Education

‘Niet krampachtig, maar intuïtief’

Niet alleen de behuizing van de TU-bibliotheek is nieuw; maandag wordt een nieuw gebruikersysteem in werking gesteld. Niet alleen de behuizing van de TU-bibliotheek is nieuw; maandag wordt een nieuw gebruikersysteem in werking gesteld.

br />
Het was de bedoeling om in het Pinksterweekend over te schakelen op het nieuwe systeem. Maar door problemen met het campusnetwerk werd die introductie een week uitgesteld. ,,In het nieuwe bibliotheeksysteem maken we gebruik van Internet, en de machine wordt beheerd door het Rekencentrum”, legt Maria Heijne uit. Heijne is directeur informatiebronnen van de bibliotheek. ,,We zijn daarom afhankelijk van het Rekencentrum.”


1 Het nieuwe zoeksysteem heeft een Internetomgeving.

Het oude bibliotheeksysteem Aubid, dat sinds 1988 gebruikt wordt, is verouderd. ,,De catalogus was commandogestuurd”, zegt Heijne over dat systeem. ,,Om te zoeken moest je gebruik maken van keuzemogelijkheden en zelf commando’s intoetsen.” Een ‘krampachtige’ manier van zoeken, vindt Heijne nu. ,,Straks bedien je de catalogus met de muis in een Internet-omgeving. Dat zoekt veel intuïtiever. Het is niet meer tekstgeörienteerd, maar grafisch. Dat is logischer en bijna iedereen is bekend met die omgeving. Bovendien zijn we dan wereldwijd bereikbaar.”

Volgens Heijne was het oude systeem ingesteld op regelmatig, maar niet op zwaar gebruik. ,,Aubid vereist veel kennis en was eigenlijk niet toegerust op veel aanvragen van buiten de universiteit. Bovendien kende het veel ‘schotten’; de catalogus, uitleenadministratie en interne financiële en beheersprocessen waren van elkaar gescheiden. Het nieuwe systeem integreert al die processen.”

Wereldwijd zijn er hooguit tien leveranciers van nieuwe bibliotheeksystemen. De keuze van de TU viel op software die ontwikkeld is in Israël, aan de universiteit van Jeruzalem. Het is een compleet nieuw concept, gebaseerd op gebruikerswensen en het is volgens Heijne gemakkelijk uitwisselbaar met systemen die bij andere bibliotheken in omloop zijn. Opvallend is dat het geen naam heeft. ,,Is ook niet nodig”, vindt Heijne. ,,De naam Aubid zei de gebruikers eigenlijk ook niets.”
Strenger

Met de invoering van het nieuwe systeem veranderen er enkele regels voor de gebruiker. Heijne: ,,We worden iets strenger. In het verleden hebben we erg veel kosten gemaakt om uitgeleende boeken terug te krijgen. De bibliotheek zal nu sneller overgaan tot boetes bij overschrijding van de uitleentermijn. Daar staat tegenover dat er straks wel een mogelijkheid komt om boeken thuis te verlengen. En als extra service worden leners in de toekomst voor het verstrijken van de termijn via e-mail gewaarschuwd dat ze hun boeken moeten inleveren.”

Een andere noviteit is de installatie van uitleenautomaten. Als na de zomer de chipcardlezers geactiveerd zijn, is hetmogelijk om boeken uit de open opstelling (de boekenkast) te lenen via een automaat. Daar komt dan helemaal geen medewerker of balie meer aan te pas.

Ondanks de toenemende automatisering door dergelijke nieuwe systemen bestaat er volgens Heijne geen gevaar dat het ouderwetse boek uiteindelijk zal verdwijnen uit de bibliotheek. ,,De uitgevers zijn nog niet zover, helaas. Het is ons nog steeds verboden om elektronische artikelen te kopiëren en te verspreiden. Nu moet er bij een aanvraag van een artikel nog iemand het boek uit het magazijn of de kast halen om er een kopie van te maken. We hebben wel zo’n tweehonderd tijdschriften in elektronische versie beschikbaar. En met het nieuwe geïntegreerde systeem wordt het mogelijk om bestel- en reserveringskosten van TU-medewerkers automatisch af te boeken.”
Overgangsweekend

Voor het ‘overgangsweekend’ van 6 en 7 juni is er een strak protocol ontwikkeld. Vanaf vrijdagmiddag twaalf uur is er geen uitleen meer mogelijk. Dan wordt het hele uitleenbestand van de bibliotheek gedownload en naar Israël gestuurd. De geconverteerde gegevens komen zondag terug. Dan wordt er getest en krijgen de medewerkers de laatste instructies. Maandagmiddag rond een uur wordt het spannend; dan gaat het nieuwe bibliotheeksysteem de lucht in. ,,Als alles goed gaat”, voegt Heijne toe. ,,Maar als het echt misloopt kunnen we altijd nog terugvallen op het oude systeem.”

