Ruim tachtig kilometer per uur fietsen de vrouwen van het Human Power Team afgelopen zondag over de snelweg A270 bij Helmond. Teammanager Emiel de Boer vindt het resultaat veelbelovend.
De snelheidstest was bedoeld om de VeloX 7 bij hoge snelheid te beproeven op trillingen en stabiliteit. Daarnaast zijn er metingen gedaan aan vermogen, snelheid en cadans om daaruit de rolweerstand en de luchtweerstand te kunnen berekenen. De analyses daarvan zijn nog in volle gang. Vooruitlopend daarop toonde teammanager Emile de Boer van het Human Power Team zich tevreden met het verloop van de test.
“Aniek Rooderkerken en Iris Slappendel hebben het beide heel goed gedaan. Aniek haalde 82 kilometer per uur, en Iris 83. Dat laat zien dat ze beide vermogen durven te leveren in de kleine capsule. Dat geeft mij het vertrouwen dat we een kans maken het wereldrecord te pakken”, aldus De Boer.
Omstandigheden in Nevada zijn optimaal voor wereldrecord
Dat snelheidsrecord voor vrouwen staat sinds 2010 op naam van de Française Barbara Buatois die een snelheid van 122 kilometer per uur (km/u) wist te behalen. Zij komt dit jaar terug naar de World Human Powered Speed Challenge in Nevada om haar titel te verdedigen.
In 2013 vestigde de Nederlander Sebastiaan Bowier van het Human Power Team daar het snelheidsrecord voor heren met een snelheid van ruim 133 km/u. Twee jaar later wist de Canadees Todd Reichart het record op 138 km/u te brengen.
De team van de TU Delft en de VU Amsterdam heeft zich nu op het vrouwenrecord gericht omdat hen dat in de gelegenheid stelde om een kleinere capsule te maken, de kleinste VeloX tot nu toe, met een nog lagere luchtweerstand.
Over het verschil tussen 80 km/u in Nederland en een wereldrecord dat anderhalf keer sneller ligt maakt het team zich geen zorgen. De omstandigheden in Nevada zijn zo optimaal en de luchtdichtheid zoveel minder dat de omstandigheden eigenlijk niet te vergelijken zijn, aldus De Boer.
Tussen nu en de aanvang van race (Nevada, 12 tot 16 september 2017) zullen de atleten verder oefenen om bij relatief lage snelheid hoge vermogens te trappen, terwijl de organisatie zich toelegt op het transport van het 21-koppige team compleet met fiets en werkplaats naar de Verenigde Staten.
Do you have a question or comment about this article?
j.w.wassink@tudelft.nl
Comments are closed.