Studenten kunnen architecten en huisvesters als ervaringsdeskundigen nuttige tips geven bij het ontwerpen van gebouwen. Dat bleek dinsdagavond tijdens een informatieavond over nieuwbouwplannen op de Delftse campus van studentenhuisvester Duwo.
Is er gedacht aan genoeg parkeerplaatsen bij de nieuwe studentenflat? Hoe moeten we ons huis bereiken tijdens werkzaamheden? Weet je wel dat studenten soms vereenzamen in hun zelfstandige woonruimte? Waar moeten bezoekers aan een studentencomplex hun fiets laten? Het zijn allemaal vragen die dinsdagavond langs kwamen en waarvan Duwo moest toegeven dat ze nog wat aandacht kunnen gebruiken.
Drie projecten passeerden de revue: de derde toren aan de Balthasar van der Polweg, een wooncomplex voor hogeschoolstudenten aan de Rotterdamseweg en het veelbesproken project Hammenpoort voor exchange-studenten aan de Leeghwaterstraat. De laatste moet het eerste klaar: in september 2008. Die haast zorgde eerder in de gemeentepolitiek voor de nodige ophef, omdat Delft de burgerinspraak inperkte.
Dinsdagavond bleek dat het ontwerp van de drie gebouwtjes op veel instemmende geluiden kan rekenen. Al vroegen veel aanwezigen zich, net als bij de twee andere projecten, af of alle geplande zelfstandige woningen wel in het belang zijn van de toekomstige bewoners. Duwo zei te weten dat sommige studenten de eenzaamheid van een eigen huisje slecht verdragen. Maar de wet laat weinig keus: alleen zelfstandige woonruimten maken kans op de zeer gewilde huurtoeslag.
Het ontwerp voor de derde toren aan de Balthasar van der Polweg, die in 2009 klaar moet zijn, kreeg de meeste kritiek. De aanwezigen, veelal bewoners van de andere twee Balpol-torens, voorzagen problemen met de fietsenstalling onder het gebouw. De bestaande torens hebben namelijk ook stallingen beneden. Bijna niemand gebruikt die. Het resultaat is een wirwar van fietsen op de loopbruggen naar de ingangen van de torens.
Weliswaar lijkt de stalling bij het nieuwe gebouw gemakkelijker bereikbaar en beter bruikbaar, de omwonenden vrezen dat studenten toch kiezen voor de makkelijkste weg: de fiets neerkwakken op een hoger gelegen grasveld. Maar daar is nergens een fietsenrek gepland. Ook niet zo handig voor bezoekers, vond men alom. Duwo beloofde er nog eens over na te denken.
Drie vierkante gebouwtjes, die woonruimte bieden aan 206 exchange-studenten, zullen vanaf februari verrijzen aan de Leeghwaterstraat. Een eis van de gemeente was, dat de torentjes aan de weilandzijde opgaan in het groen. De oplossing: klimop en klimaf. (Afbeelding: Mecanoo Architecten)
Is er gedacht aan genoeg parkeerplaatsen bij de nieuwe studentenflat? Hoe moeten we ons huis bereiken tijdens werkzaamheden? Weet je wel dat studenten soms vereenzamen in hun zelfstandige woonruimte? Waar moeten bezoekers aan een studentencomplex hun fiets laten? Het zijn allemaal vragen die dinsdagavond langs kwamen en waarvan Duwo moest toegeven dat ze nog wat aandacht kunnen gebruiken.
Drie projecten passeerden de revue: de derde toren aan de Balthasar van der Polweg, een wooncomplex voor hogeschoolstudenten aan de Rotterdamseweg en het veelbesproken project Hammenpoort voor exchange-studenten aan de Leeghwaterstraat. De laatste moet het eerste klaar: in september 2008. Die haast zorgde eerder in de gemeentepolitiek voor de nodige ophef, omdat Delft de burgerinspraak inperkte.
Dinsdagavond bleek dat het ontwerp van de drie gebouwtjes op veel instemmende geluiden kan rekenen. Al vroegen veel aanwezigen zich, net als bij de twee andere projecten, af of alle geplande zelfstandige woningen wel in het belang zijn van de toekomstige bewoners. Duwo zei te weten dat sommige studenten de eenzaamheid van een eigen huisje slecht verdragen. Maar de wet laat weinig keus: alleen zelfstandige woonruimten maken kans op de zeer gewilde huurtoeslag.
Het ontwerp voor de derde toren aan de Balthasar van der Polweg, die in 2009 klaar moet zijn, kreeg de meeste kritiek. De aanwezigen, veelal bewoners van de andere twee Balpol-torens, voorzagen problemen met de fietsenstalling onder het gebouw. De bestaande torens hebben namelijk ook stallingen beneden. Bijna niemand gebruikt die. Het resultaat is een wirwar van fietsen op de loopbruggen naar de ingangen van de torens.
Weliswaar lijkt de stalling bij het nieuwe gebouw gemakkelijker bereikbaar en beter bruikbaar, de omwonenden vrezen dat studenten toch kiezen voor de makkelijkste weg: de fiets neerkwakken op een hoger gelegen grasveld. Maar daar is nergens een fietsenrek gepland. Ook niet zo handig voor bezoekers, vond men alom. Duwo beloofde er nog eens over na te denken.
Drie vierkante gebouwtjes, die woonruimte bieden aan 206 exchange-studenten, zullen vanaf februari verrijzen aan de Leeghwaterstraat. Een eis van de gemeente was, dat de torentjes aan de weilandzijde opgaan in het groen. De oplossing: klimop en klimaf. (Afbeelding: Mecanoo Architecten)
Comments are closed.