,,

Niet alleen de behuizing van de TU-bibliotheek is nieuw; maandag wordt een nieuw gebruikersysteem in werking gesteld.

Het was de bedoeling om in het Pinksterweekend over te schakelen op het nieuwe systeem. Maar door problemen met het campusnetwerk werd die introductie een week uitgesteld. ,,In het nieuwe bibliotheeksysteem maken we gebruik van Internet, en de machine wordt beheerd door het Rekencentrum”, legt Maria Heijne uit. Heijne is directeur informatiebronnen van de bibliotheek. ,,We zijn daarom afhankelijk van het Rekencentrum.”


1 Het nieuwe zoeksysteem heeft een Internetomgeving.

Het oude bibliotheeksysteem Aubid, dat sinds 1988 gebruikt wordt, is verouderd. ,,De catalogus was commandogestuurd”, zegt Heijne over dat systeem. ,,Om te zoeken moest je gebruik maken van keuzemogelijkheden en zelf commando’s intoetsen.” Een ‘krampachtige’ manier van zoeken, vindt Heijne nu. ,,Straks bedien je de catalogus met de muis in een Internet-omgeving. Dat zoekt veel intuïtiever. Het is niet meer tekstgeörienteerd, maar grafisch. Dat is logischer en bijna iedereen is bekend met die omgeving. Bovendien zijn we dan wereldwijd bereikbaar.”

Volgens Heijne was het oude systeem ingesteld op regelmatig, maar niet op zwaar gebruik. ,,Aubid vereist veel kennis en was eigenlijk niet toegerust op veel aanvragen van buiten de universiteit. Bovendien kende het veel ‘schotten’; de catalogus, uitleenadministratie en interne financiële en beheersprocessen waren van elkaar gescheiden. Het nieuwe systeem integreert al die processen.”

Wereldwijd zijn er hooguit tien leveranciers van nieuwe bibliotheeksystemen. De keuze van de TU viel op software die ontwikkeld is in Israël, aan de universiteit van Jeruzalem. Het is een compleet nieuw concept, gebaseerd op gebruikerswensen en het is volgens Heijne gemakkelijk uitwisselbaar met systemen die bij andere bibliotheken in omloop zijn. Opvallend is dat het geen naam heeft. ,,Is ook niet nodig”, vindt Heijne. ,,De naam Aubid zei de gebruikers eigenlijk ook niets.”
Strenger

Met de invoering van het nieuwe systeem veranderen er enkele regels voor de gebruiker. Heijne: ,,We worden iets strenger. In het verleden hebben we erg veel kosten gemaakt om uitgeleende boeken terug te krijgen. De bibliotheek zal nu sneller overgaan tot boetes bij overschrijding van de uitleentermijn. Daar staat tegenover dat er straks wel een mogelijkheid komt om boeken thuis te verlengen. En als extra service worden leners in de toekomst voor het verstrijken van de termijn via e-mail gewaarschuwd dat ze hun boeken moeten inleveren.”

Een andere noviteit is de installatie van uitleenautomaten. Als na de zomer de chipcardlezers geactiveerd zijn, is hetmogelijk om boeken uit de open opstelling (de boekenkast) te lenen via een automaat. Daar komt dan helemaal geen medewerker of balie meer aan te pas.

Ondanks de toenemende automatisering door dergelijke nieuwe systemen bestaat er volgens Heijne geen gevaar dat het ouderwetse boek uiteindelijk zal verdwijnen uit de bibliotheek. ,,De uitgevers zijn nog niet zover, helaas. Het is ons nog steeds verboden om elektronische artikelen te kopiëren en te verspreiden. Nu moet er bij een aanvraag van een artikel nog iemand het boek uit het magazijn of de kast halen om er een kopie van te maken. We hebben wel zo’n tweehonderd tijdschriften in elektronische versie beschikbaar. En met het nieuwe geïntegreerde systeem wordt het mogelijk om bestel- en reserveringskosten van TU-medewerkers automatisch af te boeken.”
Overgangsweekend

Voor het ‘overgangsweekend’ van 6 en 7 juni is er een strak protocol ontwikkeld. Vanaf vrijdagmiddag twaalf uur is er geen uitleen meer mogelijk. Dan wordt het hele uitleenbestand van de bibliotheek gedownload en naar Israël gestuurd. De geconverteerde gegevens komen zondag terug. Dan wordt er getest en krijgen de medewerkers de laatste instructies. Maandagmiddag rond een uur wordt het spannend; dan gaat het nieuwe bibliotheeksysteem de lucht in. ,,Als alles goed gaat”, voegt Heijne toe. ,,Maar als het echt misloopt kunnen we altijd nog terugvallen op het oude systeem.”

