Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Campus

‘Red de wereld, koop Shell’

Ir. Mark van Baal heeft een missie. Hij wil via activistische aandeelhouders Shell ombuigen tot een duurzaam energiebedrijf. Hij kwam naar Delft voor een lezing.

Ir. Mark van Baal even terug op de campus. (Foto: Jos Wassink)

Ruim twintig jaar geleden studeerde Mark van Baal aan de TU Delft af als werktuigbouwkundige. Toen hij Al Gore hoorde over de noodzaak van actie tegen klimaatverandering besloot hij het roer om te gooien en werd hij energiejournalist. Een jaar geleden maakte hij de overstap naar activisme met zijn stichting ‘Follow This’ met als doel om van Shell een duurzaam energiebedrijf te maken.


‘Red de wereld, koop Shell’, het klinkt als een cynische grap, maar u bedoelt het serieus. Hoe werkt dat?

“Bij Shell zitten de juiste mensen om zo’n energietransitie van fossiel naar duurzaam in een stroomversnelling te brengen. Shell is een populaire werkgever, er werken fatsoenlijke mensen plus ze hebben miljarden euro’s ter beschikking om de energietransitie te versnellen. Als Shell zich ermee bemoeit, dan kunnen ze van offshore windparken een bloeiende industrie maken.”


Het tegendeel is gebeurd: ze hebben zich teruggetrokken uit wat toen NoordzeeWind heette, Nederlands eerste windpark op zee.

“Daarover wordt nu gezegd: we hebben het geprobeerd en het werd niks. Ik zeg dan: mijn zoontje viel ook toen hij voor het eerst probeerde te lopen. Je moet doorzetten.”


U wilt het beleid van Shell veranderen via activistisch aandeelhouderschap. Hoe werkt dat?

“Ik ben ervan overtuigd dat we snel over moeten stappen van fossiele naar duurzame energie. Dat kan en dat moet. Nu komt die transitie van onderaf met kleine projecten en welwillende burgers die zonnepanelen plaatsen. Maar van bovenaf wordt die beweging afgeremd. Het zou fantastisch zijn als een partij met zoveel geld de energietransitie niet zou tegenhouden, maar juist zou stimuleren. Nu hebben ze 7 miljard euro aan investeringen op de Noordpool verloren, dat geld hadden ze beter in offshore wind kunnen steken.”


Hoeveel aandelen hebt u zelf?

“Een. Maar samen met 700 anderen hebben we er 70 duizend ter waarde van 2 miljoen euro. Dat moet 5 miljoen euro worden zodat we op de komende aandeelhoudersvergadering een agendapunt kunnen inbrengen. Namelijk dat Shell een duurzaam energiebedrijf wordt door de winsten van fossiele energie te investeren in duurzame energie zodat ze in 2030 geheel duurzaam zijn. Dat heeft tijd nodig, maar ze moeten er wel snel mee beginnen. Een procent aandelen kan genoeg zijn om de koers van een bedrijf te veranderen. Kijk naar ABN Amro.”


Hoe bedoelt u?

“In 2007 heeft het hedgefonds The Children’s Investment (TCI) met een aandeel van één procent op de aandeelhoudersvergadering aangedrongen op de splitsing van de bank in drie delen (RBS, Fortis en ABN Amro) om die te verkopen. En dat is gebeurd. Als je iets neerlegt waar anderen niet tegen kunnen zijn, kun je op die manier een bedrijf een kant op sturen.”


Wat maakt jullie voorstel zo onweerstaanbaar?

“Het gaat om timing. Tien jaar geleden was een voorstel om duurzaam te gaan nog onhaalbaar. Nu staan alle oliebedrijven voor de vraag: wat gaan we doen? Grootaandeelhouders als het ABP staan onder druk van hun leden om investeringen uit de fossiele sector terug te trekken. Die komen voor de keuze te staan: halen we dat miljard terug, of steunen we het voorstel om Shell te vergroenen.”


Wat hebt u daarvoor nodig?

“Vijf miljoen in aandelen, maar ik denk dat dat wel lukt. En daarnaast veel stemmen van kleine aandeelhouders die via onze site één aandeel kunnen kopen voor 29 euro, en dan gelijk een mail kunnen sturen aan Shell-ceo Ben van Beurden – ook een Delftse alumnus trouwens.”

Editor Redactie

Do you have a question or comment about this article?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.