Education

Leer lullen

Jarenlang maakte journalist en opiniemaker Jort Kelder naar eigen zeggen ‘een blaadje over rijke mensen’. Wat blijkt: “Er is geen enkel verband tussen de rijkenlijst en opleiding.

Negentig procent van de zelfgemaakte mensen zijn handelaren in grint, garnalen of aardappelen. De rest bestaat uit juristen en economen. Zij gaan er met de buit vandoor.”

Nee, aan IQ geen gebrek in Delft. “EQ daar schort het aan, dat hebben die Leidse studenten veel meer dan jullie”, aldus Kelder. Met deze woorden zweepte hij het publiek op tijdens de opening van het academische jaar. Kelder was daar naar toe gekomen om een studentenbattle te leiden.
Twee teams van elk vier studenten moeten de zaal ervan overtuigen dat er wel of juist geen eiland voor de kust moet komen. Het eiland, ongeveer ter grootte van de Noordoostpolder, moet dienst doen als extra mainport, zo is het idee. Een haven voor zee- en luchtvracht die de druk op Schiphol en de Rotterdamse verlicht.

Voorstander Pieter denkt dat de lonen in China zullen stijgen waardoor de fabricage van allerlei producten meer richting Europa verschuift, wat op zijn beurt tot meer transport in Europa leidt.
Voordat de student technische bestuurskunde zijn punt kan maken, moet de zaal nog even bijkomen van lachen. “Technische bestuurskunde, is dat wel een serieus te nemen studie in Delft?”, wil Kelder van het publiek weten.
En aan rector Jacob Fokkema gericht: “Wat is volgens u de slimste soort student?” Mijnbouwkunde, luidt het gedurfde antwoord van de rector (die dat zelf ook studeerde), wat tot veel gejoel in de zaal leidt.
Ook de student blijkt niet op zijn mondje gevallen: “Kamikaze Camiel”, zegt hij tegen de minister van verkeer en waterstaat die ook aanwezig is bij de opening van het academische jaar, “Aangezien u de kilometerheffing voor u hebt uitgeschoven, heeft u dit nieuwe profileringsproject [de derde mainport, red.] echt nodig.”

Student luchtvaart- en ruimtevaarttechniek Arnold slaat terug met een zielig verhaal over de Waddenzee. “Voor het maken van zo’n eiland heb je vijftien voetbalstadions ter grootte van de Rotterdamse Kuip aan zand nodig”, zegt hij geëmotioneerd. “Dan krijg je slibvorming. De Waddenzee verandert daardoor in een levenloos gebied.”
“Maar denk eens aan de maatschappelijke sociale effecten”, brengt pleitbezorger Philippo (eveneens L&R-student) daar tegenin. “Civiel ingenieurs kunnen zand opspuiten en werktuigbouwkundigen kunnen kranen neerzetten.”
“Het eiland is dus een werkverschaffingsproject voor Delftenaren”, vat Kelder samen. Het blijkt niet zo’n sterke uitsmijter van de student.
De tegenstanders van het eiland winnen het debat. Hun aanhang in de zaal is verdubbeld. En dat na Eurlings’ strijdvaardige speech over lef, ondernemerschap en handelsgeest, even daarvoor. ‘Leer lullen’ is Kelders boodschap aan de verliezers. “Jongens, schop die Leidse juristen en Erasmus–economen van hun plek uit de Quote 500.”

Nuna 5 doet mee aan de tiende World Solar Challenge. De drieduizend kilometer lange zonnerace door Australië vindt plaats van 25 tot 31 oktober 2009. De vijfde editie van de Delftse zonnewagen moet nog sneller en compacter worden dan zijn voorgangers. Ook is het de bedoeling om de zonnewagen meer om te vormen tot een ‘gewone’ auto met rechte zit en reguliere verlichting. Nuon heeft wederom als hoofdsponsor getekend.

www.nuonsolarteam.nl

Editor Redactie

Do you have a question or comment about this article?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.