Brandblussers zijn meestal lelijk en dat is voor sommige mensen genoeg reden om ze niet op te hangen. Twee Delftse studenten ontwierpen een mooi blusgordijn en een hippe brandblusser.
Vaak vinden mensen dat de brandblusser uit de toon valt in hun woonkamer of keuken. Of dat de brandblusser in de weg staat of hangt. “Dus belandt het ding in een diepe la of in een kastje. En dan heb je er weinig aan, want voordat je bij een brand weet waar je de brandblusser hebt gelaten, is het vaak te laat”, zegt zesdejaars student industrieel ontwerpen Maarten Heijltjes. Hij bedacht met medestudent Sanne Pelgrom voor de designwedstrijd ‘Mooi uit de brand’ een oplossing: een design brandblusser. Hun ontwerp is genomineerd, met negen andere inzendingen. De wedstrijd is een initiatief van het Verbond van Verzekeraars.
De brandblusser van de studenten rekent af met het vooroordeel dat brandblussers lompe, lelijke dingen zijn. Hun blusser is een slanke den vergeleken met de standaardblusser.
Heijltjes vindt de brandblussers die nu op de markt zijn helemaal niet lelijk. “Eigenlijk vind ik ze mooi omdat ze heel functioneel zijn. Iedereen herkent ze. Daar wilden we dus niet van afwijken. Het is wettelijk voorgeschreven dat een blusser rood moet zijn, dat valt goed op. Wij hebben er een transparante dop opgezet, waardoor de spuit altijd zichtbaar is, zodat hij duidelijk als blusser herkenbaar is. Het grote verschil is dat onze tweeliterblusser met 45 centimeter iets langer is.”
De design blusser moet aan de muur worden bevestigd. “Het enige wat je hoeft te doen bij brand, is hem van de muur trekken. Dat mag vrij ruw gaan. Bij brand reageren mensen niet zachtzinnig, maar met een soort oerinstinct.”
Een belangrijke reden voor Heijltjes om aan de wedstrijd mee te doen, was dat hij levens kan redden met zijn ontwerpen. “Dat klinkt misschien hoogdravend, maar ik vind het belangrijk. Als veel mensen ons ontwerp wel aanschaffen, kan dat slachtoffers voorkomen. Maar ik wil absoluut niet vergeleken worden met de hype om alledaagse producten te vervangen door design. Zoals wc-borstels van Alessi. Die vind ik verschrikkelijk. Dat is alleen voor mensen die niet weten wat ze met hun geld moeten doen. Wij hebben van iets lelijks iets moois willen maken, zodat meer mensen veiliger wonen.”
Naast de slanke brandblusser bedachten de twee studenten een nieuwe blusdeken. “Blusdekens worden vaak in een diepe la weggestopt. Als er brand is kunnen mensen er zelden makkelijk bij. Daarom hebben wij een blusdeken als gordijn bedacht.”
Dit blusgordijn zit achter het normale gordijn en steekt ongeveer tien centimeter uit aan de zijkant. “Daar is het altijd zichtbaar, dat is een grote plus. Mensen weten het gordijn bij een brand dus altijd te vinden. Het blusgordijn kunnen we in alle kleuren van de regenboog maken, zodat het altijd bij de kleur van de gordijnen en het interieur past. Het zit vast aan een klem met rolletjes erin, waardoor het na een ferme ruk loslaat. Aan de zijkant hebben we een soort handvatten gestikt. Als iets in de brand staat en je gooit de deken erover, verbrand je je handen niet.”
Als grote concurrent voor de eindzege, ziet Heijltjes een brandtrap die tegelijkertijd een bloembak is. “Een leuke innovatieve benadering. Andere studenten hebben een logo bedacht voor op theedoeken en plaids, dat laat zien dat ze ook als blusdeken gebruikt kunnen worden.”
In totaal is twaalfduizend euro prijzengeld beschikbaar. Wat Heijltjes met het geld gaat doen als hij wint, weet hij al. “Als ik het geld win koop ik eindelijk gordijnen en dan maak ik er zelf een blusgordijn bij.” De winnaar wordt op 9 mei bekend gemaakt.
