Campus

Revenge of the nerds

Studium Generale begrijpt wat de ware Delftenaar interesseert: gamen. Zaterdag organiseert ze een Gamesdag, waar fanatici en nieuwsgierigen samen het oorlogsspel ‘Medal of Honor’ kunnen spelen.

Jarenlang is het computerspel genegeerd door de academische wereld. Maar nu miljoenen mensen eraan zijn verslingerd, de game-industrie met miljarden euro’s omzet groter is dan die van de film en het in China inmiddels al mogelijk is om doctorandus in computerspelletjes worden, begint ook de wetenschap er steeds meer in geïnteresseerd te raken.

Games en wetenschap, een meer bizarre combinatie is voor sommigen misschien nauwelijks denkbaar, maar eigenlijk is het een logische. De strijd om het beste, spannendste en mooiste spel is immers hevig en dat betekent dat bedrijven als Sony en Microsoft de beste wetenschappers aan het werk willen zetten om de concurrent een stap voor te blijven.

Aanstaande zaterdag organiseert Studium Generale een gamesdag, met lezingen over de geschiedenis van videogames, de nieuwste technische ontwikkelingen, de invloed van manga op vooral Japanse spellen, de rol van geluid en de vraag: zijn computerspelletjes nu kunst of niet?

TU-docent geometrisch modelleren Rafael Bidarra, die één van de drie lezingen verzorgt, maakt al samen met zijn studenten computerspelletjes. Hij is hoofdverantwoordelijke voor het tweedejaars computergamesproject en hij zal laten zien wat er op de TU Delft mogelijk is.

Hij buigt zich ook over de vraag of gametechnologie docenten en studenten zal verplaatsen van collegezalen, tentamens en aantekeningen naar leuke, digitale interactieve leeromgevingen. Dat zal muziek zijn in de oren van veel studenten.

Maar omdat dat wel toekomstmuziek is, is de LAN-workshop (LAN betekent Local Area Network) zaterdagmiddag vast het interessantst voor gamefreaks. Na een introductie over de rol van LAN-party’s in de communicatie en sociale contacten tussen gamers, kunnen studenten op een LAN-netwerk tegen elkaar het oorlogsspel ‘Medal of Honor’ spelen. Dat had de natuurkundige Willy Higinbotham vast niet gedacht toen hij in 1958 het eerste elektronische spelletje, ‘Tennis for Two’, uitvond.

Games-dag: geschiedenis en cultuur van computergames, zaterdag 9 oktober, Zuidplantsoen 4. Lezingen starten om 10.00 uur, LAN-workshop begint om 13.30 uur. Inschrijven voor de workshop kan nog steeds en kost 10 euro voor studenten en aio’s en 15 euro voor anderen.

workshopsg@tbm.tudelft.nl

Oorlogje spelen in ‘Medals of Honor’.

Jarenlang is het computerspel genegeerd door de academische wereld. Maar nu miljoenen mensen eraan zijn verslingerd, de game-industrie met miljarden euro’s omzet groter is dan die van de film en het in China inmiddels al mogelijk is om doctorandus in computerspelletjes worden, begint ook de wetenschap er steeds meer in geïnteresseerd te raken.

Games en wetenschap, een meer bizarre combinatie is voor sommigen misschien nauwelijks denkbaar, maar eigenlijk is het een logische. De strijd om het beste, spannendste en mooiste spel is immers hevig en dat betekent dat bedrijven als Sony en Microsoft de beste wetenschappers aan het werk willen zetten om de concurrent een stap voor te blijven.

Aanstaande zaterdag organiseert Studium Generale een gamesdag, met lezingen over de geschiedenis van videogames, de nieuwste technische ontwikkelingen, de invloed van manga op vooral Japanse spellen, de rol van geluid en de vraag: zijn computerspelletjes nu kunst of niet?

TU-docent geometrisch modelleren Rafael Bidarra, die één van de drie lezingen verzorgt, maakt al samen met zijn studenten computerspelletjes. Hij is hoofdverantwoordelijke voor het tweedejaars computergamesproject en hij zal laten zien wat er op de TU Delft mogelijk is.

Hij buigt zich ook over de vraag of gametechnologie docenten en studenten zal verplaatsen van collegezalen, tentamens en aantekeningen naar leuke, digitale interactieve leeromgevingen. Dat zal muziek zijn in de oren van veel studenten.

Maar omdat dat wel toekomstmuziek is, is de LAN-workshop (LAN betekent Local Area Network) zaterdagmiddag vast het interessantst voor gamefreaks. Na een introductie over de rol van LAN-party’s in de communicatie en sociale contacten tussen gamers, kunnen studenten op een LAN-netwerk tegen elkaar het oorlogsspel ‘Medal of Honor’ spelen. Dat had de natuurkundige Willy Higinbotham vast niet gedacht toen hij in 1958 het eerste elektronische spelletje, ‘Tennis for Two’, uitvond.

Games-dag: geschiedenis en cultuur van computergames, zaterdag 9 oktober, Zuidplantsoen 4. Lezingen starten om 10.00 uur, LAN-workshop begint om 13.30 uur. Inschrijven voor de workshop kan nog steeds en kost 10 euro voor studenten en aio’s en 15 euro voor anderen.

workshopsg@tbm.tudelft.nl

Oorlogje spelen in ‘Medals of Honor’.

Editor Redactie

Do you have a question or comment about this article?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.