De Delftsche Opera Compagnie gaf op 15 april, op de 749e verjaardag van Delft, een impressie van de opera die ter gelegenheid van het zevenhonderdvijftigjarig bestaan van Delft zal worden opgevoerd.
Krashna Musika zorgde voor de muzikale opwarming, voordat de componist, regisseur en librettist hun visie op de opera gaven.
Krasha voerde de bekende Polowetzer Tanzen van Borodin uit. De ritmevolle muziek werd door invallend dirigent Jeppe Moulijn energiek tot een climax gebracht. Het publiek in de wat te kleine hal van het Techniek Museum kreeg hiermee een voorproefje van wat Krashna voor de opera in de koker heeft.
De opera heeft Balthasar Gerards, alias François Guyon, als hoofdpersoon. Willem de Zwijger was maar een saai figuur, een opera over staatkunde is tenslotte niet boeiend. Over de moordenaar van Willem van Oranje is historisch veel minder bekend, en de librettist Ruud van Megen zag daarom in zijn persoon meer heil: zo kon ook een dramatische liefdesgeschiedenis meegeweven worden in de opera. Want de opera moet één groot spannend verhaal zijn, zonder pauze of onderbrekingen. In één woord: drama.
Componist Kees Olthuis vindt dat de Nederlandstalige opera vooral verstaanbaar moet zijn. Hij ijvert dan ook voor een boventiteling in de zaal. Na het voorlezen door de librettist van de beschrijving van de lugubere terechtstelling van Balthasar, liet de componist horen hoe zoiets moet klinken, ondanks zijn principiële bezwaren om orkestmuziek zo te vertolken. Langzaam en donker klonken de droeve tonen door de zaal, en het publiek ging naar huis met een impressie van een opera die nog heel wat moet losmaken. (P.R.)
De Delftsche Opera Compagnie gaf op 15 april, op de 749e verjaardag van Delft, een impressie van de opera die ter gelegenheid van het zevenhonderdvijftigjarig bestaan van Delft zal worden opgevoerd. Krashna Musika zorgde voor de muzikale opwarming, voordat de componist, regisseur en librettist hun visie op de opera gaven.
Krasha voerde de bekende Polowetzer Tanzen van Borodin uit. De ritmevolle muziek werd door invallend dirigent Jeppe Moulijn energiek tot een climax gebracht. Het publiek in de wat te kleine hal van het Techniek Museum kreeg hiermee een voorproefje van wat Krashna voor de opera in de koker heeft.
De opera heeft Balthasar Gerards, alias François Guyon, als hoofdpersoon. Willem de Zwijger was maar een saai figuur, een opera over staatkunde is tenslotte niet boeiend. Over de moordenaar van Willem van Oranje is historisch veel minder bekend, en de librettist Ruud van Megen zag daarom in zijn persoon meer heil: zo kon ook een dramatische liefdesgeschiedenis meegeweven worden in de opera. Want de opera moet één groot spannend verhaal zijn, zonder pauze of onderbrekingen. In één woord: drama.
Componist Kees Olthuis vindt dat de Nederlandstalige opera vooral verstaanbaar moet zijn. Hij ijvert dan ook voor een boventiteling in de zaal. Na het voorlezen door de librettist van de beschrijving van de lugubere terechtstelling van Balthasar, liet de componist horen hoe zoiets moet klinken, ondanks zijn principiële bezwaren om orkestmuziek zo te vertolken. Langzaam en donker klonken de droeve tonen door de zaal, en het publiek ging naar huis met een impressie van een opera die nog heel wat moet losmaken. (P.R.)
Comments are closed.