Studenten die met de trein reizen moeten zich komende maand voorbereiden op topdrukte in de spits. In de maand september verwacht NS een record van 36,7 miljoen reizigers.
.
Forensen die terugkeren van vakantie en studenten die hun studie weer oppakken; september is standaard de drukste spoormaand van het jaar. Vorig jaar telde NS 35 miljoen reizigers en dit jaar verwacht ze er 36,7 miljoen, een nieuw record. Vooral in de ‘hyperspits’, tussen 7.30 uur en 8.30 uur, is het dringen geblazen.
De meeste hinder is te verwachten op de trajecten Haarlem – Amsterdam Sloterdijk, Utrecht Centraal – Amsterdam Bijlmer, Den Haag Centraal – Leiden Centraal, Ede-Wageningen – Utrecht Centraal en Amersfoort – Utrecht Centraal.
Extra zitplaatsen
Om te voorkomen dat reizigers als sardientjes in blik op elkaar gedrukt zitten, heeft NS maatregelen genomen om de hinder te beperken. Zo worden treinen tussen Den Haag – Leiden, Rotterdam – Amsterdam en Den Haag – Eindhoven verlengd met 200 extra zitplaatsen. NS heeft ProRail verzocht om de perrons op negen stations langer te maken, zodat ook treinen op die trajecten met twintig procent verlengd kunnen worden. Verder heeft het spoorwegbedrijf extra capaciteit aangevraagd om volgend jaar het aantal ritten uit te breiden. Vanaf 2021 komen er 79 nieuwe Intercity’s met 25.000 zitplaatsen bij.
Aangepaste roosters
Maar aan enkel symptoombestrijding heeft de NS niet genoeg. Ze prijzen de onderwijsinstellingen in Nijmegen voor het aanpassen van hun aanvangstijden. Aan de Radboud Universiteit begonnen de colleges sinds september om 8.30 uur in plaats van 8.45 uur. De Hogeschool van Arnhem en Nijmegen start een kwartier later, namelijk om 9 uur. En dat bleek effect te hebben: om 8.15 uur zitten er tegenwoordig 22 procent minder mensen in de trein en het aantal busreizigers is met 10 procent gedaald.
TU Delft
Eerder dit jaar reageerde de TU Delft terughoudend op aanpassing van de collegetijden. Want, zo vroeg collegelid Rob Mudde zich af, wat betekent het voor de verkeersbelasting in de omliggende wijken en wat doet het met het woon-werkverkeer van de medewerkers?
Hele toer
De politiek wil al langer dat onderwijsinstellingen hun roosters aanpassen. Als er in de spits minder treinen en bussen nodig zijn om alle reizigers tegelijkertijd te vervoeren, kan de overheid jaarlijks 200 miljoen euro besparen op de kosten van de ov-studentenkaart, argumenteerde het vorige kabinet bij de invoering van het leenstelsel. Dat geld zou ten goede komen aan het hoger onderwijs. Maar critici waarschuwden van meet af aan dat het niet zou lukken om studenten uit de spits te halen. Ook minister Van Engelshoven moest erkennen dat het nog een hele toer zou worden.
HOP, Melanie Zierse
Do you have a question or comment about this article?
redactie@hogeronderwijspersbureau.nl
Comments are closed.