Campus

Liefde voor vliegtuigen

De Delftse studentenwereld kent veel organisaties en verenigingen. Sommige daarvan leiden een onopvallend bestaan. Vandaag: SSVOBB Lambach Vliegtuigen.

Liefde voor vliegtuigen? Voor Meta de Hoon is dat ‘de glimlach die je krijgt bij het opstijgen van een vliegtuig’. De stichting studenten vliegtuigontwikkeling, -bouw en .beheer, waarvan zij commissaris is, werd in 1990 opgericht door studenten luchtvaart- en ruimtevaarttechniek (L&R) die, aan de hand van originele tekeningen, de Lambach HL II gingen nabouwen. Het eenpersoons acrobatievliegtuig werd in 1937 ontworpen door de Delftse ingenieur Hugo Lambach, maar ging in 1940 verloren. Na ruim vijf jaar was de replica af en luchtwaardig. Totdat twee jaar later een scheurtje werd ontdekt. Sindsdien staat de kist aan de grond op vliegveld Hoogeveen in Drenthe. De SSVOBB-leden zorgen voor onderhoud en herstelwerkzaamheden van de Lambach, waarmee wordt gepronkt op vliegtuigshows. “De kick is dat het een vrijwel exacte kopie is van het origineel. Dat het een Nederlands vliegtuig is, speelt ook mee. Het is een gevoel, een stukje hobbyistenliefde.”

Als vervolgproject werd bij L&R in 1994 begonnen aan het ontwerp en de bouw van de Impuls. Een tweezitter, zodat de leden zelf kunnen meevliegen als passagier. Frustrerend genoeg studeren de meeste leden af voordat de Impuls, naar schatting na 2012, klaar is. “De veiligheidseisen zijn heel hoog. Alles moet je laten certificeren, we moeten eigen handboeken schrijven.”

Bij het project passen de circa vijftien studenten de bij L&R geleerde theorie in de praktijk toe. “Elke maandagavond zijn we drie uur bezig. Eerst eten op Jansbrug en na afloop soms een borreltje. Zo wordt het automatisch ook een gezelligheidsclubje. Als we naar Hoogeveen gaan, blijven we twee dagen. Dat is een sociaal gebeuren, met kampvuur.” (JT)

(Foto: Hans Stakelbeek/FMAX)

www.ssvobb.nl

Liefde voor vliegtuigen? Voor Meta de Hoon is dat ‘de glimlach die je krijgt bij het opstijgen van een vliegtuig’. De stichting studenten vliegtuigontwikkeling, -bouw en .beheer, waarvan zij commissaris is, werd in 1990 opgericht door studenten luchtvaart- en ruimtevaarttechniek (L&R) die, aan de hand van originele tekeningen, de Lambach HL II gingen nabouwen. Het eenpersoons acrobatievliegtuig werd in 1937 ontworpen door de Delftse ingenieur Hugo Lambach, maar ging in 1940 verloren. Na ruim vijf jaar was de replica af en luchtwaardig. Totdat twee jaar later een scheurtje werd ontdekt. Sindsdien staat de kist aan de grond op vliegveld Hoogeveen in Drenthe. De SSVOBB-leden zorgen voor onderhoud en herstelwerkzaamheden van de Lambach, waarmee wordt gepronkt op vliegtuigshows. “De kick is dat het een vrijwel exacte kopie is van het origineel. Dat het een Nederlands vliegtuig is, speelt ook mee. Het is een gevoel, een stukje hobbyistenliefde.”

Als vervolgproject werd bij L&R in 1994 begonnen aan het ontwerp en de bouw van de Impuls. Een tweezitter, zodat de leden zelf kunnen meevliegen als passagier. Frustrerend genoeg studeren de meeste leden af voordat de Impuls, naar schatting na 2012, klaar is. “De veiligheidseisen zijn heel hoog. Alles moet je laten certificeren, we moeten eigen handboeken schrijven.”

Bij het project passen de circa vijftien studenten de bij L&R geleerde theorie in de praktijk toe. “Elke maandagavond zijn we drie uur bezig. Eerst eten op Jansbrug en na afloop soms een borreltje. Zo wordt het automatisch ook een gezelligheidsclubje. Als we naar Hoogeveen gaan, blijven we twee dagen. Dat is een sociaal gebeuren, met kampvuur.” (JT)

(Foto: Hans Stakelbeek/FMAX)

www.ssvobb.nl

Editor Redactie

Do you have a question or comment about this article?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.