Education

Naam ‘TU Delft’ wordt waarborgmerk

De TU weet welke kant het op wil met de ontwikkeling van de nieuwe huisstijl die onder meer een einde moet maken aan de wildgroei van TU-logo’s. De naam ‘TU Delft’ wordt het toekomstig waarborgmerk en de faculteiten worden de ‘producten’, elk herkenbaar aan een eigen beeldmerk.

br />
Dit blijkt uit het programma van eisen dat is opgesteld door het Amsterdamse bureau Total Design, dat alle wensen aan de TU heeft geïnventariseerd.

Uitgangspunt van de nieuwe huisstijl is dat de TU zich als één geheel presenteert, met afzonderlijke producten. De producten hebben het stempel (‘brandname‘) ‘TU Delft’, dat moet staan voor kwaliteit, top-onderwijs en internationaal van betekenis. Het waarborgmerk (een combinatie van woord en beeld) moet nog gevisualiseerd worden, maar vaststaat dat het sublogo van bijvoorbeeld een faculteit een afgeleide van het TU-symbool is. Bij het product moet de ‘kijker’ denken aan excellence, top-onderzoek en creativiteit. Ook moet ruimte zijn voor een eventueel specialisme van een faculteit.

Bij de ontwikkeling, waarvoor nu uitsluitend het basisbeginsel bekend is, wordt onderscheid gemaakt tussen de zogenaamde primaire producten (onderwijs en onderzoek aan de faculteiten) en de niet-primaire (het Aula-restaurant bijvoorbeeld). Ook dat onderscheid moet duidelijk zijn.

De Dienst In- en Externe Communicatie organiseert in september twee bijeenkomsten waarin bestuurders uitleg krijgen over het gekozen programma van eisen. In de ontwerpfase, die nu volgt, worden symbolen, kleuren en lettertype gekozen. (H.O.)

Henk Orsel

De TU weet welke kant het op wil met de ontwikkeling van de nieuwe huisstijl die onder meer een einde moet maken aan de wildgroei van TU-logo’s. De naam ‘TU Delft’ wordt het toekomstig waarborgmerk en de faculteiten worden de ‘producten’, elk herkenbaar aan een eigen beeldmerk.

Dit blijkt uit het programma van eisen dat is opgesteld door het Amsterdamse bureau Total Design, dat alle wensen aan de TU heeft geïnventariseerd.

Uitgangspunt van de nieuwe huisstijl is dat de TU zich als één geheel presenteert, met afzonderlijke producten. De producten hebben het stempel (‘brandname‘) ‘TU Delft’, dat moet staan voor kwaliteit, top-onderwijs en internationaal van betekenis. Het waarborgmerk (een combinatie van woord en beeld) moet nog gevisualiseerd worden, maar vaststaat dat het sublogo van bijvoorbeeld een faculteit een afgeleide van het TU-symbool is. Bij het product moet de ‘kijker’ denken aan excellence, top-onderzoek en creativiteit. Ook moet ruimte zijn voor een eventueel specialisme van een faculteit.

Bij de ontwikkeling, waarvoor nu uitsluitend het basisbeginsel bekend is, wordt onderscheid gemaakt tussen de zogenaamde primaire producten (onderwijs en onderzoek aan de faculteiten) en de niet-primaire (het Aula-restaurant bijvoorbeeld). Ook dat onderscheid moet duidelijk zijn.

De Dienst In- en Externe Communicatie organiseert in september twee bijeenkomsten waarin bestuurders uitleg krijgen over het gekozen programma van eisen. In de ontwerpfase, die nu volgt, worden symbolen, kleuren en lettertype gekozen. (H.O.)

Henk Orsel

Editor Redactie

Do you have a question or comment about this article?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.