Education

Nieuwe reactor test olie-kraakprocessen

Katalysatoren voor het omzetten van ruwe olie in benzine kunnen in de toekomst worden getest in de microriser-reactor die bij Scheikunde is ontwikkeld door dr.i

r. M.P. Helmsing. De microriser is beter dan de veel gebruikte ‘vast-bed-reactoren’ en goedkoper dan de reactoren die lijken op kleine kopieën van het kraakproces.

Op dit moment wordt gewerkt aan de commercialisatie van de nieuwe testreactor. Vanwege milieu-eisen moet ruwe olie steeds efficiënter worden omgezet in benzine en andere producten. Daardoor is er veel vraag naar nieuwe katalysatoren die dit kraakproces versnellen en efficiënter maken. Om een nieuwe katalysator op de markt te brengen moet de producent zichzelf en de klant overtuigen van de werking van het apparaat. Daar is een goede testopstelling voor nodig.

,,Op kleine schaal testen van katalysatoren is een vak apart”, zegt Helmsing, die 27 juni promoveerde bij de vakgroep chemische technologie, sectie industriële katalyse bij STM. ,,De meesleurreactoren die in de raffinaderijen gebruikt worden, hebben een lengte van dertig meter en een doorsnede van 1,5 meter. Deze kunnen niet zonder meer verkleind worden. Het is net als met een auto: een tien keer kleinere auto krijgt heel andere eigenschappen dan een echte, bijvoorbeeld door de verschillen in massa en wrijving.”

,,Bij testreactoren voor nieuwe katalysatoren is dat ook het geval. Grote reactoren hebben bijvoorbeeld meer oneffenheden in het stromingspatroon van de katalysator. Ik heb in de microriser geprobeerd de essentie van het echte proces te handhaven. Maar de reactor ziet er wel anders uit dan zijn grotere industriële broertje.” Bij STM is een vervolgproject bezig waarin de eigenschappen van de microriser vergeleken worden met de praktijk. (J.O.)

Joyce Ouwerkerk

Katalysatoren voor het omzetten van ruwe olie in benzine kunnen in de toekomst worden getest in de microriser-reactor die bij Scheikunde is ontwikkeld door dr.ir. M.P. Helmsing. De microriser is beter dan de veel gebruikte ‘vast-bed-reactoren’ en goedkoper dan de reactoren die lijken op kleine kopieën van het kraakproces.

Op dit moment wordt gewerkt aan de commercialisatie van de nieuwe testreactor. Vanwege milieu-eisen moet ruwe olie steeds efficiënter worden omgezet in benzine en andere producten. Daardoor is er veel vraag naar nieuwe katalysatoren die dit kraakproces versnellen en efficiënter maken. Om een nieuwe katalysator op de markt te brengen moet de producent zichzelf en de klant overtuigen van de werking van het apparaat. Daar is een goede testopstelling voor nodig.

,,Op kleine schaal testen van katalysatoren is een vak apart”, zegt Helmsing, die 27 juni promoveerde bij de vakgroep chemische technologie, sectie industriële katalyse bij STM. ,,De meesleurreactoren die in de raffinaderijen gebruikt worden, hebben een lengte van dertig meter en een doorsnede van 1,5 meter. Deze kunnen niet zonder meer verkleind worden. Het is net als met een auto: een tien keer kleinere auto krijgt heel andere eigenschappen dan een echte, bijvoorbeeld door de verschillen in massa en wrijving.”

,,Bij testreactoren voor nieuwe katalysatoren is dat ook het geval. Grote reactoren hebben bijvoorbeeld meer oneffenheden in het stromingspatroon van de katalysator. Ik heb in de microriser geprobeerd de essentie van het echte proces te handhaven. Maar de reactor ziet er wel anders uit dan zijn grotere industriële broertje.” Bij STM is een vervolgproject bezig waarin de eigenschappen van de microriser vergeleken worden met de praktijk. (J.O.)

Joyce Ouwerkerk

Editor Redactie

Do you have a question or comment about this article?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.