De gebouwen van de TU zijn over het algemeen niet brandveilig, en als er zich een calamiteit voordoet is de hulpverlening niet voldoende georganiseerd.
Met minder mensen die beter geschoold en toegerust zijn, moet de universiteit de bedrijfshulpverlening verbeteren. Dat staat in het rapport ‘Gedeelde Zorg’, dat de TU samen met de Delftse brandweer heeft opgesteld. Eind januari overleggen de beheerders over de aanbevolen maatregelen.
De makers van het rapport vinden dat de TU ongestructureerd met risico’s omgaat en melden dat de preventieve voorzieningen binnen de gebouwen vaak in slechte staat zijn. Een risico-inventarisatie leert dat negentig procent van de gebouwen niet beschikt over een ontruimings- en aanvalsplan, tachtig procent heeft geen automatisch brandmeldsysteem, in zeventig procent van de gebouwen ontbreekt vluchtwegbewijzering en de rookcompartimentering is overwegend slecht.
In het rapport ‘Gedeelde Zorg’, dat vorig jaar november afkwam, wordt het college van bestuur geadviseerd jaarlijks een bedrag te reserveren voor materiële verbetering van de gebouwen. Het plan gaat echter alleen over maatregelen in de organisatie, niet over bouwkundige aanpassingen. Het gaat uit van de gebouwen zoals die er nu staan. Het cvb heeft met de aanbevelingen ingestemd. De secretarissen-beheerder moeten er nog mee akkoord gaan.
Aanleiding voor het rapport was ondermeer de veranderde landelijke regelgeving. Enkele aanbevelingen uit het rapport betreffen betere opleiding van brandweerlieden. Volgens de brandweerwet moeten op de TU gekwalificeerde brandwachten rondlopen. Aan de TU is dat bij slechts de helft het geval. Er moet een betere uitrusting van de bedrijfsbrandweer komen. Veel brandweerpakken voldoen niet aan de normen. En er moet duidelijk vastgelegd worden wat de verantwoordelijkheden van gemeentelijke brandweer en van de bedrijfsbrandweer zijn.
De totale kosten van het plan bedragen twee ton en zullen voornamelijk opgebracht moeten worden door de Dienst Arbeidsomstandigheden (DAO). L.C.D. Lodder, als milieucoördinator verbonden aan de DAO, verwacht dat binnen twee jaar de meeste organisatorische maatregelen uitgevoerd kunnen zijn.
De belangrijkste verandering betreft de hoeveelheid hulpverleners aan de TU. Tot nu toe werden brandweertaken en EHBO-taken vaak door verschillende mensen uitgevoerd. Door deze taken te integreren kan met de helft van het aantal mensen gewerkt worden.
,,Het terugbrengen van het aantal hulpverleners van 520 naar 296 heeft een aantal grote voordelen”, aldus Lodder. ,,De TU is minder geld kwijt aan gratificaties. Ieder lid van de vrijwillige brandweer krijgt namelijk maandelijks een bedrag als beloning voor zijn inzet. Minder mensen betekent ook minder medische keuringen die geld kosten. Bovendien is een kleine club mensen makkelijker te beheersen.” Overigens wordtde taak per persoon met de integratie van brandweer en EHBO wel zwaarder. Daarom wordt de gratificatie per medewerker wel verhoogd.
Lodder benadrukt dat deze personele reductie geleidelijk ingevoerd zal worden. ,,Het gaat hier om mensen die soms al 25 jaar bij de brandweer zitten. Die willen we niet zomaar aan de kant zetten. Maar 55 jaar is wel de wettelijke leeftijdsgrens van een brandwacht.”
Hoewel het rapport alleen over de organisatorische aspecten gaat, zal de TU ook haast moeten maken met het verbeteren van de brandveiligheid van de gebouwen zelf. In 1997 moet ze bij de gemeente namelijk een gebruikersvergunning aanvragen voor haar gebouwen. Dit houdt in dat de TU voor de activiteiten die ze wil ondernemen moet aantonen wat ze aan brandpreventieve maatregelen genomen heeft. Bejaardentehuizen, lagere scholen en café’s moeten deze vergunning reeds bezitten en binnenkort zal ook de TU aan de beurt zijn.
,,Het college wil dit jaar 4,5 miljoen uittrekken voor de verbetering van arbo en milieu, waaronder dus ook brandveiligheid valt”, zegt Lodder. Hij is erg tevreden over dit bedrag. ,,Het is voor het eerst in de geschiedenis van de TU dat er zo’n prominent bedrag op de bouwbegroting van de sector huisvesting ingeraamd staat voor arbo- en milieuzaken.” Volgens deze begroting zal in de loop der jaren in totaal naar schatting zo’n dertig miljoen gulden nodig zijn voor deze post, waarvan twintig voor brandveiligheid. Op 8 februari beslist de u-raad over dit bedrag. (J.O.)
