Campus

Prachtige sfeerbeelden in ‘Burnt by the Sun’

De Russische regisseur Nikita Mikhalkov heeft verschillende meesterwerken op zijn naam staan. ‘Oblomov’ naar de gelijknamige roman van Gontsjarev werd alom bejubeld en ook zijn voorlaatste ‘Urga’ was een juweel van een film.

Met zijn nieuwste ‘Burnt by the Sun’ slaat hij een zwarte bladzijde open uit de historie van de voormalige Sovjet-Unie.

De film speelt zich af halverwege de jaren dertig in een tijd die bekend staat als de Grote Terreur. Een periode waarin Stalin zijn macht wist te consolideren door een groot aantal vermeende tegenstanders uit de weg te ruimen. Eén daarvan was kolonel Kotov die tot dan toe onvoorwaardelijk voor de revolutie had gestreden, maar ineens tot persona nog grata werd verklaard.

Een groot deel van ‘Burnt by the sun’ speelt zich af op het platteland waar Kotov samen met familie bijeen is in zijn datsja. De Sovjetmacht is in het begin nadrukkelijk aanwezig in de vorm van een legereenheid die een exercitie wil uitvoeren op de landerijen rondom het buitenhuis. Dankzij Kotovs ingrijpen gaat het feest niet door.

Wat we vervolgens voorgeschoteld krijgen is het dartelende samenzijn van de familieleden, zoals we dat kennen uit de toneelstukken van Tsjechov. Er wordt gedronken, gegeten en geouwehoerd zoals we dat van Russen zijn gewend. Prachtige sfeerbeelden die de maatschappelijke wantoestanden aan het oog onttrekken. Zelfs de komst van Mitja, een vroegere familievriend, lijkt aan de idylische vreugde bij te dragen.

Dat de werkelijkheid minder vrolijk was worden we pas aan het eind van de film gewaar. Kotov waant zich verzekerd van de steun van Stalin, maar Mitja ontpopt zich als een wolf in schaapskleren. Een verrassende wending die echter te laat komt om de kijker daadwerkelijk van Stalins gruweldaden te doen huiveren. Wat niet wegneemt dat de liefhebber van de Russian way of live volop aan zijn trekken komt. (M.v.d.L.)

‘Burnt by the Sun’ is deze week te zien in het Filmhuis.

Mannus van der Laan


‘Burnt by the Sun’

De Russische regisseur Nikita Mikhalkov heeft verschillende meesterwerken op zijn naam staan. ‘Oblomov’ naar de gelijknamige roman van Gontsjarev werd alom bejubeld en ook zijn voorlaatste ‘Urga’ was een juweel van een film. Met zijn nieuwste ‘Burnt by the Sun’ slaat hij een zwarte bladzijde open uit de historie van de voormalige Sovjet-Unie.

De film speelt zich af halverwege de jaren dertig in een tijd die bekend staat als de Grote Terreur. Een periode waarin Stalin zijn macht wist te consolideren door een groot aantal vermeende tegenstanders uit de weg te ruimen. Eén daarvan was kolonel Kotov die tot dan toe onvoorwaardelijk voor de revolutie had gestreden, maar ineens tot persona nog grata werd verklaard.

Een groot deel van ‘Burnt by the sun’ speelt zich af op het platteland waar Kotov samen met familie bijeen is in zijn datsja. De Sovjetmacht is in het begin nadrukkelijk aanwezig in de vorm van een legereenheid die een exercitie wil uitvoeren op de landerijen rondom het buitenhuis. Dankzij Kotovs ingrijpen gaat het feest niet door.

Wat we vervolgens voorgeschoteld krijgen is het dartelende samenzijn van de familieleden, zoals we dat kennen uit de toneelstukken van Tsjechov. Er wordt gedronken, gegeten en geouwehoerd zoals we dat van Russen zijn gewend. Prachtige sfeerbeelden die de maatschappelijke wantoestanden aan het oog onttrekken. Zelfs de komst van Mitja, een vroegere familievriend, lijkt aan de idylische vreugde bij te dragen.

Dat de werkelijkheid minder vrolijk was worden we pas aan het eind van de film gewaar. Kotov waant zich verzekerd van de steun van Stalin, maar Mitja ontpopt zich als een wolf in schaapskleren. Een verrassende wending die echter te laat komt om de kijker daadwerkelijk van Stalins gruweldaden te doen huiveren. Wat niet wegneemt dat de liefhebber van de Russian way of live volop aan zijn trekken komt. (M.v.d.L.)

‘Burnt by the Sun’ is deze week te zien in het Filmhuis.

Mannus van der Laan


‘Burnt by the Sun’

Editor Redactie

Do you have a question or comment about this article?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.