Education

Nuna weer helemaal terug

Alles moest anders omdat de organisatie van de World Solar Challenge vier wielen verplicht had gesteld. Het Nuon Solar Team presenteerde gisteren een model van hun geheel herziene zonnewagen Nuna 7.


“We zijn vanaf nul begonnen”, vertelt vierdejaars student Technische Wiskunde Rune van der Meijden als technisch woordvoerder van het Nuon Solar Team. De reeks van Nuna 1 tot en met 6 toont een doorgaande ontwikkeling van een driewielige zonnewagen met de bestuurdersplaats in het midden. “Door het vierde wiel is het hele ontwerp op z’n kop gezet: de plaats van de bestuurder, de mechanica, de aerodynamica, de plaats van de batterijen … alles.” Het idee achter de vierwielige uitvoering is dat de wedstrijdorganisatie de ontwerpers meer richting reguliere voertuigen wil sturen.


De vierwielige Nuna 7 is de eerste waarin de bestuurder aan de (rechter-)kant zit. De zes vierkante meter silicium zonnecellen zijn gehandhaafd met een piekvermogen van 1500 Wp. Daarmee loopt de Nuna 7 tussen de 90 en 100 km/uur. Bovendien beschikt de wagen over 5 kWh opslag in 21 kilogram Li-ion accu’s voor extra vermogen tijdens inhaalmanoeuvres of bewolkte stukken. Het totale gewicht van de wagen is beperkt gebleven tot 150 kilogram en de windweerstand bij 100 km/uur is net zo groot als die van één hand die je uit het raam van een auto steekt.


Prof.dr. Wubbo Ockels, Nuna captain van het eerste uur, kon er dit keer niet bij zijn vanwege een chemokuur die hij volbrengt aan boord van zijn jacht in Aruba. Wel had hij een videoboodschap ingesproken die op de persbijeenkomst vertoond werd. Ockels bracht daarin de prestaties van voorgaande Nuna-teams in herinnering (vier maal eerste plaats, twee maal tweede) en zei goede hoop te hebben op de herovering van de eerste plaats. “Het kan haast niet anders.” Ook sprak hij de hoop uit om op 10 oktober bij de finish in Australië aanwezig te zijn.


Na Ockels peptalk naderde de glad georganiseerde persbijeenkomst zijn hoogtepunt. Acht televisiecamera’s achterin de zaal legden vast hoe team leader Marlies Hak aan een touwtje trok, waardoor het gordijn naar beneden kwam en de Nuna 7 dan eindelijk getoond werd. Vijftien trotse en nerveuze studenten stonden achter de zonnewagen, en één ervoor met een stralende glimlach en badend in een cascade van flitsers.


“Het is niet de echte hoor”, vertelde een ingewijde. “Daar zijn ze nog aan bezig.” De Nuna 7 op de perspresentatie is een leeg showmodel met een ondoorzichtige kap en blauwe vlakjes in plaats van zonnecellen. De echte Nuna is nog onder constructie. Maar gezien de keurig verlopen voorgeschiedenis is er geen reden om aan te nemen dat de wagen niet op tijd af zou zijn.


De komende zomer wordt de wagen eerst in Nederland beproefd, en gaat dan naar Australië. Het Nuon Solar Team vliegt daar op 20 augustus heen, en heeft dan zes weken de tijd om de wagen optimaal af te regelen. De World Solar Challenge 2013 over 3000 kilometer van Darwin naar Adelaide zal tussen 6 en 10 oktober plaatsvinden. In de Challenger Class rijdt het team tussen 29 anderen.


Naast pers waren ook sponsoren aanwezig op de presentatie. Een daarvan had wel een smakelijk voorstel: door een leuk stukje te schrijven over de werkelijk prachtige Serengeti zonnebrillen van het team, kunnen journalisten er zelf een verdienen. Waarvan akte.

 

Editor Redactie

Do you have a question or comment about this article?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.