Education

Nieuwe laserscanner voor L&R

Met lasers in een handomdraai gebouwen, tunnels of vliegtuigen scannen. Onderzoekers van Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek (L&R) hebben sinds kort hun eigen driedimensionale laserscanner.  

Hij heeft wat weg van een zware reiskoffer, de nieuwe laserscanner van de sectie optical and laser remote sensing van L&R. Maar klap het kostbare apparaat open en er verschijnt een laserkop die miljoenen laserstralen uitzendt. Aan de hand van de tijd die verstrijkt tussen het zenden en de ontvangst van gereflecteerde lichtgolven, maakt de scanner een driedimensionaal plaatje van zijn omgeving. Hij kan tot zo’n tachtig meter afstand scannen.

“Je kunt de laserscantechniek zien als de opvolger van de fotografie”, zegt dr.ir. Ben Gorte van L&R. “Je maakt nog steeds een opname, maar dan met diepte.”

Deze week presenteerde Gorte zijn ‘fotocamera’ officieel aan de TU. Hij deed dit tijdens de opening van de onderwijsfaciliteit Geolab, een nieuwe werkruimte voor studenten van de masteropleiding geomatics. Ook binnen deze opleiding krijgt de scanner een prominente rol toebedeeld.

Een voorbeeld van een scanproject waar studenten aan meewerken, is een stukje metrotunnel van de Rotterdamse Erusmuslijn vlakbij het Centraal Station. Op die plaats wordt volgend jaar Randstadrail gekoppeld aan de metrolijn. Door aangrenzend graafwerkzaam, dreigt de metrotunnel een beetje te verschuiven. Delftse onderzoekers en studenten houden de situatie in de gaten door driedimensionale beelden voor en na de werkzaamheden met elkaar te vergelijken.

“We gebuiken 250 miljoen meetpuntjes”, zegt promovendus drs. Alex Bucksch, die dit project begeleidt. Met ‘meetpuntjes’ refereert hij aan de wolk van laserreflecties die de scanner waarneemt. “De standaardmethode voor dit soort onderzoek is de single point measurement, waarbij slechts een vijftiental nauwkeurig bepaalde meetpunten in de tijd worden gevolgd”, zegt Bucksch.

Bucksch en zijn remote sensing-collega’s gebruikten al eerder laserscanners, maar moesten deze tot nu toe huren. “Dat was altijd erg kostbaar”, zegt de promovendus. “We kunnen nu veel meer projecten starten.”

De projecten zijn heel verschillend. zo maakt Bucksch samen met wetenschappers van de Universiteit van Göttingen driedimensionale plaatjes van fruitbomen. Aan de hand van de vorm van de takken, hopen zijn Duitse collega’s te voorspellen hoe de oogst zal zijn.

Ook het menselijke lichaam leent zich voor projecten. Met een arts van een kliniek in Hilversum maakt Bucksch plaatjes van borsten met verschillende typen implantaten om te onderzoeken wat het ‘meest natuurlijke’ resultaat levert.

Daarnaast zijn de onderzoekers van plan gebouwen van de campus te digitaliseren om vervolgens met simulatieprogramma’s de windstromen rondom de gebouwen in kaart te brengen. En ze hebben het vliegtuig van L&R onlangs gescand om er metingen aan te verrichten in een virtuele luchttunnel.

Hij heeft wat weg van een zware reiskoffer, de nieuwe laserscanner van de sectie optical and laser remote sensing van L&R. Maar klap het kostbare apparaat open en er verschijnt een laserkop die miljoenen laserstralen uitzendt. Aan de hand van de tijd die verstrijkt tussen het zenden en de ontvangst van gereflecteerde lichtgolven, maakt de scanner een driedimensionaal plaatje van zijn omgeving. Hij kan tot zo’n tachtig meter afstand scannen.

“Je kunt de laserscantechniek zien als de opvolger van de fotografie”, zegt dr.ir. Ben Gorte van L&R. “Je maakt nog steeds een opname, maar dan met diepte.”

Deze week presenteerde Gorte zijn ‘fotocamera’ officieel aan de TU. Hij deed dit tijdens de opening van de onderwijsfaciliteit Geolab, een nieuwe werkruimte voor studenten van de masteropleiding geomatics. Ook binnen deze opleiding krijgt de scanner een prominente rol toebedeeld.

Een voorbeeld van een scanproject waar studenten aan meewerken, is een stukje metrotunnel van de Rotterdamse Erusmuslijn vlakbij het Centraal Station. Op die plaats wordt volgend jaar Randstadrail gekoppeld aan de metrolijn. Door aangrenzend graafwerkzaam, dreigt de metrotunnel een beetje te verschuiven. Delftse onderzoekers en studenten houden de situatie in de gaten door driedimensionale beelden voor en na de werkzaamheden met elkaar te vergelijken.

“We gebuiken 250 miljoen meetpuntjes”, zegt promovendus drs. Alex Bucksch, die dit project begeleidt. Met ‘meetpuntjes’ refereert hij aan de wolk van laserreflecties die de scanner waarneemt. “De standaardmethode voor dit soort onderzoek is de single point measurement, waarbij slechts een vijftiental nauwkeurig bepaalde meetpunten in de tijd worden gevolgd”, zegt Bucksch.

Bucksch en zijn remote sensing-collega’s gebruikten al eerder laserscanners, maar moesten deze tot nu toe huren. “Dat was altijd erg kostbaar”, zegt de promovendus. “We kunnen nu veel meer projecten starten.”

De projecten zijn heel verschillend. zo maakt Bucksch samen met wetenschappers van de Universiteit van Göttingen driedimensionale plaatjes van fruitbomen. Aan de hand van de vorm van de takken, hopen zijn Duitse collega’s te voorspellen hoe de oogst zal zijn.

Ook het menselijke lichaam leent zich voor projecten. Met een arts van een kliniek in Hilversum maakt Bucksch plaatjes van borsten met verschillende typen implantaten om te onderzoeken wat het ‘meest natuurlijke’ resultaat levert.

Daarnaast zijn de onderzoekers van plan gebouwen van de campus te digitaliseren om vervolgens met simulatieprogramma’s de windstromen rondom de gebouwen in kaart te brengen. En ze hebben het vliegtuig van L&R onlangs gescand om er metingen aan te verrichten in een virtuele luchttunnel.

Editor Redactie

Do you have a question or comment about this article?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.