Education

Roeiers kijken over eigen schutting

De contacten met professionele watergebruikers versterken. Dat was de gedachte achter de, door de Haagse en Delftse roeiwereld geïnitieerde, eerste binnenschippersborrel. Zaterdag werd de bijeenkomst voor de vijfde maal gehouden, bij burgerroeivereniging DDS.

De ramen staan wijd open, maar het blijft heet in de bestuurskamer van de Delftse burgerroeivereniging. “Volle bak”, stelt Jappe Zijlstra, voorzitter van de Zuid-Hollandse roeibond, verheugd vast. De kamer is met 25 aanwezigen goed gevuld, al laten de binnenschippers het in aantal afweten. “Jammer”, vindt Jos Dullaart, afdelingssecretaris van schippersvereniging Schuttevaer. “Het is juist voor hen bedoeld. Toen wij de bijeenkomst vorig jaar zelf organiseerden, sloeg het goed aan.” Binnenschippers zijn nu eenmaal moeilijk te bereiken, weet Zijlstra.

“We wilden de communicatie met de binnenschippers verbeteren”, verklaart de laatste het ontstaan van de jaarlijkse dag. “Problemen bespreekbaar maken en on speaking terms blijven.” Dit jaar is ‘veiligheid op het Rijn-Schiekanaal’ het thema. Door de toename van de binnenscheepvaart en de plezierjacht neemt ook het gevaar van aanvaringen toe. In november nam de Delftse gemeenteraad een motie van studentenpartij Stip aan, waarin het college van b en w werd opgedragen onderzoek te doen naar (de verbetering van) die veiligheid. Wethouder Rensen werkt aan een voor te leggen convenant.

“Het is veel meer gaan leven bij de politiek”, weet Proteus-coach en medeorganisator Hans Kuhlemaijer. “Er is over geschreven in verkiezingsprogramma’s en in de vaarwegnota van de provincie.” De politici zijn ruim vertegenwoordigd op deze middag, waarop de problemen en wensen van alle betrokkenen aan de orde komen en ideetjes over en weer vliegen. Roeiers zijn vaak niet goed zichtbaar vanaf een groot schip, zegt binnenvaarder Rob Kempke. Kunnen roeiboten, die immers achteruit varen, niet uitgerust worden met buitenspiegels, oppert hij. “Een lullig gezicht, maar het is voor de eigen veiligheid.” Het is wel eens uitgeprobeerd, vertelt Proteus-voorzitter Wouter Buschgens, maar het bleek niet goed te werken. Er vallen termen als spertijden, groene golf, geluidssignalen, centraal meldpunt, calamiteitennummer. En moet er niet een nieuwe roeibaan komen? Graag, maar waar? En willen de verenigingen hun huidige – prachtige – locaties dan wel verlaten? Zo lang iedereen gebruik maakt van hetzelfde water, dient men met elkaar te leven, daar is men het wel over eens.

Tijdens de naborrel worden visitekaartjes uitgewisseld. Kempke nodigt roeiers van harte uit een keer mee te varen op een van zijn schepen. Laga-bestuurslid Roos van Genuchten betreurt de afwezigheid van de – wel uitgenodigde – politie. Kuhlemaijer roemt de constructieve sfeer. “Ik hoop dat er actie uit voortkomt”, valt Laga-voorzitter Fridja Ernens bij. “Er zijn genoeg punten aan de orde geweest, waarmee iets gedaan kan worden. De bijeenkomst is een goed initiatief. Het is belangrijk om over je eigen schuttinkje heen te kijken.” (JT)

De ramen staan wijd open, maar het blijft heet in de bestuurskamer van de Delftse burgerroeivereniging. “Volle bak”, stelt Jappe Zijlstra, voorzitter van de Zuid-Hollandse roeibond, verheugd vast. De kamer is met 25 aanwezigen goed gevuld, al laten de binnenschippers het in aantal afweten. “Jammer”, vindt Jos Dullaart, afdelingssecretaris van schippersvereniging Schuttevaer. “Het is juist voor hen bedoeld. Toen wij de bijeenkomst vorig jaar zelf organiseerden, sloeg het goed aan.” Binnenschippers zijn nu eenmaal moeilijk te bereiken, weet Zijlstra.

“We wilden de communicatie met de binnenschippers verbeteren”, verklaart de laatste het ontstaan van de jaarlijkse dag. “Problemen bespreekbaar maken en on speaking terms blijven.” Dit jaar is ‘veiligheid op het Rijn-Schiekanaal’ het thema. Door de toename van de binnenscheepvaart en de plezierjacht neemt ook het gevaar van aanvaringen toe. In november nam de Delftse gemeenteraad een motie van studentenpartij Stip aan, waarin het college van b en w werd opgedragen onderzoek te doen naar (de verbetering van) die veiligheid. Wethouder Rensen werkt aan een voor te leggen convenant.

“Het is veel meer gaan leven bij de politiek”, weet Proteus-coach en medeorganisator Hans Kuhlemaijer. “Er is over geschreven in verkiezingsprogramma’s en in de vaarwegnota van de provincie.” De politici zijn ruim vertegenwoordigd op deze middag, waarop de problemen en wensen van alle betrokkenen aan de orde komen en ideetjes over en weer vliegen. Roeiers zijn vaak niet goed zichtbaar vanaf een groot schip, zegt binnenvaarder Rob Kempke. Kunnen roeiboten, die immers achteruit varen, niet uitgerust worden met buitenspiegels, oppert hij. “Een lullig gezicht, maar het is voor de eigen veiligheid.” Het is wel eens uitgeprobeerd, vertelt Proteus-voorzitter Wouter Buschgens, maar het bleek niet goed te werken. Er vallen termen als spertijden, groene golf, geluidssignalen, centraal meldpunt, calamiteitennummer. En moet er niet een nieuwe roeibaan komen? Graag, maar waar? En willen de verenigingen hun huidige – prachtige – locaties dan wel verlaten? Zo lang iedereen gebruik maakt van hetzelfde water, dient men met elkaar te leven, daar is men het wel over eens.

Tijdens de naborrel worden visitekaartjes uitgewisseld. Kempke nodigt roeiers van harte uit een keer mee te varen op een van zijn schepen. Laga-bestuurslid Roos van Genuchten betreurt de afwezigheid van de – wel uitgenodigde – politie. Kuhlemaijer roemt de constructieve sfeer. “Ik hoop dat er actie uit voortkomt”, valt Laga-voorzitter Fridja Ernens bij. “Er zijn genoeg punten aan de orde geweest, waarmee iets gedaan kan worden. De bijeenkomst is een goed initiatief. Het is belangrijk om over je eigen schuttinkje heen te kijken.” (JT)

Editor Redactie

Do you have a question or comment about this article?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.