Het blusgordijn en de blusser van twee Delftse IO’ers. (Foto: Sanne Pelgrom en Maarten Heijltjes)
Vaak vinden mensen dat de brandblusser uit de toon valt in hun woonkamer of keuken. Of dat de brandblusser in de weg staat of hangt. “Dus belandt het ding in een diepe la of in een kastje. En dan heb je er weinig aan, want voordat je bij een brand weet waar je de brandblusser hebt gelaten, is het vaak te laat”, zegt zesdejaars student industrieel ontwerpen Maarten Heijltjes. Hij bedacht met medestudent Sanne Pelgrom voor de designwedstrijd ‘Mooi uit de brand’ een oplossing: een design brandblusser. Hun ontwerp is genomineerd, met negen andere inzendingen. De wedstrijd is een initiatief van het Verbond van Verzekeraars.
De brandblusser van de studenten rekent af met het vooroordeel dat brandblussers lompe, lelijke dingen zijn. Hun blusser is een slanke den vergeleken met de standaardblusser.
Heijltjes vindt de brandblussers die nu op de markt zijn helemaal niet lelijk. “Eigenlijk vind ik ze mooi omdat ze heel functioneel zijn. Iedereen herkent ze. Daar wilden we dus niet van afwijken. Het is wettelijk voorgeschreven dat een blusser rood moet zijn, dat valt goed op. Wij hebben er een transparante dop opgezet, waardoor de spuit altijd zichtbaar is, zodat hij duidelijk als blusser herkenbaar is. Het grote verschil is dat onze tweeliterblusser met 45 centimeter iets langer is.”
De design blusser moet aan de muur worden bevestigd. “Het enige wat je hoeft te doen bij brand, is hem van de muur trekken. Dat mag vrij ruw gaan. Bij brand reageren mensen niet zachtzinnig, maar met een soort oerinstinct.”
Een belangrijke reden voor Heijltjes om aan de wedstrijd mee te doen, was dat hij levens kan redden met zijn ontwerpen. “Dat klinkt misschien hoogdravend, maar ik vind het belangrijk. Als veel mensen ons ontwerp wel aanschaffen, kan dat slachtoffers voorkomen. Maar ik wil absoluut niet vergeleken worden met de hype om alledaagse producten te vervangen door design. Zoals wc-borstels van Alessi. Die vind ik verschrikkelijk. Dat is alleen voor mensen die niet weten wat ze met hun geld moeten doen. Wij hebben van iets lelijks iets moois willen maken, zodat meer mensen veiliger wonen.”
Naast de slanke brandblusser bedachten de twee studenten een nieuwe blusdeken. “Blusdekens worden vaak in een diepe la weggestopt. Als er brand is kunnen mensen er zelden makkelijk bij. Daarom hebben wij een blusdeken als gordijn bedacht.”
Dit blusgordijn zit achter het normale gordijn en steekt ongeveer tien centimeter uit aan de zijkant. “Daar is het altijd zichtbaar, dat is een grote plus. Mensen weten het gordijn bij een brand dus altijd te vinden. Het blusgordijn kunnen we in alle kleuren van de regenboog maken, zodat het altijd bij de kleur van de gordijnen en het interieur past. Het zit vast aan een klem met rolletjes erin, waardoor het na een ferme ruk loslaat. Aan de zijkant hebben we een soort handvatten gestikt. Als iets in de brand staat en je gooit de deken erover, verbrand je je handen niet.”
Als grote concurrent voor de eindzege, ziet Heijltjes een brandtrap die tegelijkertijd een bloembak is. “Een leuke innovatieve benadering. Andere studenten hebben een logo bedacht voor op theedoeken en plaids, dat laat zien dat ze ook als blusdeken gebruikt kunnen worden.”
In totaal is twaalfduizend euro prijzengeld beschikbaar. Wat Heijltjes met het geld gaat doen als hij wint, weet hij al. “Als ik het geld win koop ik eindelijk gordijnen en dan maak ik er zelf een blusgordijn bij.” De winnaar wordt op 9 mei bekend gemaakt.
Het blusgordijn en de blusser van twee Delftse IO’ers. (Foto: Sanne Pelgrom en Maarten Heijltjes)
Comments are closed.