Het wordt gepresenteerd als het goedkoopste zakenvliegtuigje: de Extra-400. Zes personen kunnen er in en hij vliegt in één ruk van Amsterdam naar Genève.
Het Duitse toestel naar Delfts ontwerp wordt maandag voor het eerst getoond op een internationale luchtvaarttentoonstelling in Berlijn.
Het nieuwe zakenvliegtuigje is het geesteskind van prof.ir. E. Torenbeek van Lucht- en Ruimtevaart. Hij tekende voor het ontwerp, dat gericht is op een extra lage luchtweerstand en een licht gewicht, zodat er weinig brandstof nodig is. Het toestel heeft daarom maar één (zuiger)motor en een constructie die vrijwel volledig van kunststof is.
Studenten industrieel ontwerpen bedachten het interieur van de kajuit. Drie jaar geleden werden alle ontwerpen overgedragen aan de Duitse vliegtuigbouwer Walter Extra, een oud-wereldkampioen acrobatievliegen, die er verder aan sleutelde en nu testvluchts maakt met het prototype. Volgens plan moet het toestel eind dit jaar gecertificeerd worden, waarna het rijp is voor produktie.
De ‘low-budget‘-Extra-400 (maximumsnelheid 480 kilometer per uur, vlieghoogte 7,5 kilometer) moet zo’n 1,3 tot 1,4 miljoen gulden kosten. ,,Goedkoop kun je dat niet noemen. Het is geen toestel dat je voor je plezier aanschaft. Het is echter wel een stuk voordeliger dan de tweemotorige vliegtuigen uit dezelfde klasse”, stelt Torenbeek.
Hij meent dat het project ‘zeer zeker’ levensvatbaar is. Te meer omdat de belangstelling voor de lichtgewicht luchtvaart aantrekt. ,,Zelf leg ik niet de nadruk op de lichtheid van het high-tech vliegtuig, maar op het comfort ervan. Het is de white body onder de vliegtuigen van dit formaat. De brede romp biedt veel ruimte, maar toch heeft het toestel minder luchtweerstand dan zijn concurrenten.” (A.d.J.)
Het wordt gepresenteerd als het goedkoopste zakenvliegtuigje: de Extra-400. Zes personen kunnen er in en hij vliegt in één ruk van Amsterdam naar Genève. Het Duitse toestel naar Delfts ontwerp wordt maandag voor het eerst getoond op een internationale luchtvaarttentoonstelling in Berlijn.
Het nieuwe zakenvliegtuigje is het geesteskind van prof.ir. E. Torenbeek van Lucht- en Ruimtevaart. Hij tekende voor het ontwerp, dat gericht is op een extra lage luchtweerstand en een licht gewicht, zodat er weinig brandstof nodig is. Het toestel heeft daarom maar één (zuiger)motor en een constructie die vrijwel volledig van kunststof is.
Studenten industrieel ontwerpen bedachten het interieur van de kajuit. Drie jaar geleden werden alle ontwerpen overgedragen aan de Duitse vliegtuigbouwer Walter Extra, een oud-wereldkampioen acrobatievliegen, die er verder aan sleutelde en nu testvluchts maakt met het prototype. Volgens plan moet het toestel eind dit jaar gecertificeerd worden, waarna het rijp is voor produktie.
De ‘low-budget‘-Extra-400 (maximumsnelheid 480 kilometer per uur, vlieghoogte 7,5 kilometer) moet zo’n 1,3 tot 1,4 miljoen gulden kosten. ,,Goedkoop kun je dat niet noemen. Het is geen toestel dat je voor je plezier aanschaft. Het is echter wel een stuk voordeliger dan de tweemotorige vliegtuigen uit dezelfde klasse”, stelt Torenbeek.
Hij meent dat het project ‘zeer zeker’ levensvatbaar is. Te meer omdat de belangstelling voor de lichtgewicht luchtvaart aantrekt. ,,Zelf leg ik niet de nadruk op de lichtheid van het high-tech vliegtuig, maar op het comfort ervan. Het is de white body onder de vliegtuigen van dit formaat. De brede romp biedt veel ruimte, maar toch heeft het toestel minder luchtweerstand dan zijn concurrenten.” (A.d.J.)
Comments are closed.