De auteur Thornton Wilder (1897-1975) onderscheidde zich van zijn Amerikaanse literaire tijdgenoten doordat hij zich niet conformeerde aan het in zwang zijnde realisme.
Evenmin voelde hij zich zoals hen aangetrokken tot Parijs dat gold als mekka voor kunstenaars en bohémiens. Het Leidsch Studenten Tooneel brengt van deze gentleman ‘The Matchmaker’ op de planken.
Als Horace Vandergelder zich laat scheren bij de kapper kan hij nauwelijks stilzitten. De kunstenaar die naast hem staat en om de hand dingt van zijn nicht, haalt hem het bloed onder de nagels vandaan. Op iemand met zo’n onzeker bestaan kun je niet bouwen, dus het huwelijk kan hij uit zijn hoofd zetten. Basta!
Meteen als het doek opengaat van ‘The Matchmaker’ leren we Horace Vandergelder kennen als de machtigste man van het provincieplaatsje Yonkers. De weduwnaar is zich bewust van zijn invloed en brult als een leeuw in het rond. Iedereen die in zijn nabijheid komt bekt hij af. Een bruut zonder greintje gevoel voor zijn medemens.
Tegen een prachtig decor, dat is opgebouwd in de sfeer van het veelkleurige, anti-design van de Italiaanse ontwerpersgroep Memphis, zien we hoe de eenzame Horace heimelijk een oogje heeft laten vallen op een jonge hoedenverkoopster in de grote stad New York. Om haar te veroveren schakelt hij de koppelaarster Dolly Levy in, een pittige dame met een bruisend leven.
Voor hem arrangeert Dolly een etentje in een exclusief New Yorks restaurant, waar ook de hoedenverkoopster opdaagt alleen in het verkeerde gezelschap. Uiteindelijk loopt in de komedie alles natuurlijk net ietsje anders dan de personages hadden verwacht, maar aan het slot van het liedje valt alles weer op zijn plaats.
Het klassieke stuk gaat in de traditie van Tsjechov over de tegenstelling tussen het opwindende stadsleven en het dorre bestaan in de provincie. Als je in een avontuur verzeild bent geraakt en je verlangt ernaar om er uit te stappen, dan leef je pas, is de boodschap. Wanneer je juist verlangt naar avontuur, dan is er iets goed mis met je leven.
In het speelse stuk, waarin het publiek in Brechtiaanse zin voortdurend rechtstreeks wordt toegesproken, is het niet alleen het decor wat de aandacht trekt, maar ook de acteerprestaties. Horace Vandergelder zet met verve de nukkige man neer en Dolly Levy is met haar zelfbewuste uitstraling een echte vrouw van de wereld. Maar ook de meeste bijrollen mogen er zijn, met als uitblinker de nieuwe knecht van Horace die een Tedje van Es-achtig type neerzet, een goser met twaalf ambachten en dertien ongelukken, met een klein gouden hartje. (M.v.d.L)
‘The Matchmaker’ van het Leidsch Studenten Tooneel is zo. 18 juni te zien in het Floratheater, aanvang: 20.00 uur.
De auteur Thornton Wilder (1897-1975) onderscheidde zich van zijn Amerikaanse literaire tijdgenoten doordat hij zich niet conformeerde aan het in zwang zijnde realisme. Evenmin voelde hij zich zoals hen aangetrokken tot Parijs dat gold als mekka voor kunstenaars en bohémiens. Het Leidsch Studenten Tooneel brengt van deze gentleman ‘The Matchmaker’ op de planken.
Als Horace Vandergelder zich laat scheren bij de kapper kan hij nauwelijks stilzitten. De kunstenaar die naast hem staat en om de hand dingt van zijn nicht, haalt hem het bloed onder de nagels vandaan. Op iemand met zo’n onzeker bestaan kun je niet bouwen, dus het huwelijk kan hij uit zijn hoofd zetten. Basta!
Meteen als het doek opengaat van ‘The Matchmaker’ leren we Horace Vandergelder kennen als de machtigste man van het provincieplaatsje Yonkers. De weduwnaar is zich bewust van zijn invloed en brult als een leeuw in het rond. Iedereen die in zijn nabijheid komt bekt hij af. Een bruut zonder greintje gevoel voor zijn medemens.
Tegen een prachtig decor, dat is opgebouwd in de sfeer van het veelkleurige, anti-design van de Italiaanse ontwerpersgroep Memphis, zien we hoe de eenzame Horace heimelijk een oogje heeft laten vallen op een jonge hoedenverkoopster in de grote stad New York. Om haar te veroveren schakelt hij de koppelaarster Dolly Levy in, een pittige dame met een bruisend leven.
Voor hem arrangeert Dolly een etentje in een exclusief New Yorks restaurant, waar ook de hoedenverkoopster opdaagt alleen in het verkeerde gezelschap. Uiteindelijk loopt in de komedie alles natuurlijk net ietsje anders dan de personages hadden verwacht, maar aan het slot van het liedje valt alles weer op zijn plaats.
Het klassieke stuk gaat in de traditie van Tsjechov over de tegenstelling tussen het opwindende stadsleven en het dorre bestaan in de provincie. Als je in een avontuur verzeild bent geraakt en je verlangt ernaar om er uit te stappen, dan leef je pas, is de boodschap. Wanneer je juist verlangt naar avontuur, dan is er iets goed mis met je leven.
In het speelse stuk, waarin het publiek in Brechtiaanse zin voortdurend rechtstreeks wordt toegesproken, is het niet alleen het decor wat de aandacht trekt, maar ook de acteerprestaties. Horace Vandergelder zet met verve de nukkige man neer en Dolly Levy is met haar zelfbewuste uitstraling een echte vrouw van de wereld. Maar ook de meeste bijrollen mogen er zijn, met als uitblinker de nieuwe knecht van Horace die een Tedje van Es-achtig type neerzet, een goser met twaalf ambachten en dertien ongelukken, met een klein gouden hartje. (M.v.d.L)
‘The Matchmaker’ van het Leidsch Studenten Tooneel is zo. 18 juni te zien in het Floratheater, aanvang: 20.00 uur.
Comments are closed.