Education

Ritzen weigert extra geld voor OV-kaart

Minister Ritzen weigert de openbaar-vervoerbedrijven meer geld te betalen voor de OV-studentenkaart. De bedrijven eisen een vergoeding van de bewindsman, omdat in 1997 68 duizend scholieren van achttien jaar en ouder hun recht op studiefinanciering en de bijbehorende OV-kaart verliezen.

Daardoor neemt het ministerie veel minder kaarten af dan bij het opstellen van het contract met de OV-bedrijven in 1993 was voorzien.

Voor de openbaar-vervoerbedrijven betekent de afschaffing van de studiefinanciering voor scholieren in het voortgezet onderwijs een strop van tachtig miljoen gulden. Nu betaalt Ritzen 880 miljoen gulden per jaar voor de OV-studentenkaart. In 1997 zal dat nog maar 800 miljoen gulden zijn. Bovendien worden er door de wijzigingen gemiddeld meer kilometers per kaart gereisd, stellen de OV-bedrijven. Studenten reizen namelijk meer dan scholieren.

Ritzen vindt de eis voor een hogere vergoeding echter overdreven. Bij het afsluiten van het contract in 1993 werd nog uitgegaan van een vergoeding van 740 miljoen gulden, zo betoogde de bewindsman vorige week in de Tweede Kamer. Doordat vorig jaar onverwacht veel studenten voor de duurdere weekkaart kozen, moest dat bedrag worden bijgesteld tot 880 miljoen gulden. De OV-bedrijven ontvangen in 1997 dus nog altijd 60 miljoen gulden meer dan waar ze oorspronkelijk op hadden gerekend, redeneerde de minister.

Bovendien is het de bedoeling, zo stelde Ritzen, dat studenten van achttien jaar en jonger vanaf 1 oktober 1996 recht krijgen op studiefinanciering, inclusief een OV-studentenkaart. Nu valt deze groep nog onder de wet tegemoetkoming studiekosten, zonder recht op de OV-kaart.

Tijdens het debat met de Tweede Kamer bleek overigens dat een initiatief wetsvoorstel van het CDA om studenten van achttien jaar en jonger al per 1 januari 1996 het recht op studiefinanciering te geven geen steun van de Kamer krijgt. De meerderheid is het met Ritzen eens dat de kosten pas gedekt kunnen worden als de invoering van de prestatiebeurs op 1 september 1996 doorgaat. (HOP/M.W.)

Marcel Wiegman

Minister Ritzen weigert de openbaar-vervoerbedrijven meer geld te betalen voor de OV-studentenkaart. De bedrijven eisen een vergoeding van de bewindsman, omdat in 1997 68 duizend scholieren van achttien jaar en ouder hun recht op studiefinanciering en de bijbehorende OV-kaart verliezen. Daardoor neemt het ministerie veel minder kaarten af dan bij het opstellen van het contract met de OV-bedrijven in 1993 was voorzien.

Voor de openbaar-vervoerbedrijven betekent de afschaffing van de studiefinanciering voor scholieren in het voortgezet onderwijs een strop van tachtig miljoen gulden. Nu betaalt Ritzen 880 miljoen gulden per jaar voor de OV-studentenkaart. In 1997 zal dat nog maar 800 miljoen gulden zijn. Bovendien worden er door de wijzigingen gemiddeld meer kilometers per kaart gereisd, stellen de OV-bedrijven. Studenten reizen namelijk meer dan scholieren.

Ritzen vindt de eis voor een hogere vergoeding echter overdreven. Bij het afsluiten van het contract in 1993 werd nog uitgegaan van een vergoeding van 740 miljoen gulden, zo betoogde de bewindsman vorige week in de Tweede Kamer. Doordat vorig jaar onverwacht veel studenten voor de duurdere weekkaart kozen, moest dat bedrag worden bijgesteld tot 880 miljoen gulden. De OV-bedrijven ontvangen in 1997 dus nog altijd 60 miljoen gulden meer dan waar ze oorspronkelijk op hadden gerekend, redeneerde de minister.

Bovendien is het de bedoeling, zo stelde Ritzen, dat studenten van achttien jaar en jonger vanaf 1 oktober 1996 recht krijgen op studiefinanciering, inclusief een OV-studentenkaart. Nu valt deze groep nog onder de wet tegemoetkoming studiekosten, zonder recht op de OV-kaart.

Tijdens het debat met de Tweede Kamer bleek overigens dat een initiatief wetsvoorstel van het CDA om studenten van achttien jaar en jonger al per 1 januari 1996 het recht op studiefinanciering te geven geen steun van de Kamer krijgt. De meerderheid is het met Ritzen eens dat de kosten pas gedekt kunnen worden als de invoering van de prestatiebeurs op 1 september 1996 doorgaat. (HOP/M.W.)

Marcel Wiegman

Editor Redactie

Do you have a question or comment about this article?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.