Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Campus

NS verwacht recorddrukte op het spoor

Studenten die met de trein reizen moeten zich komende maand voorbereiden op topdrukte in de spits. In de maand september verwacht NS een record van 36,7 miljoen reizigers.

Trains between The Hague - Leiden, Rotterdam - Amsterdam and The Hague - Eindhoven will be longer, offering 200 additional seats. (Photo: Wikimedia Commons)

.


Forensen die terugkeren van vakantie en studenten die hun studie weer oppakken; september is standaard de drukste spoormaand van het jaar. Vorig jaar telde NS 35 miljoen reizigers en dit jaar verwacht ze er 36,7 miljoen, een nieuw record. Vooral in de ‘hyperspits’, tussen 7.30 uur en 8.30 uur, is het dringen geblazen.


De meeste hinder is te verwachten op de trajecten Haarlem – Amsterdam Sloterdijk, Utrecht Centraal – Amsterdam Bijlmer, Den Haag Centraal – Leiden Centraal, Ede-Wageningen – Utrecht Centraal en Amersfoort – Utrecht Centraal.


Extra zitplaatsen

Om te voorkomen dat reizigers als sardientjes in blik op elkaar gedrukt zitten, heeft NS maatregelen genomen om de hinder te beperken. Zo worden treinen tussen Den Haag – Leiden, Rotterdam – Amsterdam en Den Haag – Eindhoven verlengd met 200 extra zitplaatsen. NS heeft ProRail verzocht om de perrons op negen stations langer te maken, zodat ook treinen op die trajecten met twintig procent verlengd kunnen worden. Verder heeft het spoorwegbedrijf extra capaciteit aangevraagd om volgend jaar het aantal ritten uit te breiden. Vanaf 2021 komen er 79 nieuwe Intercity’s met 25.000 zitplaatsen bij.


Aangepaste roosters

Maar aan enkel symptoombestrijding heeft de NS niet genoeg. Ze prijzen de onderwijsinstellingen in Nijmegen voor het aanpassen van hun aanvangstijden. Aan de Radboud Universiteit begonnen de colleges sinds september om 8.30 uur in plaats van 8.45 uur. De Hogeschool van Arnhem en Nijmegen start een kwartier later, namelijk om 9 uur. En dat bleek effect te hebben: om 8.15 uur zitten er tegenwoordig 22 procent minder mensen in de trein en het aantal busreizigers is met 10 procent gedaald.


TU Delft

Eerder dit jaar reageerde de TU Delft terughoudend op aanpassing van de collegetijden. Want, zo vroeg collegelid Rob Mudde zich af, wat betekent het voor de verkeersbelasting in de omliggende wijken en wat doet het met het woon-werkverkeer van de medewerkers?


Hele toer

De politiek wil al langer dat onderwijsinstellingen hun roosters aanpassen. Als er in de spits minder treinen en bussen nodig zijn om alle reizigers tegelijkertijd te vervoeren, kan de overheid jaarlijks 200 miljoen euro besparen op de kosten van de ov-studentenkaart, argumenteerde het vorige kabinet bij de invoering van het leenstelsel. Dat geld zou ten goede komen aan het hoger onderwijs. Maar critici waarschuwden van meet af aan dat het niet zou lukken om studenten uit de spits te halen. Ook minister Van Engelshoven moest erkennen dat het nog een hele toer zou worden.


HOP, Melanie Zierse

HOP Hoger Onderwijs Persbureau

Do you have a question or comment about this article?

redactie@hogeronderwijspersbureau.nl

Comments are closed.