Een Europees centrum voor energieopwekkende vliegers. Dat willen prof. Wubbo Ockels van Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek (L&R) en onderzoekers uit Duitsland, Italië en België van de grond krijgen.
Afgelopen woensdag besloot dit internationale groepje vliegerexperts zijn krachten te bundelen.
“We staan aan de vooravond van een doorbraak. […] We zijn de founding fathers.” Met gevoel voor dramatiek schetst Ockels hoe het er in Europa voorstaat met het onderzoek naar energieopwekkende vliegers. De voormalige astronaut en geestelijk vader van de superbus is positief gestemd.
Afgelopen dinsdag was Ockels op een workshop over vliegers aan de Katholieke Universiteit Leuven, de ‘First International Workshop on Modelling and Optimization of Power Generating Kites’. Hij presenteerde er zijn zogenaamde loop laddermill. Een concept waarbij aan elkaar gekoppelde vliegers in een grote lus achter elkaar stijgen en duiken als in een groot verticaal rad. De opstijgende vliegers moeten met hun trekkracht elektriciteit opwekken.
Twee andere prominente vliegerexperts toonden vergelijkbare plannen. De Italiaanse professor Mario Milanese wil een enorme carrousel van vliegers maken. Aan armen van enkele honderden meters lang, moeten kabels komen van een kilometer lengte met vliegers aan de uiteindes. In het centrum van het rad staat een generator die de draaiende beweging in elektriciteit omzet. Hoogleraar Moritz Diehl van de KU Leuven wil de vliegers twee aan twee koppelen, en per paar figuurtjes laten vliegeren.
Naast concrete vliegerplannen presenteerden onderzoekers van de universiteit van Heidelberg (Duitsland) en de KU Leuven rekenmodellen, waarmee ze berekenen welke routes de vliegers . die radiografisch bestuurbaar zijn – het beste kunnen volgen.
Ockels ziet veel samenwerkingsmogelijkheden met zijn buitenlandse collega’s, en vooral met de theoretici. “Wij leveren de experimentele vliegergegevens en zij berekenen voor ons hoe we het beste onze vliegers kunnen aansturen.” Tevens wil hij samen met de Duitsers, Belgen en Italianen een Europees centrum voor energieopwekkende vliegers opzetten, de European Kite Association. “We willen nu een stap verder komen,” zegt Ockels. “Tot nu toe werkte ik met budgetten van enkele tonnen euro. Dat moeten budgetten van miljoenen worden.”
De bijeenkomst in Leuven vond plaats tijdens een congres over duurzame energie in Brussel, de door de Europese Commissie georganiseerde ‘Sustainable Energy Europe Campaign’. Ockels en zijn geestverwanten hopen mee te liften op de aandacht die deze bijeenkomst genereert onder de media, parlementariërs en bedrijven.
Kritiek op de technische haalbaarheid van de ladder mill pareert Ockels resoluut met de opmerking dat het een nieuw concept is dat verder uitontwikkeld moet worden. Volgens criticasters is het bijvoorbeeld nog maar de vraag of vliegers op grote hoogte . Ockels rept geregeld over kilometers hoogte . wel goed aangestuurd kunnen worden. (TvD)
“We staan aan de vooravond van een doorbraak. […] We zijn de founding fathers.” Met gevoel voor dramatiek schetst Ockels hoe het er in Europa voorstaat met het onderzoek naar energieopwekkende vliegers. De voormalige astronaut en geestelijk vader van de superbus is positief gestemd.
Afgelopen dinsdag was Ockels op een workshop over vliegers aan de Katholieke Universiteit Leuven, de ‘First International Workshop on Modelling and Optimization of Power Generating Kites’. Hij presenteerde er zijn zogenaamde loop laddermill. Een concept waarbij aan elkaar gekoppelde vliegers in een grote lus achter elkaar stijgen en duiken als in een groot verticaal rad. De opstijgende vliegers moeten met hun trekkracht elektriciteit opwekken.
Twee andere prominente vliegerexperts toonden vergelijkbare plannen. De Italiaanse professor Mario Milanese wil een enorme carrousel van vliegers maken. Aan armen van enkele honderden meters lang, moeten kabels komen van een kilometer lengte met vliegers aan de uiteindes. In het centrum van het rad staat een generator die de draaiende beweging in elektriciteit omzet. Hoogleraar Moritz Diehl van de KU Leuven wil de vliegers twee aan twee koppelen, en per paar figuurtjes laten vliegeren.
Naast concrete vliegerplannen presenteerden onderzoekers van de universiteit van Heidelberg (Duitsland) en de KU Leuven rekenmodellen, waarmee ze berekenen welke routes de vliegers . die radiografisch bestuurbaar zijn – het beste kunnen volgen.
Ockels ziet veel samenwerkingsmogelijkheden met zijn buitenlandse collega’s, en vooral met de theoretici. “Wij leveren de experimentele vliegergegevens en zij berekenen voor ons hoe we het beste onze vliegers kunnen aansturen.” Tevens wil hij samen met de Duitsers, Belgen en Italianen een Europees centrum voor energieopwekkende vliegers opzetten, de European Kite Association. “We willen nu een stap verder komen,” zegt Ockels. “Tot nu toe werkte ik met budgetten van enkele tonnen euro. Dat moeten budgetten van miljoenen worden.”
De bijeenkomst in Leuven vond plaats tijdens een congres over duurzame energie in Brussel, de door de Europese Commissie georganiseerde ‘Sustainable Energy Europe Campaign’. Ockels en zijn geestverwanten hopen mee te liften op de aandacht die deze bijeenkomst genereert onder de media, parlementariërs en bedrijven.
Kritiek op de technische haalbaarheid van de ladder mill pareert Ockels resoluut met de opmerking dat het een nieuw concept is dat verder uitontwikkeld moet worden. Volgens criticasters is het bijvoorbeeld nog maar de vraag of vliegers op grote hoogte . Ockels rept geregeld over kilometers hoogte . wel goed aangestuurd kunnen worden. (TvD)
Comments are closed.