Education

Mix

Veronica is dit jaar niet de enige die commercieel gaat. Ook de Owee-werkgroep is gezwicht voor het grote geld en heeft de Owee-krant overgeleverd aan de Postbank.

Vier dagen lang kregen de nullen glossy blauw-witte folders over zich uitgestort, ‘Natte Inkt’ geheten.

De artikelen werden zoals gewoonlijk geschreven door studenten. Daarbij werden ze geholpen door twee professionele huurlingen van de Postbank, een eindredacteur en een opmaakman. ,,Dat werkt wel erg lekker”, bekent Mathieu Gielen, één van de studenten die meewerkten aan de folder. Misschien daarom waren er grote verschillen met vorige jaren. In de plaats van de authentieke Delftse vervolgstrip van Nez kwam een inwisselbaar grapje van Hein de Kort, de standaard noodoplossing voor iedere ranzige jaarclub die vlak voor de deadline nog een inzending voor het jaarboek moet verzinnen.

Verder waren ook de geschreven stukken anders van toon, volgens kenners. Geen Delftse botheid, geen foute grappen. Censuur? ,,Ik kan me niet voorstellen dat dat niet zo was”, zegt Gielen. ,,Ik denk dat ze namen van banken, vloeken of sex niet geplaatst zouden hebben. Maar dat zijn niet de dingen waar mijn artikelen normaal gesproken vol mee staan, dus ik heb van censuur weinig gemerkt.” Jan Stalman, persvoorlichter van de Postbank, noemt het een vorm van samenwerking. ,,Je bepaalt de tekst in overleg.”

Een andere verandering was de extra informatie. Naast het Owee-nieuws en de flarden wereldniews van het ANP bracht het krantje dit jaar handige tips over geld en nuttige achtergrondinformatie over de mensen achter de Postbank. Die artikelen leken wel een beetje op advertenties maar konden dat nooit geweest zijn; er stond tenminste niet zoiets als ‘advertentie’ of ‘ingezonden mededeling’ boven. ,,We hebben heel duidelijk gekozen voor die mix”, aldus Stalman. ,,Het is een informatiekrant. We geven informatie over de stad waar ze gaan studeren en informatie over de faciliteiten die de Postbank kan bieden.”

Volgens artikelen in het blad zelf waren de lezers positief. ‘Natte Inkt goed ontvangen’, kopte de folder donderdagmiddag. In dat stuk geeft een student Lucht- en Ruimtevaart zijn oordeel, terwijl hij ‘met zijn donkere reebruine ogen’ bewonderend naar het krantje kijkt. Ook de Owee-werkgroep zelf is positief. Het uitbesteden neemt de commissie-leden veel werk uit handen, zo zeggen zij zelf. ,,En we hebben heel goede reacties gehad”, zegt Joanna Quik, één van de leden van de werkgroep.

Maar er zijn ook andere geluiden te horen. ,,Het stinkt”, zo zegt een kenner. ,,Het stinkt naar geld, en niet naar Delft.”

Michael Persson

Veronica is dit jaar niet de enige die commercieel gaat. Ook de Owee-werkgroep is gezwicht voor het grote geld en heeft de Owee-krant overgeleverd aan de Postbank. Vier dagen lang kregen de nullen glossy blauw-witte folders over zich uitgestort, ‘Natte Inkt’ geheten.

De artikelen werden zoals gewoonlijk geschreven door studenten. Daarbij werden ze geholpen door twee professionele huurlingen van de Postbank, een eindredacteur en een opmaakman. ,,Dat werkt wel erg lekker”, bekent Mathieu Gielen, één van de studenten die meewerkten aan de folder. Misschien daarom waren er grote verschillen met vorige jaren. In de plaats van de authentieke Delftse vervolgstrip van Nez kwam een inwisselbaar grapje van Hein de Kort, de standaard noodoplossing voor iedere ranzige jaarclub die vlak voor de deadline nog een inzending voor het jaarboek moet verzinnen.

Verder waren ook de geschreven stukken anders van toon, volgens kenners. Geen Delftse botheid, geen foute grappen. Censuur? ,,Ik kan me niet voorstellen dat dat niet zo was”, zegt Gielen. ,,Ik denk dat ze namen van banken, vloeken of sex niet geplaatst zouden hebben. Maar dat zijn niet de dingen waar mijn artikelen normaal gesproken vol mee staan, dus ik heb van censuur weinig gemerkt.” Jan Stalman, persvoorlichter van de Postbank, noemt het een vorm van samenwerking. ,,Je bepaalt de tekst in overleg.”

Een andere verandering was de extra informatie. Naast het Owee-nieuws en de flarden wereldniews van het ANP bracht het krantje dit jaar handige tips over geld en nuttige achtergrondinformatie over de mensen achter de Postbank. Die artikelen leken wel een beetje op advertenties maar konden dat nooit geweest zijn; er stond tenminste niet zoiets als ‘advertentie’ of ‘ingezonden mededeling’ boven. ,,We hebben heel duidelijk gekozen voor die mix”, aldus Stalman. ,,Het is een informatiekrant. We geven informatie over de stad waar ze gaan studeren en informatie over de faciliteiten die de Postbank kan bieden.”

Volgens artikelen in het blad zelf waren de lezers positief. ‘Natte Inkt goed ontvangen’, kopte de folder donderdagmiddag. In dat stuk geeft een student Lucht- en Ruimtevaart zijn oordeel, terwijl hij ‘met zijn donkere reebruine ogen’ bewonderend naar het krantje kijkt. Ook de Owee-werkgroep zelf is positief. Het uitbesteden neemt de commissie-leden veel werk uit handen, zo zeggen zij zelf. ,,En we hebben heel goede reacties gehad”, zegt Joanna Quik, één van de leden van de werkgroep.

Maar er zijn ook andere geluiden te horen. ,,Het stinkt”, zo zegt een kenner. ,,Het stinkt naar geld, en niet naar Delft.”

Michael Persson

Editor Redactie

Do you have a question or comment about this article?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.