Education

Milieubewust

Het is fantastisch. ,,Onze technische universiteit is de eerste universiteit van Nederland met een eigen milieubewuste kantoorartikelencatalogus”, zei Louis Lodder vol trots bij de overhandiging van het eerste exemplaar aan collegelid Veenendaal.

Bij alle produkten die in de catalogus te vinden zijn wordt aangegeven hoe milieubewust ze zijn. Een onafhankelijk milieu adviesbureau heeft de produkten getoetst op de gebruikte materialen, de produktiemethoden en de mogelijkheid om het produkt weg te gooien of te recyclen.

Naast de milieumok, de milieuoevers bij Geodesie en het gerecyclede papier bij tentamens is er weer een stap verder gezet naar een milieuvriendelijke TU. We kunnen binnenkort ordners met milieukeurmerk, dikkere balpennen, PVC-vrij plakband en lijm op de bureaus aantreffen. Althans als de inkopers van de faculteiten beslissen hun kantoorbenodigdheden bij het Centrale Magazijn Kantoorartikelen te kopen. Maar dat zullen ze zeker doen. Er wordt een omzetstijging verwacht, omdat de catalogus er zo mooi uit ziet. De gids is veel toegankelijker geworden en heeft een beter leesbare lay-out gekregen. Je zou bijna met plezier in de lunchpauze de gids doorlezen. Lodder bekent dat een omzetstijging eigenlijk tegenstrijdig is met het milieubeleid, want dan moet er meer geproduceerd worden. ,,Maar ja, het is altijd beter dan medewerkers die een milieuonvriendelijk Bic-pennetje in de stad gaan kopen.”

De TU hoopt hier mee ook een impuls aan de ontwerpers van kantoorartikelen te geven. Zij wil hen meegeven dat design for recycle belangrijk is. Je moet de materiaalstromen bij de wortel aanpakken, en dat is bij de inkoop. Daarom wil het centrale magazijn Kantoorartikelen een verantwoorde keuze aan produkten aanbieden.

Ligt de wortel wel bij de inkoop? Bij nog dieper graven kom je bij de ontwerpers van de produkten en dan vooral hoe hen geleerd wordt te ontwerpen. Het toeval wil dat juist hier ontwerpers worden opgeleid. Had het geld dat nu is besteed aan het adviesbureau, de multomap en het luxe drukwerk dan niet beter aan een vak ‘milieu bewust ontwerpen’ kunnen worden uitgegeven? Dit zou immers passen in het beleid van het college van bestuur; de overhead reduceren en meer aandacht geven aan de primaire processen onderwijs en onderzoek. Deze vraag komt op de middag van de presentatie van de catalogus niet aan de orde.

De catalogus moet het begin zijn van het bewuster omgaan met artikelen. Gebruikers moeten zich realiseren wat een bepaald produkt voor het milieu betekent. Volgens Lodder liggen er nog vele andere uitdagingen in de universiteit zoals de TU-gids, ‘de huisstijl van de Delta’ en promotie artikelen. Na afloop van de presentatie krijgen alle medewerkers een ingelijste prent uit de catalogus cadeau, ingepakt in gerecycled papier. Ze kunnen tevreden in hun autootje terug naar huis gaan.

Mariëlle van der Krol

Het is fantastisch. ,,Onze technische universiteit is de eerste universiteit van Nederland met een eigen milieubewuste kantoorartikelencatalogus”, zei Louis Lodder vol trots bij de overhandiging van het eerste exemplaar aan collegelid Veenendaal. Bij alle produkten die in de catalogus te vinden zijn wordt aangegeven hoe milieubewust ze zijn. Een onafhankelijk milieu adviesbureau heeft de produkten getoetst op de gebruikte materialen, de produktiemethoden en de mogelijkheid om het produkt weg te gooien of te recyclen.

Naast de milieumok, de milieuoevers bij Geodesie en het gerecyclede papier bij tentamens is er weer een stap verder gezet naar een milieuvriendelijke TU. We kunnen binnenkort ordners met milieukeurmerk, dikkere balpennen, PVC-vrij plakband en lijm op de bureaus aantreffen. Althans als de inkopers van de faculteiten beslissen hun kantoorbenodigdheden bij het Centrale Magazijn Kantoorartikelen te kopen. Maar dat zullen ze zeker doen. Er wordt een omzetstijging verwacht, omdat de catalogus er zo mooi uit ziet. De gids is veel toegankelijker geworden en heeft een beter leesbare lay-out gekregen. Je zou bijna met plezier in de lunchpauze de gids doorlezen. Lodder bekent dat een omzetstijging eigenlijk tegenstrijdig is met het milieubeleid, want dan moet er meer geproduceerd worden. ,,Maar ja, het is altijd beter dan medewerkers die een milieuonvriendelijk Bic-pennetje in de stad gaan kopen.”

De TU hoopt hier mee ook een impuls aan de ontwerpers van kantoorartikelen te geven. Zij wil hen meegeven dat design for recycle belangrijk is. Je moet de materiaalstromen bij de wortel aanpakken, en dat is bij de inkoop. Daarom wil het centrale magazijn Kantoorartikelen een verantwoorde keuze aan produkten aanbieden.

Ligt de wortel wel bij de inkoop? Bij nog dieper graven kom je bij de ontwerpers van de produkten en dan vooral hoe hen geleerd wordt te ontwerpen. Het toeval wil dat juist hier ontwerpers worden opgeleid. Had het geld dat nu is besteed aan het adviesbureau, de multomap en het luxe drukwerk dan niet beter aan een vak ‘milieu bewust ontwerpen’ kunnen worden uitgegeven? Dit zou immers passen in het beleid van het college van bestuur; de overhead reduceren en meer aandacht geven aan de primaire processen onderwijs en onderzoek. Deze vraag komt op de middag van de presentatie van de catalogus niet aan de orde.

De catalogus moet het begin zijn van het bewuster omgaan met artikelen. Gebruikers moeten zich realiseren wat een bepaald produkt voor het milieu betekent. Volgens Lodder liggen er nog vele andere uitdagingen in de universiteit zoals de TU-gids, ‘de huisstijl van de Delta’ en promotie artikelen. Na afloop van de presentatie krijgen alle medewerkers een ingelijste prent uit de catalogus cadeau, ingepakt in gerecycled papier. Ze kunnen tevreden in hun autootje terug naar huis gaan.

Mariëlle van der Krol

Editor Redactie

Do you have a question or comment about this article?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.