Campus

Met de duim omhoog naar Parijs

Student bouwkunde Geertjan van der Meulen won afgelopen weekend met twee teamgenoten de liftwedstrijd van studentenvereniging Aegee. Na zeven liften en dik zeven uur tijd reden de drie Parijs binnen. “Langs de snelweg staan is een domme tactiek.”


Stortregen en onweer. Niet de ideale weersomstandigheden voor een liftwedstrijd tussen Delft en Parijs. Toch beginnen zeven teams van de studentenreisvereniging Aegee vrijdagochtend 7 oktober in dat noodweer aan hun reis.



Eerstejaars student bouwkunde Geertjan van der Meulen en zijn twee teamgenoten posteren zich in de regen bij de stoplichten voor de oprit naar de A13 vlakbij Ikea. “Ik dacht: dit wordt een ramp. We moeten vast uren in de regen staan”, vertelt hij een paar dagen later.



De studenten vragen auto’s die voor het rode licht moeten stoppen om een lift. De eerste halte is gelukkig geen ambitieus doel. De drie willen naar het tankstation tussen Delft en Rotterdam. Daar hopen ze mensen te treffen die voorbij Rotterdam richting het zuiden moeten.



Eenmaal bij dat tankstation aangekomen, blijkt dat nog niet mee te vallen. ’s Morgens vroeg wordt de snelweg, en daarmee ook het tankstation, bevolkt door mensen die zich naar hun werk in Rotterdam haasten. “Je wilt liever zo gauw mogelijk voorbij Rotterdam”, vertelt Van der Meulen. “Zodra je bij Breda bent, zijn er veel mensen die de grens over moeten.”



Uiteindelijk lukt het de drie – twee mannen en een vrouw – om een eerste lift te vinden. Daarna gaat het soepeltjes verder. Op de facebookpagina van de liftwedstrijd verschijnen om de zoveel tijd updates van dit team, dat zichzelf Kaasschaaf heeft genoemd. Om half twaalf melden ze een lift te hebben naar Gent, een half uur later hebben ze al een ritje dat ze naar de grens met Frankrijk zal brengen.

Van der Meulen vertelt over de mensen die hen een lift gaven. Er was iemand met een handel in kinderwagens. En een man die een kledingzaak wilde beginnen en de studenten vroeg mee te denken over een naam. Een derde had een nieuwe baan en moest daarvoor zijn Engels oefenen. Gelukkig maar, want van de drie studenten spreekt alleen Van der Meulen een beetje Frans.



Veel regels zijn er niet bij het liften, maar tips des te meer. Zoals dat een vrouw alleen er beter niet aan kan beginnen. Maar ook dat een man beter een vrouw bij zich kan hebben. “Dat wekt vertrouwen”, weet Van der Meulen.



En met een bordje langs de snelweg staan, is ook niet echt handig. “Dat is een domme tactiek. Iedereen rijdt met 120 kilometer per uur aan je voorbij. Mensen die twijfelen of ze zullen stoppen, zijn al te ver doorgereden als ze bedenken dat dat best kan. Je kunt mensen het beste benaderen op een tankstation.”



Terug naar vrijdag 7 oktober. Het is 15.15 uur als team Kaasschaaf een foto maakt van het stadion langs de snelweg die Parijs in voert. Het bewijs dat ze in Parijs zijn, is geleverd. Met aftrek van bonusminuten blijken ze daarmee de winnaars te zijn.

Die aftrek van minuten hebben ze verdiend met ludieke foto’s: de studenten op hun kop in het busje van de kinderwagenhandelaar, Van der Meulen achter het stuur van een van de auto’s, de studenten die een tank volgooien met benzine.



Die avond vieren de studenten hun overwinning en de rest van het weekend bekijken ze Parijs als toerist en als architectuurkenners-in-de-dop. De weg terug naar Delft op zondag is geen wedstrijd meer. Was het dat wel, dan hadden de drie misschien wel weer gewonnen. Net buiten Parijs vinden ze iemand die helemaal naar Schiedam moet. En dan is Delft niet ver meer. 



www.aegee-delft.nl

Geldt de regeling alleen voor bachelor-opleidingen of ook voor masterstudies? De medewerker van Anne-Wil Lucas (VVD) houdt het op het laatste. Trage studenten mogen in beide studiefasen een jaar uitlopen, daarna gaan ze een hoger collegegeld betalen. “Het zijn losse diploma’s.”

Maar LSVb-voorzitter Sander Breur weerspreekt dit: “Dan heeft de VVD niet goed met OCW gecommuniceerd. Wij hebben zwart op wit dat studenten maar één keer een jaar mogen uitlopen.” Daarna krijgen ze niet nog eens een jaar respijt. Wie dan vertraging oploopt moet meteen drieduizend euro extra collegegeld betalen.

Volgens de LSVb gaat de maatregel op 1 september 2011 in. Het voornemen om zogenaamde ‘langstudeerders’ ook hun ov-studentenkaart af te nemen wordt naar verwachting een jaar later ingevoerd, net als het afschaffen van de basisbeurs voor de master.

De nieuwe CDA-woordvoerder voor het hoger onderwijs, Sander de Rouwe, laat weten zich nog aan het inlezen te zijn en niet te kunnen reageren.

Universiteitenvereniging VSNU zegt op de hoogte te zijn van de onduidelijkheden rondom de nominaal+1 regeling, maar wacht een notitie van het ministerie af. De woordvoerder van het ministerie van onderwijs kon evenmin duidelijkheid geven en zegt dat de wetsvoorstellen moeten worden afgewacht.

Editor Redactie

Do you have a question or comment about this article?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.