Education

Oras: ‘Lange studieduur Delft te verklaren’

Studenten van de RWTH Aachen zijn de traagste uit de Idea-league, het samenwerkingsverband tussen de technische universiteiten van Delft, Aken, Zúrich en Londen. Delftse studenten doen nauwelijks voor hen onder.

Dat blijkt uit onderzoek van studentenraadsfractie Oras, die in januari twee weken lang langs de vier universiteiten is gereisd. De studenten uit Aken doen 7,5 jaar over hun studie, terwijl er 4,5 jaar voor staat. Delftenaren zijn gemiddeld 7,2 jaar bezig voordat zij hun bul mogen ophalen.

Studenten van het Imperial College London zijn het meest voorbeeldig. Zij zijn klaar in vier jaar, de reguliere studieduur. Studenten van de ETH Zúrich doen gemiddeld een jaar te lang over hun studie: 5,5 jaar.

Oras kan de verschillen wel verklaren. Volgens Oras-secretaris Christiaan Schuiling was dat ook precies de bedoeling van het onderzoek. “Er wordt heel vaak geschermd met allerlei getallen, maar de vraag is wat er achter die getallen zit. Nu blijkt dit te verklaren.”

Zo heeft Imperial een zeer strenge selectie aan de poort, een intensieve studiebegeleiding en een kernachtig onderwijsprogramma. Bovendien sluiten middelbare school en universiteit goed op elkaar aan.

In Aken daarentegen ontbreken actieve leervormen, zijn de colleges grootschalig, zorgt het semestersysteem voor zware tentamens en ontbreken stimulansen om studenten sneller te laten studeren.

In Zúrich worden studenten weggestuurd als zij twee keer gezakt zijn voor een tentamen. Bovendien werkt het eindejaarsexamen als een filter: de helft stroomt niet door naar het tweede jaar. Daar komt volgens Oras bij dat mannelijke studenten in Duitsland vaak wat ouder zijn door de militaire dienstplicht.

In Delft beginnen jongeren meestal al op hun achttiende aan hun studie, wordt het studentenleven veel belangrijker gevonden dan in Aken en Zúrich en is er geen selectie aan de poort. Schuiling vindt daarom dat de TU Delft best tevreden mag zijn.

Dat betekent niet dat er geen verbeteringen mogelijk zijn. “Vooral de studiebegeleiding kan beter. Niet zo extreem als in Londen, daar is de begeleiding veel te dwingend, maar wel intensiever dan nu.” Oras werkt momenteel aan een voorstel voor een nieuwe manier van studiebegeleiding. (SB)

Dat blijkt uit onderzoek van studentenraadsfractie Oras, die in januari twee weken lang langs de vier universiteiten is gereisd. De studenten uit Aken doen 7,5 jaar over hun studie, terwijl er 4,5 jaar voor staat. Delftenaren zijn gemiddeld 7,2 jaar bezig voordat zij hun bul mogen ophalen.

Studenten van het Imperial College London zijn het meest voorbeeldig. Zij zijn klaar in vier jaar, de reguliere studieduur. Studenten van de ETH Zúrich doen gemiddeld een jaar te lang over hun studie: 5,5 jaar.

Oras kan de verschillen wel verklaren. Volgens Oras-secretaris Christiaan Schuiling was dat ook precies de bedoeling van het onderzoek. “Er wordt heel vaak geschermd met allerlei getallen, maar de vraag is wat er achter die getallen zit. Nu blijkt dit te verklaren.”

Zo heeft Imperial een zeer strenge selectie aan de poort, een intensieve studiebegeleiding en een kernachtig onderwijsprogramma. Bovendien sluiten middelbare school en universiteit goed op elkaar aan.

In Aken daarentegen ontbreken actieve leervormen, zijn de colleges grootschalig, zorgt het semestersysteem voor zware tentamens en ontbreken stimulansen om studenten sneller te laten studeren.

In Zúrich worden studenten weggestuurd als zij twee keer gezakt zijn voor een tentamen. Bovendien werkt het eindejaarsexamen als een filter: de helft stroomt niet door naar het tweede jaar. Daar komt volgens Oras bij dat mannelijke studenten in Duitsland vaak wat ouder zijn door de militaire dienstplicht.

In Delft beginnen jongeren meestal al op hun achttiende aan hun studie, wordt het studentenleven veel belangrijker gevonden dan in Aken en Zúrich en is er geen selectie aan de poort. Schuiling vindt daarom dat de TU Delft best tevreden mag zijn.

Dat betekent niet dat er geen verbeteringen mogelijk zijn. “Vooral de studiebegeleiding kan beter. Niet zo extreem als in Londen, daar is de begeleiding veel te dwingend, maar wel intensiever dan nu.” Oras werkt momenteel aan een voorstel voor een nieuwe manier van studiebegeleiding. (SB)

Editor Redactie

Do you have a question or comment about this article?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.