en veelal blijken juist zij pleitbezorgers voor een norm die alleen kwaliteit, traditie en vakbekwaamheid laat gelden.”

(Prof. dr. H.W. von der Dunk in NRC Handelsblad)

,,Scholieren worden gedwongen na de middelbare school vier jaar één vak te studeren en doen er overigens vaak meer dan een jaar langer over. De meeste studenten hebben in eerste instantie behoefte aan een stevige, algemene opleiding die best korter mag duren. Daarom is het huidige stelsel ondoelmatig en onnodig duur. Na enige jaren werkervaring kan men dubbel gemotiveerd terugkomen voor een vakstudie op hoog niveau.”

(Kamerlid en hoogleraar R. van der Ploeg in de Volkskrant)

,,Het is een open vraag of de beoogde werkgevers zo blij zullen zijn met onze algemeen gevormden – die ongetwijfeld op moordende concurrentie kunnen rekenen van degenen die wel een professionele scholing konden laten volgen op hun academische vorming. Ook Rick van der Ploeg is hier lichtzinnig. Bachelors komen in Engeland prima aan de bak, zegt hij. Alsof die situatie vergelijkbaar zou zijn!”

(Ex-staatssecretaris Job Cohen in de Volkskrant)

,,Als het belangrijk is dat in Nederland onderzoek gedaan wordt dat kan concurreren met het beste in de wereld, dan moeten toponderzoekers de kans krijgen om onderzoek te doen. Dat betekent bescherming tegen de vaderlandse vergadercultuur, vrijstelling van het geven van onderwijs aan studenten die niet in onderzoek zijn geïnteresseerd, en concentratie in centra waar onderzoek prioriteit heeft.”

(Piet Borst in NRC Handelsblad)

,,In alle andere landen heb je een buffer tussen de politiek en het hoger onderwijs. Hier niet. Hier discussieert de staatssecretaris in Arnhem en Leeuwarden over zaken die ons aangaan. Dat is misschien niet slecht, maar wel raar.”

(Collegevoorzitter Gevers van de UvA in NRC Handelsblad)

,,Tegenwoordig komen er nauwelijks meer mooie, echt Nederlandse woorden bij, maar er was een tijd waarin het Nederlands wereldkampioen was. Toen Simon Stevin woorden als wiskunde, meetkunde en heelal bedacht, oneindig veel fraaier dan in welke vreemde taal ook. In dat verre verleden ontstonden ook de wonderschone woorden uit de waterbouw. Kwel, kaapstander, schutsluis, spuikolk. Net een gedicht. Schoner heeft het Nederlands niet in huis.”

(Simon Rozendaal in Elsevier)

,,Zonder een domein waar wetenschap ongestoord kan worden beoefend en gedoceerd om der wille van de wetenschap, een domein dat juist aan de wisselvalligheden van markt en mode onttrokken blijft, droogt de bodem uit waar alle vakken, alfa’s en bèta’s, hun diepste wortels hebben. Met name prominente vertegenwoordigers van de natuurwetenschappen zien dat, en veelal blijken juist zij pleitbezorgers voor een norm die alleen kwaliteit, traditie en vakbekwaamheid laat gelden.”

(Prof. dr. H.W. von der Dunk in NRC Handelsblad)

,,Scholieren worden gedwongen na de middelbare school vier jaar één vak te studeren en doen er overigens vaak meer dan een jaar langer over. De meeste studenten hebben in eerste instantie behoefte aan een stevige, algemene opleiding die best korter mag duren. Daarom is het huidige stelsel ondoelmatig en onnodig duur. Na enige jaren werkervaring kan men dubbel gemotiveerd terugkomen voor een vakstudie op hoog niveau.”

(Kamerlid en hoogleraar R. van der Ploeg in de Volkskrant)

,,Het is een open vraag of de beoogde werkgevers zo blij zullen zijn met onze algemeen gevormden – die ongetwijfeld op moordende concurrentie kunnen rekenen van degenen die wel een professionele scholing konden laten volgen op hun academische vorming. Ook Rick van der Ploeg is hier lichtzinnig. Bachelors komen in Engeland prima aan de bak, zegt hij. Alsof die situatie vergelijkbaar zou zijn!”

(Ex-staatssecretaris Job Cohen in de Volkskrant)

Editor Redactie

Do you have a question or comment about this article?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.