De onlangs aan de TU afgestudeerde tweelingzussen Lyla en Jasmijn Kok zijn een platform voor studentenwerk begonnen. Studentico.nl moet Delftse studenten verbinden met particulieren en bedrijven uit de stad.
Studenten kunnen zichzelf op de begin april gelanceerde website aanbieden voor allerlei klusjes. Particulieren en bedrijven kunnen tegen betaling in die studentendatabase zoeken. De studenten kunnen ook reageren op flexibele tijdelijke of vaste opdrachten die inwoners en bedrijven op de site plaatsen.
In twee weken tijd hebben zich al tweehonderd studenten ingeschreven op studentico.nl. Meer inschrijvingen zijn welkom, vertelt oprichter Jasmijn Kok. Zij studeerde in februari af bij Bouwkunde. Haar tweelingzus Lyla kreeg twee maanden eerder haar bul bij Industrieel Ontwerpen. Jasmijn voegt eraan toe dat er in de toekomst wellicht een stop komt op de studenteninschrijvingen. “Het aantal studenten moet in balans zijn met het aantal vacatures, anders krijgen de aanbieders van werk te veel reacties.”
Op de website staan al vacatures van horecabedrijven. Verder zijn er afstudeerplekken en stages te vinden. Ook particulieren kunnen dus klussen aanbieden. Dat kan van alles zijn, zoals de hond uitlaten, met een dienblad rondgaan op een receptie, fietsen maken, mensen terugrijden van een feestje, ouderen gezelschap houden, verhuizen. Voor dat soort werk krijgen studenten tien euro per uur. Bedrijven kunnen voor vacatures of stages een eigen uurloon vaststellen.
Studentico krijgt geen deel van het uurloon, maar vraagt geld voor het plaatsen van vacatures of het zoeken in de studentendatabase. “Wij betalen studenten liever meer. Zij hoeven aan ons niets af te dragen”, vertelt Lyla. “Daarbij maken we gebruik van de regeling dienstverlening aan huis, waarbij studenten niet in loondienst hoeven zolang ze minder dan vier dagen per week voor een opdrachtgever werken.”
Gat in de markt
Studentico komt voort uit een ander bedrijf van Lyla en Jasmijn. Oppascentrale Oppas Madelief ontstond zes jaar geleden. Ook Madelief brengt vraag en aanbod samen, zij het dat de zussen de oppassen zelf selecteren nadat zij zich hebben aangemeld. Bij Studentico komen studenten die zich opgeven meteen online. Madelief is inmiddels actief in zeven steden. 150 studenten staan online, ongeveer duizend staan ingeschreven.
Madelief en Studentico zijn beide op ogenschijnlijk natuurlijke wijze ontstaan. De zussen richtten hun eerste bedrijf op toen ze zeventien jaar oud waren. Jasmijn: “We hadden briefjes opgehangen waarin we onszelf als oppas aanboden. Toen werden we helemaal plat gebeld. We hebben vriendinnen gevraagd of zij konden oppassen als wij niet konden. Daarna hebben we zelf een knullige website gebouwd en vervolgens een professionele site laten bouwen.”
Het idee voor Studentico ontstond in de dagelijkse oppaspraktijk. Jasmijn: “Ouders vroegen steeds of we ook konden helpen met een feestje, met boodschappen doen of in het huishouden.” De zussen zagen een gat in de markt, juist voor flexibel werk dat meestal niet heel veel uren behelst. Lyla: “Studenten klagen dat ze bij een uitzendbureau als Stud zoveel minder geld krijgen dan de werkgever bruto betaalt. Ook werk je bij Stud meestal veel meer uren en blijft het uitzendbureau er altijd tussen zitten.”
Studentico wil volgens de zussen alleen een platform zijn. Daarna kunnen opdrachtgever en student het zelf wel af. Zoals bij de eerste klus die via de website is vergeven: een kersverse moeder die weer fit wilde worden na haar zwangerschap. Studentico hielp haar aan een roeier met verstand van training en voeding, toch niet het meest eenvoudige klusje. “Dat is het voordeel van studenten”, weet Jasmijn, “ze zijn heel slim.”
Comments are closed.