Niet alleen de behuizing van de TU-bibliotheek is nieuw; maandag wordt een nieuw gebruikersysteem in werking gesteld.

Het was de bedoeling om in het Pinksterweekend over te schakelen op het nieuwe systeem. Maar door problemen met het campusnetwerk werd die introductie een week uitgesteld. ,,In het nieuwe bibliotheeksysteem maken we gebruik van Internet, en de machine wordt beheerd door het Rekencentrum”, legt Maria Heijne uit. Heijne is directeur informatiebronnen van de bibliotheek. ,,We zijn daarom afhankelijk van het Rekencentrum.”


1 Het nieuwe zoeksysteem heeft een Internetomgeving.

Het oude bibliotheeksysteem Aubid, dat sinds 1988 gebruikt wordt, is verouderd. ,,De catalogus was commandogestuurd”, zegt Heijne over dat systeem. ,,Om te zoeken moest je gebruik maken van keuzemogelijkheden en zelf commando’s intoetsen.” Een ‘krampachtige’ manier van zoeken, vindt Heijne nu. ,,Straks bedien je de catalogus met de muis in een Internet-omgeving. Dat zoekt veel intuïtiever. Het is niet meer tekstgeörienteerd, maar grafisch. Dat is logischer en bijna iedereen is bekend met die omgeving. Bovendien zijn we dan wereldwijd bereikbaar.”

Volgens Heijne was het oude systeem ingesteld op regelmatig, maar niet op zwaar gebruik. ,,Aubid vereist veel kennis en was eigenlijk niet toegerust op veel aanvragen van buiten de universiteit. Bovendien kende het veel ‘schotten’; de catalogus, uitleenadministratie en interne financiële en beheersprocessen waren van elkaar gescheiden. Het nieuwe systeem integreert al die processen.”

Wereldwijd zijn er hooguit tien leveranciers van nieuwe bibliotheeksystemen. De keuze van de TU viel op software die ontwikkeld is in Israël, aan de universiteit van Jeruzalem. Het is een compleet nieuw concept, gebaseerd op gebruikerswensen en het is volgens Heijne gemakkelijk uitwisselbaar met systemen die bij andere bibliotheken in omloop zijn. Opvallend is dat het geen naam heeft. ,,Is ook niet nodig”, vindt Heijne. ,,De naam Aubid zei de gebruikers eigenlijk ook niets.”
Strenger

Met de invoering van het nieuwe systeem veranderen er enkele regels voor de gebruiker. Heijne: ,,We worden iets strenger. In het verleden hebben we erg veel kosten gemaakt om uitgeleende boeken terug te krijgen. De bibliotheek zal nu sneller overgaan tot boetes bij overschrijding van de uitleentermijn. Daar staat tegenover dat er straks wel een mogelijkheid komt om boeken thuis te verlengen. En als extra service worden leners in de toekomst voor het verstrijken van de termijn via e-mail gewaarschuwd dat ze hun boeken moeten inleveren.”

Een andere noviteit is de installatie van uitleenautomaten. Als na de zomer de chipcardlezers geactiveerd zijn, is hetmogelijk om boeken uit de open opstelling (de boekenkast) te lenen via een automaat. Daar komt dan helemaal geen medewerker of balie meer aan te pas.

Ondanks de toenemende automatisering door dergelijke nieuwe systemen bestaat er volgens Heijne geen gevaar dat het ouderwetse boek uiteindelijk zal verdwijnen uit de bibliotheek. ,,De uitgevers zijn nog niet zover, helaas. Het is ons nog steeds verboden om elektronische artikelen te kopiëren en te verspreiden. Nu moet er bij een aanvraag van een artikel nog iemand het boek uit het magazijn of de kast halen om er een kopie van te maken. We hebben wel zo’n tweehonderd tijdschriften in elektronische versie beschikbaar. En met het nieuwe geïntegreerde systeem wordt het mogelijk om bestel- en reserveringskosten van TU-medewerkers automatisch af te boeken.”
Overgangsweekend

Voor het ‘overgangsweekend’ van 6 en 7 juni is er een strak protocol ontwikkeld. Vanaf vrijdagmiddag twaalf uur is er geen uitleen meer mogelijk. Dan wordt het hele uitleenbestand van de bibliotheek gedownload en naar Israël gestuurd. De geconverteerde gegevens komen zondag terug. Dan wordt er getest en krijgen de medewerkers de laatste instructies. Maandagmiddag rond een uur wordt het spannend; dan gaat het nieuwe bibliotheeksysteem de lucht in. ,,Als alles goed gaat”, voegt Heijne toe. ,,Maar als het echt misloopt kunnen we altijd nog terugvallen op het oude systeem.”

Editor Redactie

Do you have a question or comment about this article?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.