Delta en Delft Integraal berichten regelmatig over innovatieve ideeën met grote beloftes voor de toekomst. Maar wat is er een paar jaar later met het idee gebeurd? Hoe staat het bijvoorbeeld met de boat tail, een toeter achter op een vrachtwagen om het voertuig aerodynamischer te maken?
Delft Integraal, nr. 2 2007:
Een aerodynamische ‘toeter’ op de truck moet het voertuig zuiniger maken. Ir. Gandert van Raemdonck test het idee in de windtunnel en wacht op toestemming van de Rijksdienst voor het wegverkeer om het veelbelovende hulpmiddel ook op de weg te testen.
Een goed idee, maar geen toestemming om te testen. Zo stonden de zaken ervoor toen in 2007 in Delft Integraal een artikel verscheen over toeters voor vrachtwagens. Ir. Gander van Raemdonck onderzocht voor zijn afstuderen bij luchtvaart- en ruimtevaarttechniek verschillende manieren om vrachtwagens aerodynamischer te maken. Een van de manieren was een boat tail op de achterkant van een truck monteren, zodat de achterkant taps toe loopt. Daardoor kan de lucht netter langs de rijdende vrachtwagen stromen, waardoor de luchtweerstand kleiner wordt en het brandstofverbruik afneemt.
In de windtunnel had hij al gezien dat de resultaten van de boat tail veelbelovend waren. Bovendien had hij bij een carrosseriebouwer een grote witte Scania staan met een boat tail achterop. Maar die moest er weer af. De Rijksdienst voor het wegverkeer (RDW) was niet overtuigd van de veiligheid van de boat tail op de weg. “Doorgaans wordt een personenwagen die van achter op een vrachtwagen botst, tegengehouden door een soort balk. Op de boat tail zit zo’n balk niet, dus daar kan een auto zo onder schieten”, legt een woordvoerder van de RDW uit.
“Uiteindelijk is het gelukt toestemming te krijgen”, aldus Van Raemdonck, die inmiddels promoveert op aerodynamische hulpmiddelen voor vrachtwagens. In januari 2008 kwam na veel moeite eindelijk de benodigde ontheffing. “Maar dan moesten we wel een deel van de tijd een extra stopbalk monteren. Dat heeft weer negatieve gevolgen voor de aerodynamica.”
Van maart tot december vorig jaar reed de testtruck rond, met vier verschillende varianten van de boat tail en soms met en soms zonder extra stopbalk. “De resultaten moet ik nog analyseren”, zegt Van Raemdonck, “maar de besparing lijkt tussen de vijf en de tien procent te zijn. Dat is fantastisch. Die toeter kost bijna niets, dus binnen anderhalf jaar heb je hem terugverdiend.”
Met zijn broer Hjalmar startte Van Raemdonck in 2008 het bedrijf Ephicas, waarmee ze aerodynamische hulpmiddelen voor vrachtwagens ontwikkelen en verkopen. Het nieuwe bedrijf sleepte al veel prijzen voor technostarters in de wacht, waaronder deze week de Livewire Young Business Award van Shell. “We werken nu vooral aan aerodynamische panelen aan de zijkant van de vrachtwagen. Die zijn gebaseerd op vliegtuigtechnologie, verminderen het brandstofverbruik met negen procent en vallen binnen de regelgeving.” Van Raemdonck verwacht de eerste panelen in juli van dit jaar in zijn handen te hebben.
Voor de toeter heeft hij een langere adem nodig. “Ik denk dat die er over vijf of tien jaar wel is”, vertelt de ondernemer. Maar dan moet wel de regelgeving veranderd worden. Van Raemdonck is overtuigd dat dat op den duur gaat lukken. “Het moet gewoon. Je kunt in heel Nederland veel brandstof en miljoenen tonnen CO2 besparen met zo’n simpele oplossing. Als de overheid die optie niet eens in beschouwing neemt, is dat in mijn ogen crimineel.”
Comments are closed.