Een simpel maar razendsnel karretje en een hoop stuurmanskunst bleken voldoende om Inventech 1994 te winnen. Het Eindhovense team R&D2 domineerde met zijn creatie de ontknoping van de tweede International Design Competition die 15 oktober jongstleden in het Evoluon plaatsvond.
br />
,,We want to bring you closer to the real world”, was de afsluitende boodschap die jurylid prof. Harry West de deelnemers meegaf. West is de godfather van de International Design Competition, van oorsprong een praktijkgericht onderdeel van het MIT-(Massachusetts’ Institute of Technology) onderwijsprogramma waarin studenten met beperkte middelen een technisch probleem moeten oplossen. Het idee deze ontwerpen tegen elkaar te laten uitkomen sloeg aan en nu dingen technische universiteiten wereldwijd mee in de ontwerpwedstrijd. Inventech is hier de Nederlandse tak van en wordt ondermeer gesponsord door Philips.
Na de herosche entree van de twaalf studententeams op het trompetgeschal van Rocky, start de eerste match tussen het Delftse Dream Team en Briljant uit Twente. De opdracht: verzamel rondslingerende gloeilampen met je zelfgebouwde robot en plaats ze in een fitting. Brandende lampen leveren punten op, kapot gemaakte aftrek. Om de boel te bemoeilijken liggen de meeste in een verzonken bak en zijn er vier stuk. Een bedieningsfout doet de vorkheftruck van het Dream Team in de bak belanden, waardoor de constructie van Briljant de toegang tot de buit wordt ontzegd.
Ondanks deze minutendurende patstelling vindt het publiek het prachtig. De verrichtingen van de robotjes worden nauwlettend gevolgd op de video-wall en bij elk spasme van de vastgelopen apparaatjes golven de aanmoedigingen door de zaal.
Voor het ‘vissen’ van de lampen wordt gebruik gemaakt klevende lopende banden, grijpers met glijbanen en een hoop meccano. De bewondering van de zaal gaat uit naar de brutaal opererende R&D2. Het karretje kan zelf geen lampen uit de bak halen en jat deze dus uit de fittingen van de tegenstander: een slim grijparmpje verzameld de peertjes op de rug, waarna het wagentje ze bij het thuishonk rustig ‘uitpoept’.
Als het kraanwagentje van de Delftse Plakatak in de finale half van het podium valt kan de eindzege R&D2 niet meer ontgaan. De luidkeelse support voor de gekantelde underdog ten spijt, rijdt het karretje al ererondjes voor de tijd om is. Geen moeilijke beslissing: Wubbo Ockels roept R&D2 namens de jury uit tot winnaar.
De winnaars mogen naar huis met een cd-i speler, de overige teams moeten het met een koffiezetter doen. De zware ontwerpweek die aan de wedstrijd vooraf ging, blijkt zijn sporen na te laten. In de zijzaal ligt een lid van het Dream Team tussen de multimeters en acculaders op de vloer. Uitgeteld. (R.O.)
Een simpel maar razendsnel karretje en een hoop stuurmanskunst bleken voldoende om Inventech 1994 te winnen. Het Eindhovense team R&D2 domineerde met zijn creatie de ontknoping van de tweede International Design Competition die 15 oktober jongstleden in het Evoluon plaatsvond.
,,We want to bring you closer to the real world”, was de afsluitende boodschap die jurylid prof. Harry West de deelnemers meegaf. West is de godfather van de International Design Competition, van oorsprong een praktijkgericht onderdeel van het MIT-(Massachusetts’ Institute of Technology) onderwijsprogramma waarin studenten met beperkte middelen een technisch probleem moeten oplossen. Het idee deze ontwerpen tegen elkaar te laten uitkomen sloeg aan en nu dingen technische universiteiten wereldwijd mee in de ontwerpwedstrijd. Inventech is hier de Nederlandse tak van en wordt ondermeer gesponsord door Philips.
Na de herosche entree van de twaalf studententeams op het trompetgeschal van Rocky, start de eerste match tussen het Delftse Dream Team en Briljant uit Twente. De opdracht: verzamel rondslingerende gloeilampen met je zelfgebouwde robot en plaats ze in een fitting. Brandende lampen leveren punten op, kapot gemaakte aftrek. Om de boel te bemoeilijken liggen de meeste in een verzonken bak en zijn er vier stuk. Een bedieningsfout doet de vorkheftruck van het Dream Team in de bak belanden, waardoor de constructie van Briljant de toegang tot de buit wordt ontzegd.
Ondanks deze minutendurende patstelling vindt het publiek het prachtig. De verrichtingen van de robotjes worden nauwlettend gevolgd op de video-wall en bij elk spasme van de vastgelopen apparaatjes golven de aanmoedigingen door de zaal.
Voor het ‘vissen’ van de lampen wordt gebruik gemaakt klevende lopende banden, grijpers met glijbanen en een hoop meccano. De bewondering van de zaal gaat uit naar de brutaal opererende R&D2. Het karretje kan zelf geen lampen uit de bak halen en jat deze dus uit de fittingen van de tegenstander: een slim grijparmpje verzameld de peertjes op de rug, waarna het wagentje ze bij het thuishonk rustig ‘uitpoept’.
Als het kraanwagentje van de Delftse Plakatak in de finale half van het podium valt kan de eindzege R&D2 niet meer ontgaan. De luidkeelse support voor de gekantelde underdog ten spijt, rijdt het karretje al ererondjes voor de tijd om is. Geen moeilijke beslissing: Wubbo Ockels roept R&D2 namens de jury uit tot winnaar.
De winnaars mogen naar huis met een cd-i speler, de overige teams moeten het met een koffiezetter doen. De zware ontwerpweek die aan de wedstrijd vooraf ging, blijkt zijn sporen na te laten. In de zijzaal ligt een lid van het Dream Team tussen de multimeters en acculaders op de vloer. Uitgeteld. (R.O.)
Comments are closed.