Campus

Prijs geeft de doorslag

Studenten zijn een interessante doelgroep voor bedrijven die hun producten willen slijten. Nu stort koffiemerk Douwe Egberts zich weer op de studenten met de ‘collegereeks’ Leuteren.

Banken willen hen met aantrekkelijke leningen binnenhalen voor de rest van hun leven, kranten gunnen hen goedkope abonnementen zodat ze niet voorgoed weglopen naar de concurrentie; studenten zijn een doelgroep die veel bedrijven maar al te graag in hun bestand willen hebben.

Want, nu zijn studenten misschien arm, maar later hebben ze als het goed is veel te besteden. Het is dus zaak hen grondig en voor het leven te verleiden. Dat is tenminste de marketingfilosofie die schuilgaat achter de aanbiedingen die studenten om de oren vliegen.

De nieuwste loot aan de studentenmarketing-boom is Douwe Egberts. De grootste koffiehandelaar van het land vond het tijd de studentenpopulatie van Nederland aan zich te binden en startte daarom deze week een ‘collegereeks’ over onzin.

Volgens een DE-woordvoerder hebben de studenten van nu het namelijk erg zwaar. Ze moeten in hoog tempo doorwerken, zo betoogt hij, ‘waardoor alle kennis van economisch nut is’. “Terwijl nutteloze kennis ook belangrijk is.”

In een persbericht verklaart DE zich nader. Zo weten de koffieboeren dat studenten van ‘slap ouwehoeren’ houden.

“Over dingen die er wat minder toe doen. En iedereen weet: met een dosis nutteloze kennis kun je levellen met iedereen en daarmee schop je het verder in het leven.”

Daarom leren studenten die zich op de actiesite inschrijven in het eerste college van ‘professor N.T. Loos’ dat een professionele golfbal 336 kuiltjes heeft, dat een ballerina jaarlijks twaalf paar dansschoenen verslijt en dat een olympische regel bepaalt dat een badmintonshuttle veertien veertjes moet hebben. Immers, ‘weetjes over sport’ doen het altijd goed.

De komende weken volgen nog vijf colleges, die waarschijnlijk net als het eerste niet langer zullen duren dan enkele minuten. Want het gaat Douwe Egberts natuurlijk ook niet om de colleges, het gaat erom dat het meer koffie verkoopt.

Na een korte rondvraag onder studenten bij civiele techniek over hun koffiegewoontes blijkt dat zij weinig gevoelig zijn voor grappige reclames. Oké, misschien is het lachen, maar uiteindelijk geeft maar één criterium de doorslag: de prijs.

Op de TU kunnen de studenten bijna niet anders dan DE drinken. Het bedrijf is immers dé koffieleverancier van de universiteit. Jaarlijks komen er zo’n twee miljoen kopjes koffie, espresso, cappuccino en chocomel uit de overal aanwezige automaten.

Maar ook dat verleidt maar weinig studenten tot het kopen van een pak DE in de supermarkt. Of, zoals een civielstudent het zegt: “Ik koop altijd de koffie van C1000. Die is goedkoper.” (SB)

www.koffieleut.nl

Het gaat Douwe Egberts natuurlijk niet om de colleges, het gaat erom dat ze meer koffie verkopen.

Banken willen hen met aantrekkelijke leningen binnenhalen voor de rest van hun leven, kranten gunnen hen goedkope abonnementen zodat ze niet voorgoed weglopen naar de concurrentie; studenten zijn een doelgroep die veel bedrijven maar al te graag in hun bestand willen hebben.

Want, nu zijn studenten misschien arm, maar later hebben ze als het goed is veel te besteden. Het is dus zaak hen grondig en voor het leven te verleiden. Dat is tenminste de marketingfilosofie die schuilgaat achter de aanbiedingen die studenten om de oren vliegen.

De nieuwste loot aan de studentenmarketing-boom is Douwe Egberts. De grootste koffiehandelaar van het land vond het tijd de studentenpopulatie van Nederland aan zich te binden en startte daarom deze week een ‘collegereeks’ over onzin.

Volgens een DE-woordvoerder hebben de studenten van nu het namelijk erg zwaar. Ze moeten in hoog tempo doorwerken, zo betoogt hij, ‘waardoor alle kennis van economisch nut is’. “Terwijl nutteloze kennis ook belangrijk is.”

In een persbericht verklaart DE zich nader. Zo weten de koffieboeren dat studenten van ‘slap ouwehoeren’ houden.

“Over dingen die er wat minder toe doen. En iedereen weet: met een dosis nutteloze kennis kun je levellen met iedereen en daarmee schop je het verder in het leven.”

Daarom leren studenten die zich op de actiesite inschrijven in het eerste college van ‘professor N.T. Loos’ dat een professionele golfbal 336 kuiltjes heeft, dat een ballerina jaarlijks twaalf paar dansschoenen verslijt en dat een olympische regel bepaalt dat een badmintonshuttle veertien veertjes moet hebben. Immers, ‘weetjes over sport’ doen het altijd goed.

De komende weken volgen nog vijf colleges, die waarschijnlijk net als het eerste niet langer zullen duren dan enkele minuten. Want het gaat Douwe Egberts natuurlijk ook niet om de colleges, het gaat erom dat het meer koffie verkoopt.

Na een korte rondvraag onder studenten bij civiele techniek over hun koffiegewoontes blijkt dat zij weinig gevoelig zijn voor grappige reclames. Oké, misschien is het lachen, maar uiteindelijk geeft maar één criterium de doorslag: de prijs.

Op de TU kunnen de studenten bijna niet anders dan DE drinken. Het bedrijf is immers dé koffieleverancier van de universiteit. Jaarlijks komen er zo’n twee miljoen kopjes koffie, espresso, cappuccino en chocomel uit de overal aanwezige automaten.

Maar ook dat verleidt maar weinig studenten tot het kopen van een pak DE in de supermarkt. Of, zoals een civielstudent het zegt: “Ik koop altijd de koffie van C1000. Die is goedkoper.” (SB)

www.koffieleut.nl

Het gaat Douwe Egberts natuurlijk niet om de colleges, het gaat erom dat ze meer koffie verkopen.

Editor Redactie

Do you have a question or comment about this article?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.