Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Education

​Negentigduizend extra mbo’ers met ov-kaart

Vanaf nu mogen ook minderjarige mbo’ers gratis met de bus, trein of metro reizen. Bijna driekwart van hen heeft gebruikgemaakt van deze nieuwe regeling, maar de NS verwacht geen extra drukte in de treinen.

Voorheen hadden alleen mbo-studenten ouder dan achttien recht op een ov-kaart. Met de invoering van het leenstelsel is afgesproken om deze leeftijdsgrens vanaf 1 januari 2017 niet meer te handhaven.

De nieuwe regeling geldt alleen voor minderjarige studenten met een beroepsopleidende leerweg: dat zijn er zo’n 120 duizend. Daarvan hebben ruim 90 duizend er daadwerkelijk een aangevraagd, meldt het ministerie van Onderwijs. De kaart scheelt ouders gemiddeld zo’n 600 tot 700 euro per jaar.

Minister Bussemaker is blij met de massale interesse. “Hiermee kunnen mbo’ers een bewustere studiekeuze maken en worden schoolkosten voor ouders beperkt. Dat sluit goed aan bij mijn aanpak gelijk kansen.”

De NS verwacht geen extra drukte in de trein. “Mbo’ers van onder de achttien maken meestal gebruik van streekvervoer als bussen en metro’s”, zegt woordvoerder Erik Kroeze. “Als mbo’ers met de trein moeten reizen, deden ze dat toch al wel. Het enige verschil is dat het nu gratis kan.”

Hij maakt zich dan ook geen zorgen. “Wellicht zullen ze nu vaker in hun vrije tijd gebruik maken van hun ov-kaart, maar ook daar voorzien we geen problemen: op die tijdstippen is het vaak al rustig in de trein.”

Editor Redactie

Do you have a question or comment about this article?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.