Koffiebekertjes bedrukken. Het is misschien niet het eerste waar een TU-student aan denkt. Toch hopen Tim Anten (elektrotechniek) en Jorre Bonjer (werktuigbouwkunde) er groot in te worden.
Zestigduizend koffiebekertjes gaan er maandelijks doorheen aan de TU Delft, zes miljard jaarlijks in Nederland. De meeste mensen drinken eruit zonder erbij na te denken, het gaat hen om de koffie, de chocomel, of de cappuccino. Toch blijken mensen volgens Tim Anten (23) tijdens het drinken zo’n acht keer naar hun beker te kijken, al is dat nooit grondig onderzocht.
Op de tafel waaraan de student elektrotechniek zit, staat een hele verzameling plastic koffiebekertjes: wit, zilverkleurig, bedrukt, rood. De bekertjes zijn zijn business. Samen met Jorre Bonjer (24) probeert hij sinds begin 2005 te bewijzen dat wegwerpbekertjes méér zijn dan bekertjes alleen. Het zijn reclamezuiltjes, waarmee iedere instelling en ieder bedrijf grote groepen mensen kan bereiken.
Dat ondervonden de twee toen zij het afgelopen lustrum van hun vereniging, het Delftsch Studenten Corps, organiseerden. Hoe kunnen we veel mensen bereiken, met lage kosten, vroegen ze zich af. Het antwoord bleek het koffiebekertje. Ze bedrukten een lading met de tekst ‘IJzersterk bakkie?? www.lustrum.nl’ en het werd een succes.
Daar moet geld inzitten, was de gedachte die daarop logisch volgde. Anten en Bonjer besloten de cursus ‘Writing a businessplan’ te volgen en een bedrijf op te richten. De TU bleek ze daarbij goedgezind. De twee studenten mochten voor een nieuwe campagne in mei 2005 bekertjes bedrukken met de tekst ‘Verdient de TU een hogere score?’, een actie die voortkwam uit de lage scores die de universiteit had behaald in studentenenquêtes.
Daarna kwamen er onder meer orders van technostartersclub Yes!Delft en van de politie Haaglanden. Binnenkort volgen de universiteiten van Utrecht, Rotterdam en Leiden en de Delftse bedrijvendagen.
Bedrukte bekertjes. Is dat nog nooit eerder bedacht? Volgens Bonjer is momenteel maar een paar procent van de bekertjes in Nederland bedrukt. “Bedrijven denken er niet aan, die werken eerder met posters, of zo.”
Terwijl bekers bedrukken juist goedkoop kan. Anten en Bonjer rekenen bij een oplage van honderdduizend bekers één cent per stuk. Bij kleinere oplages is er een prijsprobleem. Daar beginnen de twee dan ook liever niet aan.
De studenten zeggen nog niet te kunnen leven van hun bedrijfje. Ze noemen het een ‘aardige studentenbaan’. “Als je geld wilt verdienen, moet je niet in de bekers gaan. We hopen dit jaar de kosten van de Kamer van Koophandel te betalen uit het geld dat we bij elkaar hebben geharkt. Vorig jaar kwam dat nog uit onze eigen zak”, vertelt Anten. Meerdere malen verzekeren hij en Bonjer niet tot aan hun pensioen bekertjes te willen bedrukken.
Is het in deze tijden waarin iedereen het over duurzaamheid heeft trouwens wel verstandig om met wegwerpbekertjes te werken? Anten haalt een onderzoek aan, dat ooit aan de TU is gedaan. Daaruit bleek dat een harde plastic ‘milieumok’ pas beter is voor het milieu als deze zeven jaar lang, vier keer per week wordt gebruikt. Zonder hem ooit met afwasmiddel schoon te maken. (SB)
Zestigduizend koffiebekertjes gaan er maandelijks doorheen aan de TU Delft, zes miljard jaarlijks in Nederland. De meeste mensen drinken eruit zonder erbij na te denken, het gaat hen om de koffie, de chocomel, of de cappuccino. Toch blijken mensen volgens Tim Anten (23) tijdens het drinken zo’n acht keer naar hun beker te kijken, al is dat nooit grondig onderzocht.
Op de tafel waaraan de student elektrotechniek zit, staat een hele verzameling plastic koffiebekertjes: wit, zilverkleurig, bedrukt, rood. De bekertjes zijn zijn business. Samen met Jorre Bonjer (24) probeert hij sinds begin 2005 te bewijzen dat wegwerpbekertjes méér zijn dan bekertjes alleen. Het zijn reclamezuiltjes, waarmee iedere instelling en ieder bedrijf grote groepen mensen kan bereiken.
Dat ondervonden de twee toen zij het afgelopen lustrum van hun vereniging, het Delftsch Studenten Corps, organiseerden. Hoe kunnen we veel mensen bereiken, met lage kosten, vroegen ze zich af. Het antwoord bleek het koffiebekertje. Ze bedrukten een lading met de tekst ‘IJzersterk bakkie?? www.lustrum.nl’ en het werd een succes.
Daar moet geld inzitten, was de gedachte die daarop logisch volgde. Anten en Bonjer besloten de cursus ‘Writing a businessplan’ te volgen en een bedrijf op te richten. De TU bleek ze daarbij goedgezind. De twee studenten mochten voor een nieuwe campagne in mei 2005 bekertjes bedrukken met de tekst ‘Verdient de TU een hogere score?’, een actie die voortkwam uit de lage scores die de universiteit had behaald in studentenenquêtes.
Daarna kwamen er onder meer orders van technostartersclub Yes!Delft en van de politie Haaglanden. Binnenkort volgen de universiteiten van Utrecht, Rotterdam en Leiden en de Delftse bedrijvendagen.
Bedrukte bekertjes. Is dat nog nooit eerder bedacht? Volgens Bonjer is momenteel maar een paar procent van de bekertjes in Nederland bedrukt. “Bedrijven denken er niet aan, die werken eerder met posters, of zo.”
Terwijl bekers bedrukken juist goedkoop kan. Anten en Bonjer rekenen bij een oplage van honderdduizend bekers één cent per stuk. Bij kleinere oplages is er een prijsprobleem. Daar beginnen de twee dan ook liever niet aan.
De studenten zeggen nog niet te kunnen leven van hun bedrijfje. Ze noemen het een ‘aardige studentenbaan’. “Als je geld wilt verdienen, moet je niet in de bekers gaan. We hopen dit jaar de kosten van de Kamer van Koophandel te betalen uit het geld dat we bij elkaar hebben geharkt. Vorig jaar kwam dat nog uit onze eigen zak”, vertelt Anten. Meerdere malen verzekeren hij en Bonjer niet tot aan hun pensioen bekertjes te willen bedrukken.
Is het in deze tijden waarin iedereen het over duurzaamheid heeft trouwens wel verstandig om met wegwerpbekertjes te werken? Anten haalt een onderzoek aan, dat ooit aan de TU is gedaan. Daaruit bleek dat een harde plastic ‘milieumok’ pas beter is voor het milieu als deze zeven jaar lang, vier keer per week wordt gebruikt. Zonder hem ooit met afwasmiddel schoon te maken. (SB)
Comments are closed.