De gebouwen van de TU zijn over het algemeen niet brandveilig, en als er zich een calamiteit voordoet is de hulpverlening niet voldoende georganiseerd. Met minder mensen die beter geschoold en toegerust zijn, moet de universiteit de bedrijfshulpverlening verbeteren. Dat staat in het rapport ‘Gedeelde Zorg’, dat de TU samen met de Delftse brandweer heeft opgesteld. Eind januari overleggen de beheerders over de aanbevolen maatregelen.
De makers van het rapport vinden dat de TU ongestructureerd met risico’s omgaat en melden dat de preventieve voorzieningen binnen de gebouwen vaak in slechte staat zijn. Een risico-inventarisatie leert dat negentig procent van de gebouwen niet beschikt over een ontruimings- en aanvalsplan, tachtig procent heeft geen automatisch brandmeldsysteem, in zeventig procent van de gebouwen ontbreekt vluchtwegbewijzering en de rookcompartimentering is overwegend slecht.
In het rapport ‘Gedeelde Zorg’, dat vorig jaar november afkwam, wordt het college van bestuur geadviseerd jaarlijks een bedrag te reserveren voor materiële verbetering van de gebouwen. Het plan gaat echter alleen over maatregelen in de organisatie, niet over bouwkundige aanpassingen. Het gaat uit van de gebouwen zoals die er nu staan. Het cvb heeft met de aanbevelingen ingestemd. De secretarissen-beheerder moeten er nog mee akkoord gaan.
Aanleiding voor het rapport was ondermeer de veranderde landelijke regelgeving. Enkele aanbevelingen uit het rapport betreffen betere opleiding van brandweerlieden. Volgens de brandweerwet moeten op de TU gekwalificeerde brandwachten rondlopen. Aan de TU is dat bij slechts de helft het geval. Er moet een betere uitrusting van de bedrijfsbrandweer komen. Veel brandweerpakken voldoen niet aan de normen. En er moet duidelijk vastgelegd worden wat de verantwoordelijkheden van gemeentelijke brandweer en van de bedrijfsbrandweer zijn.
De totale kosten van het plan bedragen twee ton en zullen voornamelijk opgebracht moeten worden door de Dienst Arbeidsomstandigheden (DAO). L.C.D. Lodder, als milieucoördinator verbonden aan de DAO, verwacht dat binnen twee jaar de meeste organisatorische maatregelen uitgevoerd kunnen zijn.
De belangrijkste verandering betreft de hoeveelheid hulpverleners aan de TU. Tot nu toe werden brandweertaken en EHBO-taken vaak door verschillende mensen uitgevoerd. Door deze taken te integreren kan met de helft van het aantal mensen gewerkt worden.
,,Het terugbrengen van het aantal hulpverleners van 520 naar 296 heeft een aantal grote voordelen”, aldus Lodder. ,,De TU is minder geld kwijt aan gratificaties. Ieder lid van de vrijwillige brandweer krijgt namelijk maandelijks een bedrag als beloning voor zijn inzet. Minder mensen betekent ook minder medische keuringen die geld kosten. Bovendien is een kleine club mensen makkelijker te beheersen.” Overigens wordtde taak per persoon met de integratie van brandweer en EHBO wel zwaarder. Daarom wordt de gratificatie per medewerker wel verhoogd.
Lodder benadrukt dat deze personele reductie geleidelijk ingevoerd zal worden. ,,Het gaat hier om mensen die soms al 25 jaar bij de brandweer zitten. Die willen we niet zomaar aan de kant zetten. Maar 55 jaar is wel de wettelijke leeftijdsgrens van een brandwacht.”
Hoewel het rapport alleen over de organisatorische aspecten gaat, zal de TU ook haast moeten maken met het verbeteren van de brandveiligheid van de gebouwen zelf. In 1997 moet ze bij de gemeente namelijk een gebruikersvergunning aanvragen voor haar gebouwen. Dit houdt in dat de TU voor de activiteiten die ze wil ondernemen moet aantonen wat ze aan brandpreventieve maatregelen genomen heeft. Bejaardentehuizen, lagere scholen en café’s moeten deze vergunning reeds bezitten en binnenkort zal ook de TU aan de beurt zijn.
,,Het college wil dit jaar 4,5 miljoen uittrekken voor de verbetering van arbo en milieu, waaronder dus ook brandveiligheid valt”, zegt Lodder. Hij is erg tevreden over dit bedrag. ,,Het is voor het eerst in de geschiedenis van de TU dat er zo’n prominent bedrag op de bouwbegroting van de sector huisvesting ingeraamd staat voor arbo- en milieuzaken.” Volgens deze begroting zal in de loop der jaren in totaal naar schatting zo’n dertig miljoen gulden nodig zijn voor deze post, waarvan twintig voor brandveiligheid. Op 8 februari beslist de u-raad over dit bedrag. (J.O.)
Comments are closed.