Joey Lalloesingh studeerde op 9 februari af bij civiele techniek op een onderzoek naar demontabele parkeergarages. Wat is een demontabele parkeergarage?“Het is een tijdelijke parkeergarage, boven de grond, die gemakkelijk kan worden verplaatst.
Hij is zo ontworpen, dat hij tijdens de levensduur meerdere malen kan worden afgebroken en ergens anders weer opgebouwd.”
Wat zijn voor- en nadelen?
“Belangrijkste voordeel is, dat ze goedkoop zijn en snel gebouwd kunnen worden. Ze zijn hierdoor heel geschikt als ergens tijdelijk extra parkeerplaatsen nodig zijn. Het grootste nadeel is, dat ze wat minder comfortabel zijn in het gebruik.”
Is het een nieuw idee?
“Nee, helemaal niet. De eerste, de Tinker Toy, werd al gebouwd in 1968 in Californië. Die staat er trouwens nog steeds, hij is nooit verplaatst of gedemonteerd. In Duitsland en Engeland zijn ook een paar gebouwd. In Nederland is het principe niet echt bekend, ook niet bij adviesbureaus. De afgelopen anderhalf jaar is dat wel veranderd. Een van de producenten is nogal aan de weg gaan timmeren en de concurrenten zijn gevolgd.”
Staan ze al in Nederland?
“De oudste staat naast winkelcentrum In de Boogaard in Rijswijk. Die parkeergarage is gebouwd als tijdelijke oplossing, omdat de ondergrondse garages nog in aanbouw waren. Na de oplevering van die garages, bleek dat er veel meer parkeerplaatsen nodig waren. De demontabele garage beviel zo goed, dat hij niet meer is weggehaald. Sinds de leveranciers meer reclame maken, zijn er nog vijf of zes garages bijgekomen. In Zaanstad staat nu de garage Inverdan met 424 parkeerplaatsen. Deze is gebouwd bij een winkelcentrum dat wordt gerenoveerd. Hetzelfde type garage kwam in 2006 bij het Antoni van Leeuwenhoek Ziekenhuis in Amsterdam. Verder staat er sinds vorig jaar een garage met bijna vijfhonderd plaatsen bij het St. Antonius Ziekenhuis in Nieuwegein. De bouw van de definitieve parkeergarages duurde daar te lang.”
Denk je dat er in de toekomst meer komen?
“Ik denk het wel, zeker nu ze wat meer bekend worden.”
Je onderzocht voor je afstuderen of een parkeergarage achter het gebouw van Civiele Techniek mogelijk is. Komt die er ook?
“Het zou kunnen. Met het plan voor het Mekelpark verdwijnt een groot aantal parkeerplaatsen. Er staan nieuwe plaatsen gepland en in 2012 moet er een parkeerdek achter het gebouw van bouwkunde komen. De loopafstanden tot Civiele Techniek zijn dan echter nog steeds vrij groot. Misschien dat ze op basis van mijn voorstel besluiten om het anders te doen. Ik heb het onderzoeksresultaat aan het facilitair management gegeven, dus wie weet.”
Wat ben je nu aan het doen?
“Ik werk sinds twee weken als structural engineer bij ABB Lummus Global, een groot petrochemisch ingenieursbureau in Den Haag. Dat heeft dus niets te maken met demontabele parkeergarages.”
Joey Lalloesingh. (Foto: Sam Rentmeester/FMAX)
Wat is een demontabele parkeergarage?
“Het is een tijdelijke parkeergarage, boven de grond, die gemakkelijk kan worden verplaatst. Hij is zo ontworpen, dat hij tijdens de levensduur meerdere malen kan worden afgebroken en ergens anders weer opgebouwd.”
Wat zijn voor- en nadelen?
“Belangrijkste voordeel is, dat ze goedkoop zijn en snel gebouwd kunnen worden. Ze zijn hierdoor heel geschikt als ergens tijdelijk extra parkeerplaatsen nodig zijn. Het grootste nadeel is, dat ze wat minder comfortabel zijn in het gebruik.”
Is het een nieuw idee?
“Nee, helemaal niet. De eerste, de Tinker Toy, werd al gebouwd in 1968 in Californië. Die staat er trouwens nog steeds, hij is nooit verplaatst of gedemonteerd. In Duitsland en Engeland zijn ook een paar gebouwd. In Nederland is het principe niet echt bekend, ook niet bij adviesbureaus. De afgelopen anderhalf jaar is dat wel veranderd. Een van de producenten is nogal aan de weg gaan timmeren en de concurrenten zijn gevolgd.”
Staan ze al in Nederland?
“De oudste staat naast winkelcentrum In de Boogaard in Rijswijk. Die parkeergarage is gebouwd als tijdelijke oplossing, omdat de ondergrondse garages nog in aanbouw waren. Na de oplevering van die garages, bleek dat er veel meer parkeerplaatsen nodig waren. De demontabele garage beviel zo goed, dat hij niet meer is weggehaald. Sinds de leveranciers meer reclame maken, zijn er nog vijf of zes garages bijgekomen. In Zaanstad staat nu de garage Inverdan met 424 parkeerplaatsen. Deze is gebouwd bij een winkelcentrum dat wordt gerenoveerd. Hetzelfde type garage kwam in 2006 bij het Antoni van Leeuwenhoek Ziekenhuis in Amsterdam. Verder staat er sinds vorig jaar een garage met bijna vijfhonderd plaatsen bij het St. Antonius Ziekenhuis in Nieuwegein. De bouw van de definitieve parkeergarages duurde daar te lang.”
Denk je dat er in de toekomst meer komen?
“Ik denk het wel, zeker nu ze wat meer bekend worden.”
Je onderzocht voor je afstuderen of een parkeergarage achter het gebouw van Civiele Techniek mogelijk is. Komt die er ook?
“Het zou kunnen. Met het plan voor het Mekelpark verdwijnt een groot aantal parkeerplaatsen. Er staan nieuwe plaatsen gepland en in 2012 moet er een parkeerdek achter het gebouw van bouwkunde komen. De loopafstanden tot Civiele Techniek zijn dan echter nog steeds vrij groot. Misschien dat ze op basis van mijn voorstel besluiten om het anders te doen. Ik heb het onderzoeksresultaat aan het facilitair management gegeven, dus wie weet.”
Wat ben je nu aan het doen?
“Ik werk sinds twee weken als structural engineer bij ABB Lummus Global, een groot petrochemisch ingenieursbureau in Den Haag. Dat heeft dus niets te maken met demontabele parkeergarages.”
Joey Lalloesingh. (Foto: Sam Rentmeester/FMAX)
Comments are closed.