Campus

Loeren op Hyves

Foto’s van een uit de hand gelopen bierfeestje leuken een Hyves-pagina enorm op. Maar niet alleen medestudenten en vrienden bekijken je feestfoto’s op Hyves.

Ook bedrijven loeren steeds vaker mee. Tijdens de Privacy in Social Network Sites conferentie op 23 en 24 oktober praten experts over de privacyrisico’s van deze netwerksites. Het zal je maar gebeuren. Tijdens een uit de hand gelopen bierfeestje worden er foto’s van je gemaakt. De volgende dag sturen huisgenoten deze foto’s van jou, in zeer beschonken toestand, door naar je Hyves-pagina. Wie zulke foto’s vergeet te verwijderen, loopt de kans er tijdens een sollicitatieronde als eerste uit te liggen. Veel bedrijven checken hun sollicitanten namelijk steeds vaker, door middel van sociale netwerksites als Hyves, Facebook, LinkedIn en MySpace. Wie een Hyves-pagina bijhoudt die voor iedereen toegankelijk is, heeft geen privacy meer. 

“Ik houd heel goed bij welke foto’s ik op Hyves zet”, zegt vijfdejaars technische natuurkunde Maarten van Dijk (22). “Foto’s die je op internet zet, gaan nooit meer weg. Wat een ander kan misbruiken, zet ik niet op internet. Heel simpel.” “Ik gebruik Hyves alleen maar om in contact te komen met mensen die ik in Australië heb ontmoet”, zegt Trijnia Pool (21), student molecular science&technology. “Maar ik kijk wel uit welke foto’s ik plaats. Een foto van drie meiden die in hun blote kont over het strand lopen, zet ik bijvoorbeeld niet op mijn pagina”, grinnikt Pool.
Van Dijk en Pool hebben een open Hyves-profiel, waardoor iedereen hun pagina kan bekijken. Veel maakt dat volgens het tweetal niet uit. “Ik heb alleen een gedichtje op mijn site staan. Persoonlijke dingen laat ik weg. Het internet is openlijk toegankelijk en daarom veel te gevaarlijk voor persoonlijke zaken”, zegt Van Dijk. “Laatst is iemand in Amerika veroordeeld op basis van foto’s op zijn Hyves-profiel. Privacygevoelige informatie moet je dus nooit op internet zetten.”

Over reclame en spam via Hyves maakt het tweetal zich niet druk. “Als ik op mijn pagina zet dat ik van bier houd, moet ik niet gaan zeuren als ik reclame voor bier krijg”, zegt Van Dijk. “Als je zo’n pagina opstart, weet je waar je aan begint.”

Dat geldt niet voor iedereen. Tweedejaars student Bouwkunde Roos Pulkens (20) schrikt zichtbaar als ze hoort dat er speciale softwareprogramma’s zijn die het internetgedrag en haar voorkeuren in kaart brengen. Facebook en Hyves weten steeds beter wat de voorkeuren zijn van hun gebruikers en bedrijven maken daar handig gebruik van. “Ik schrik daar echt van”, zegt Pulkens. “Ik vroeg me eerder wel eens af hoe al die bedrijven aan mijn mailadres kwamen als ik weer eens een mail voor een feest kreeg. Ik vind het belachelijk en nogal ongemakkelijk dat zij weten wat ik koop en wat mijn voorkeuren zijn. Niet omdat ik dingen doe die verkeerd zijn, maar ik wil liever niet dat anderen dat soort dingen van mij weten.”
De Bouwkunde-studente maakte een Hyves-account en Facebook aan om contacten te onderhouden. “Met een vriendengroep hebben we een aparte pagina waar we wat op krabbelen om te vragen of we samen naar de bioscoop zullen gaan.” Pulkens vindt het niet vervelend als werkgevers sollicitanten via internet napluizen. “Maar ik denk wel dat zij zich moeten realiseren dat iemand op het net heel anders is dan in het echt. Mensen schrijven dingen op internet die ze in het echt nooit tegen een ander zouden zeggen.”

Tijdens een instemming in haar studentenhuis, checken de bewoners Hyvespagina’s van eventuele nieuwe bewoners. “Niet dat we dan gekke dingen tegenkomen, maar het is leuk en handig om te zien welke hobby’s en sporten ze hebben”, zegt Pulkens. “We kiezen ook geen nieuwe huisgenoot naar aanleiding van hun Hyves-pagina want we willen iedereen in het echt zien. We doen dat meer omdat we nieuwsgierig zijn.” 

www.privacyinsocialnetworksites.nl

Editor Redactie

Do you have a question or comment about this article?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.