Education

Master van negentig studiepunten? Opgelet!

Studenten die een masteropleiding van anderhalf jaar volgen, krijgen maar een half jaar uitlooptijd voor ze hun ov-kaart verliezen. Dat staat in de plannen van staatssecretaris Zijlstra.


 


Het gaat om in totaal 23 masteropleidingen van negentig studiepunten, die door de overheid als eenjarige opleidingen worden bekostigd. Studenten van deze opleidingen krijgen ook maar twaalf maanden basisbeurs.



Het voornemen van staatssecretaris Zijlstra om het ov-recht te beperken, pakt voor deze studenten extra nadelig uit. Anders dan andere masterstudenten mogen zij maar zes maanden langer over hun hele studie (bachelor en master samen) doen, voor ze hun reisrecht verliezen. Hun uitloopjaar begint namelijk al terwijl ze nog een half jaar studie voor de boeg hebben en vaak nog aan een verplichte stage moeten beginnen. Reiskosten kunnen dan flink oplopen.



De maatregel gaat ook gelden voor studenten die dit jaar aan hun master zijn begonnen. Wie tijdens zijn bachelor een jaar vertraging opliep en zijn ov-recht ‘verbruikte’, raakt zijn ov-kaart al op 1 september kwijt.



Bij de Rijksuniversiteit Groningen gaat het onder meer om masters journalistiek, Euroculture en international humanitarian action. Of het programma van deze opleidingen kan worden omgegooid, wordt nog bekeken, zegt een woordvoerder. Bij de elf talenmasters lost het probleem zich in de toekomst vanzelf op, want die worden weer éénjarig. Ze zijn te duur en er komen weinig studenten op af.



De Universiteit van Amsterdam biedt acht masteropleidingen van negentig studiepunten aan en de  Erasmus Universiteit Rotterdam één.



Overigens mogen studenten aan deze masters wel langer over hun opleiding doen, voor ze een langstudeerboete krijgen. Voor die maatregel wordt het studieprogramma van negentig punten namelijk afgerond op twee jaar, plus een uitloopjaar.

Red Ear is ‘voor oren die wat durven’. Want gezellige meezingers hoef je niet te verwachten op dit festival; dit is muziek vol ongewone klanken. Zonder ritme, zonder melodie. Of tenminste, zo lijkt het. Toch blijf je er, gek genoeg, naar luisteren. Ze zijn namelijk allesbehalve willekeurig. ‘Het is juist deze nieuwe muziek die gevoelens alle kanten op laat slingeren’, als we de organisatie mogen geloven.

Geen zorgen: Red Ear is hartstikke ontspannend. Dit blijkt wel uit het openingsconcert ‘Timber’ in Las Palmas door Slagwerk Den Haag. Daar dienen privéconcerten met miniatuurinstrumenten aan tafel als voorafje voor het hoofdgerecht van chefkok Herman den Blijker. Het toetje is een nieuw slagwerkstuk dat de New Yorkse componist Michael Gordon (oprichter van muziekcollectief Bang on a Can) schreef voor de slagwerkgroep. Hoewel je bij een happening met Den Blijker iets heel anders zou verwachten, belooft Red Ear een ‘spirituele ervaring, waarin de aanhoudende energie van roffels op zogenaamde simantra’s (instrumenten van houten balken) rondzingt over de zes uitvoerenden en het publiek in een trance brengt.’ Dan maar hopen dat je je eten nog proeft. Even doortrancen kan ook: in het gloednieuwe LantarenVenster aan de overkant wordt na afloop de afterparty gehouden.
Het hele weekend staat verder in het teken van de meest eigenzinnige en verrassende combinaties van onder meer jazz, moderne klassieke muziek en elektronica. Er wordt bij gedanst en geacteerd; de meest onmogelijke combinaties – te zien in onder meer De Doelen, LantarenVenster en Worm – blijken opeens heel passend.

Afsluitspektakel ‘Manifesto!’ mixt gewoon alles door elkaar: een kamerorkest, drumband, een hedendaagse bigband, een heavy metal-gitarist, acteurs, Zapp4 (‘het hipste strijkkwartet van deze tijd’) én de Rotterdamse stadsorganist. Zo energiek, dat het de tent uit knalt. Een beetje vreemd, maar wel lekker.

Red Ear, van vrijdag 25 tot en met zondag 27 februari op diverse locaties in Rotterdam.
www.redear.nl

Editor Redactie

Do you have a question or comment about this article?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.