Campus

Op de rem

Autoracen is niet zomaar grotejongensspel. Het is keiharde exacte wetenschap. En iets heel leuks om je bezig te houden voor je bachelor-eindproject.


Kleine correctie: eigenlijk hielden Marcel de Graaf (21), Stefan Burger (22), Patrick Overkamp (21) en Dion Roest (21) zich niet bezig met autoracen voor hun bachelor-eindproject bij 3mE, maar met remmen. Daarbij keken ze vooral naar de autosport – want hoe efficiënter je remt in de bochten, des te minder tijdsverlies je hebt. Welke reminstelling is daar nu eigenlijk het best voor? “Je hebt meerdere remfases”, vertelt Marcel de Graaf. “Eerst rem je volop, om snelheid te minderen. Daarna pas je je snelheid aan door gecontroleerd te remmen.” Alleen, dat volop remmen kan niet al te hard in de autosport; dan blokkeren je wielen en verliest de coureur de controle. Dus moet de coureur in die eerste fase zijn snelheid alsnog gecontroleerd afbouwen.


De Graaf: “Wij onderzochten wat er gebeurt met het remgedrag van de coureur als je werkt met een constante versterkingsfactor. Die versterking werkt net als een computermuis: als je die één centimeter over je bureau beweegt, beweegt de cursor wel vijf centimeter over je scherm. Een lichte druk op het rempedaal zou in dat geval een vijf keer zo sterke druk op de remschijven betekenen. Een jaar vóór ons onderzoek wees bachelor-eindonderzoek uit dat hard remmen om een hoge versterkingsfactor vraagt, en gecontroleerd remmen een kleine. Daar zouden we op voortborduren, maar ons onderzoek kwam tot een andere conclusie.”

De studenten testten wel tien verschillende versterkingsfactoren in de rij-

simulator van de TU, op echte coureurs die ze onder andere bij Formula Student vandaan plukten. En wat bleek? Per coureur kan de ideale versterkingsfactor juist erg verschillen. “De één trapt nu eenmaal harder op de rem dan de ander en heeft dan een minder grote versterkingsfactor nodig.” Dus maakte het viertal een adaptieve versterker, die de versterkingsfactor gedurende de race aanpast aan het rijgedrag van de coureur. Een kleinigheidje voor een racewagen die hoe dan ook helemaal is afgesteld op zijn coureur: voor het instellen van de remversterker hoeft de wagen simpelweg even aan de laptop gehangen te worden. Handige bijkomstigheid: de moeheid die tijdens een 24-uursrace optreedt is hiermee ook getackeld, want de versterker vangt de mogelijk verminderde voetdruk van de coureur gewoon op.

Klinkt revolutionair, en dat is het volgens De Graaf ook. “We hebben alleen meer testpersonen nodig om tot een gevalideerde conclusie te komen”, zegt hij. En wie weet, het zou zomaar ook ideaal kunnen zijn voor de stadsauto die zich ’s nachts op de weg begeeft. En zo wordt als vanzelf nieuw bachelor-eindonderzoek geboren. 



Onderzoek: ‘Effect van control-display gain op remprestaties’

Eindcijfer: 7

Revaluation
The university-wide revaluation process is under way. The first two actions will involve reorganizing the material sciences section and merging two MSc programmes. The TU’s Executive Board agreed to the faculty of Mechanical, Maritime & Materials Engineering’s plan to reorganize the materials science section, which will consequently cut 12 to 15 staff positions. The Executive Board also agreed to the faculty of Electrical Engineering, Mathematic and Computer Science’s plan to merge two MSC programmes, computer science and media & knowledge engineering, into one MSc programme, named computer science.

Dies celebration
 ‘Movement’ was the theme of the 169th celebration of the University’s foundation day event, held last Friday. A movement, as became clear, away from The Hague and the new government. “The university has to become less dependent on the whims in The Hague,” said Rector Karel Luyben.

Self-organised learning
It all started with one computer which Professor Sugata Mitra, as head of an IT firm, placed at the disposal of children in a slum in Delhi. Twelve years later, over 600 workstations are active in eight countries, where children teach each other computer skills. Prof. Mitra’s success questions the classical approach of teaching. In 1999, Professor Sugata Mitra cut a hole in the wall of his office in Delhi, which was situated right next to a slum district. He installed a computer, complete with internet access, in the hole, which only children could reach and use. He then studied how the children learned and taught each other how to use this completely unfamiliar technology. For his research into self-organised learning, which he calls ‘Minimally Invasive Education’, Prof. Mitra was awarded an honorary doctorate by TU Delft.

New working
A test of New Working methods at TU Delft’s main library has been evaluated, with the result being that library personnel should be given more freedom in how they choose to work, as greater freedom and flexibility boosts their productivity. Sixteen library staff members, including information and collection specialists, participated in the three-month long study, during which they worked in alternative ways. The study found that output, not one’s mere presence in the work place, was a key factor. During the test, library staff members met each other in virtual environments and worked in various places and at various times, using laptops, iPads, smartphones and notebooks, as well new technologies to communicate from distance – chatting, wikis, weblogs, twitter and video conferencing. Project leader, Liesbeth Mantel: “We want to give people more freedom in how they do their work. But if a person still prefers to sit behind a computer from 9 to 5, they can do that as well.”

Student protests
On Friday, 21 January a national student day of protests against government cuts in higher education will be held across the country. As many TU Delft students are expected to join the protests, the start times of exams planned for 21 January have been moved forward. More information about the demonstration is available at the website. www.studentendemonstratie.nl

Super bus model
A scale model of TU Delft’s much talked about Super Bus is currently on show at Science Centre Delft. Super Bus is an innovative concept for sustainable mobility designed by Professor Wubbo Ockels. The total Super Bus project comprises a new vehicle, infrastructure and the logistics needed to transport people to their destinations. The scale model will be on display in the Amazing Technology room of Science Centre Delft until 16 January 2011.

Black hole
Astronomical researchers at Utrecht University have recently obtained images of what appears to be a massive black hole being jettisoned from a distant galaxy.  The researchers estimate the black hole weighs about one billion times as much as our sun. Utrecht University student Marianne Heida discovered this bizarre star during her final undergraduate project, undertaken at SRON Netherlands Institute for Space Research, in a galaxy more than half a billion light years away. To make the discovery she compared hundreds of thousands of X-ray sources, picked up by chance, with the positions of millions of galaxies. Normally each galaxy contains a super-massive black hole at its centre that sometimes lights up under X-rays. Yet the star Heida discovered was clearly not located in the galaxy’s centre. However, under X-rays the object is so bright that it can best be compared to other bright, super-massive black holes in the universe.

Editor Redactie

Do you have a question or comment about this article?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.