Education

Parkeergeld in plaats van hoge vergoeding

De vergoeding van 28 cent per kilometer voor binnenlandse dienstreizen verdwijnt als het aan het college van bestuur ligt. De TU wil wel parkeer- en tolgelden gaan vergoeden.

Voor alle binnenlandse dienstreizen moet volgend jaar het lagere tarief van 19 cent per kilometer gelden. De ondernemingsraad vindt dat te weinig.
In de huidige regeling voor dienstreizen is er een lage onbelaste vergoeding van 19 cent per kilometer en een hoge vergoeding van 28 cent per kilometer, waarvan 9 cent belast is. Die hogere vergoeding geldt als er vooraf toestemming is gegeven om gebruik te maken van eigen vervoer. Vooral de faculteiten Industrieel Ontwerpen en Werktuigbouwkunde, Maritieme Techniek en Technische Materiaalwetenschappen (3mE) geven deze hogere vergoeding.

Het college van bestuur wil dit onderscheid laten vervallen en per 1 januari 2009 alleen nog maar het onbelaste tarief van 19 cent per kilometer hanteren. Dat zou voor de afdeling p&o een aanzienlijke verlichting van de administratieve lasten betekenen. Bovendien kan het discussie achteraf voorkomen.

Daar staat voor werknemers tegenover, zo meldt het college, dat zij voortaan parkeer- en tolgelden kunnen declareren. Omdat die nu niet worden vergoed, is het voor medewerkers erg duur als zij bij zakelijke reizen noodzakelijkerwijs gebruik moeten maken van eigen vervoer.
Het vergoeden van parkeer- en tolgelden zou volgens het bestuur gunstiger uitpakken dan het ontvangen van een hogere kilometervergoeding. De parkeer- en tolgelden zijn voor de werknemer niet belast: de TU draagt collectief de belasting voor deze vergoedingen af aan de fiscus.
De ondernemingsraad (or) vindt dat medewerkers werkelijk gemaakte kosten voor hun baas zoveel mogelijk vergoed moeten krijgen. “Er is sprake van rechtsongelijkheid: als je vooraf toestemming hebt om met eigen vervoer te gaan, krijg je een hogere vergoeding en anders niet”, zegt or-voorzitter Kees Daleboudt. “Decanen gaan soms wel akkoord en soms niet. Anderen zeggen nooit een hogere vergoeding.” 

Daleboudt merkte tijdens een overleg met het college van bestuur op dat de kilometervergoeding van 19 cent eigenlijk niet genoeg is voor alleen al de variabele kosten die mensen verrijden. Voor de administratieve rompslomp zou de TU zelf een oplossing moeten zoeken. Het college gaat in gesprek met de bonden in het lokaal overleg.

Editor Redactie

Do you have a question or comment about this article?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.