Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Uncategorized

Nieuwe ideeën voor binnenvaart

Door de aanhoudende droogte worden rivieren smaller en ondieper. Binnenvaart neemt minder lading mee en zoekt de diepste plekken. Dat kan slimmer, denkt Rudy Negenborn (3mE).

Binnenvaartschepen bij laag water over de Waal. (Foto: Beeldbank Rijkswaterstaat | Martin van Lokven)

ATTENTIE – VERBORGEN PUBLICEREN, WANT ONDERDEEL VAN MINISERIE


 


Prof.dr. Rudy Negenborn (maritieme & transporttechnologie bij 3mE) ontving vorig jaar bijna 9 miljoen euro van de Europese Commissie voor het onderzoeksprogramma Novimove (Novel Inland Waterway Transport Concepts for Moving Freight Effectively). Het doel is de capaciteit van transport over het water tot 2030 met 30 procent te vergroten ten opzichte van 2010.

Transport over het water heeft een veel lagere CO2-uitstoot dan vervoer over de weg. Maar door slechte aansluiting en gebrekkig informatiegebruik wordt de capaciteit van de binnenvaart niet volledig benut.


Negenborn: “We willen het transport over water optimaliseren over de hele corridor van Antwerpen en Rotterdam naar Bazel. We kijken naar drie  niveaus: scheepsontwerp, slimme navigatie en logistiek; welk schip zet je in voor welke lading? Variaties in waterstanden kunnen een grote impact hebben op wat er over het water kan, en op de capaciteit van schepen. Een idee is een nieuw scheepsontwerp met opblaasbare drijvers aan de zijkant die de diepgang verminderen.”


Wat verwacht hij van het onderzoek? “In 2024 hopen we een systeem te hebben, waarmee we de combinatie van innovaties kunnen bepalen die de grootste logistieke verbetering geven. We beschikken dan over de resultaten van een simulatie waarmee we de voordelen van innovaties kunnen aantonen. Daarnaast zullen we twee demonstrators hebben: een intelligent sluisplanningssysteem, dat gebruik maakt van de communicatie tussen sluis en schip. En een smart navigation system dat informatie aan de schipper geeft op basis van actuele waterstanden.”



Test in TU Delft sleeptank van opblaasbare drijvers voor binnenvaartschepen. (Foto: Novimove)


Een idee is een nieuw scheepsontwerp met opblaasbare drijvers aan de zijkant die de diepgang verminderen. Schaalmodellen zijn intussen getest in het laboratorium van projectpartner DST in Duisburg. Het waterlab van de TU Delft verzorgde validaties waarmee het softwaremodel kan worden bijgesteld.Deze uitkomsten bieden een goede basis om het gesprek aan te gaan met potentiële eindgebruikers: Negenborn: “Sommige oplossingen zijn veelbelovend, maar zorgen er ook voor dat het schip onder normale omstandigheden extra gewicht met zich moet meedragen. Kortom, wat technisch kan betekent niet automatisch dat het ook economisch haalbaar is.”    


Naast de TU Delft zijn er 21 partijen bij het consortium betrokken: kennisinstellingen, vervoerders,  havenautoriteiten en technologie-ontwikkelaars. “We kunnen veel van de ideeën waar we binnen de afdeling fundamenteel onderzoek naar doen verder uitwerken met externe partners”, zegt Negenborn. Het Novimove-programma is een van de vier gehonoreerde onderzoeksprogramma’s op het gebied van innovatie van de binnenvaart binnen het Europese Horizon 2020-programma. Het programma ging midden 2020 van start en heeft een looptijd van vier jaar.


 

Science editor Jos Wassink

Do you have a question or comment about this article?

j.w.wassink@tudelft.nl

Comments are closed.