Ik ben niet dom. Althans, dat zou je zeggen. Ik studeer namelijk aan de TU Delft, zelfs al een tijdje en redelijk succesvol. Maar toch zijn er dingen die mijn pet te boven gaan.
/p>
Het is een prachtige woensdagmiddag. Buiten schijnt de zon. En waar zit ik? Binnen, achter mijn laptop. Mijn missie: drie A4tjes printen. Drie A4tjes klinkt onschuldig, maar dat is het zeker niet. Ik neem namelijk een cruciale beslissing: deze keer print ik vanaf mijn laptop. Dit kon ik vroeger ook, ik had toen zelfs drie prachtprinters tot mijn beschikking. Maar op een boze dag veranderde ik mijn NetID en hiermee verdween mijn printmacht ook. Gelukkig heb ik de TU Delft printhandleiding, hiermee moet ik het klusje snel kunnen klaren…
Wie leest de eerste paar regels van een handleiding? Ik vroeger niet, maar na urenlang geklooi in Firefox heb ik mijn les geleerd. Ik lees: ‘Belangrijk, gebruik bij deze handleiding alléén Internet Explorer’. Voor types als ik mag deze informatie rood en vetgedrukt worden. Vandaag een beter begin, ik open Explorer en ga naar webprint. Het is tijd voor de grote gok, waar zit ik? Mijn gebouw heet blijkbaar ‘Gebouw 22, Lorentzweg 1, technische natuurkunde’. Dit is natuurlijk geen logische manier om een gebouw aan te geven. Ik log in en klik op ‘wachtwoord onthouden’, een essentiële stap volgens de handleiding, en maak verbinding met de uitverkoren printer: A201. Jammer genoeg blijkt mijn wachtwoord niet te onthouden, ik typ het vervolgens tien keer in (mijn goed beveiligde twintig tekens lange wachtwoord met hoofdletters, tekens én cijfers). De vicieuze cirkel begint, ‘connect, typ wachtwoord tien keer, installatie mislukt – connect, typ wachtwoord tien keer, installatie mislukt – connect, …’
Lieve mensen die snappen hoe je een printer installeert. Doe de wereld een plezier, stap af op diep zuchtende en hulpeloos uitziende personen achter laptops en doe je geweldige ding. Voor mij is het nu te laat, ik loop naar een TU-computer en print mijn drie A4tjes. De zon schijnt al lang niet meer.
At issue is not only savings aimed at arriving at a balanced budget, but also the freeing up of funding to reinvest in research, education and infrastructure. This was message that TU Delft’s Executive Board delivered to the faculties and support services at the start of this process. But what educational projects exactly, which research groups and which faculties will this funding be allocated to?
The definitive re-evaluation agenda is short on details but long on future visions. As such there are seven areas that may be eligible for future (re)investments: earth and climate research; architecture, building and building technology; healthcare research; ICT; materials research; process technology and fluid mechanics; and transport. This list overlaps with previously published faculty synergy plans. In addition, the four Delft Research Initiatives (energy, health, infrastructures and environment) are also in the running to receive extra funding.
In the field of education, the re-evaluation agenda is considering investments in collegerama, open courseware, iTunes U, digital coaching, the virtual lecture hall and the learning centre. Other possible necessary areas of investment include: fire safety services, the overdue maintenance of university buildings, and 24-hour opening times for as yet unspecified faculties.
Staffers who expected to have all their questions answered in the definitive re-evaluation agenda will therefore be disappointed. But as the Executive Board stated during an open meeting held in May: the 30 million euro that will be generated through savings and reinvested will not appear overnight. The first step is to arrive at a balanced budget, and thus 15 million euro must be achieved through implementation of the savings plan.
More details will also emerge with the publication of the 2011-2014 long-term faculty plans in the third quarter and in the 2011-2014 institutional plan in the fourth quarter.
Comments are closed.