Education

Krappe voldoende voor onderwijs

De kwaliteit van het onderwijs in Nederland scoort volgens docenten en ondersteunend personeel nauwelijks een voldoende.  Dat blijkt uit een peiling van onderzoeksbureau Newcom Research & Consultancy en het weekblad VKbanen onder docenten en ondersteunend personeel.

Aan de peiling namen 825 mensen deel. Zij beoordeelden de kwaliteit van het onderwijs met een gemiddeld rapportcijfer van 5,9.

Kritisch

Dat cijfer is relatief laag. In een eerder onderzoek van het onderzoekbureau naar de tevredenheid van werknemers in het bedrijfsleven, bleken de ondervraagden meer tevreden. Volgens onderzoeker Ivo Duchateau kan komen doordat docenten meer dan gemiddeld kritisch zijn.

Tamelijk tevreden over de onderwijskwaliteit zijn werknemers in het basisonderwijs. Zij gaven een 6,4. Werknemers in het mbo zijn met een cijfer van 5,3 minder tevreden. Werknemers in het voortgezet onderwijs zitten dat met een gemiddelde van 5,9 tussenin.

Kennisniveau

Mbo-medewerkers beoordelen het kennisniveau van leerlingen, op het moment dat zij aan de opleiding beginnen, met een gemiddelde van 4,3. Ook over de aansluiting van
verschillende onderwijstypen – zoals van vmbo op mbo – zijn ze niet tevreden. Die krijgt een 4,8.

Werkdruk en management

Uit het onderzoek blijkt verder dat in het onderwijs de werkdruk te hoog is en de beloning te laag. Opvallend is de kritiek op het management en de structuur van de onderwijsinstelling.

Bijna de helft van de ondervraagden acht de organisatie niet in staat om werknemers te motiveren. Een kwart meent dat hij niet integer wordt behandeld en 36 procent vindt dat het management niet kundig is. “De directie heeft alleen oog voor winst maken en heeft geen affiniteit met het echte onderwijs”, aldus één van de respondenten. Volgens hem heeft de docent te weinig invloed op de school als organisatie.

Andere baan

De meerderheid van de ondervraagden wil ondanks de matige score nu geen andere baan. Wel denkt 22 procent het onderwijs binnen vijf jaar te verlaten. Ruim 80 procent voelt zich veilig op school, al ervaart meer dan een kwart stress als gevolg van ‘de veranderende jongerencultuur’. Over de gevolgen van de economische crisis maakt slechts zes procent van de ondervraagden zich zorgen.

Het Science Centre, de doorstart van het Techniek Museum, is op zoek naar technische hobbyopstellingen. Denk aan knikkerbanen, lanceerinstallaties of zelfgeknutselde pilskaravanen uit een studentenflat. Het nieuwe centrum zoekt bijzondere bouwsels, mooie objecten of bizarre opstellingen die een verborgen leven leiden op Delftse zolders. Het is de bedoeling hiermee een tentoonstelling te bouwen over het plezier in de technologie. Inzendingen met foto voor 17 december naar madeby@tudelft.nl.

 Dat blijkt uit een peiling van onderzoeksbureau Newcom Research & Consultancy en het weekblad VKbanen onder docenten en ondersteunend personeel. Aan de peiling namen 825 mensen deel. Zij beoordeelden de kwaliteit van het onderwijs met een gemiddeld rapportcijfer van 5,9.

Kritisch

Dat cijfer is relatief laag. In een eerder onderzoek van het onderzoekbureau naar de tevredenheid van werknemers in het bedrijfsleven, bleken de ondervraagden meer tevreden. Volgens onderzoeker Ivo Duchateau kan komen doordat docenten meer dan gemiddeld kritisch zijn.

Tamelijk tevreden over de onderwijskwaliteit zijn werknemers in het basisonderwijs. Zij gaven een 6,4. Werknemers in het mbo zijn met een cijfer van 5,3 minder tevreden. Werknemers in het voortgezet onderwijs zitten daar met een gemiddelde van 5,9 tussenin.

Kennisniveau

Mbo-medewerkers beoordelen het kennisniveau van leerlingen, op het moment dat zij aan de opleiding beginnen, met een gemiddelde van 4,3. Ook over de aansluiting van verschillende onderwijstypen – zoals van vmbo op mbo – zijn ze niet tevreden. Die krijgt een 4,8.

Werkdruk en management

Uit het onderzoek blijkt verder dat in het onderwijs de werkdruk te hoog is en de beloning te laag. Opvallend is de kritiek op het management en de structuur van de onderwijsinstelling.

Bijna de helft van de ondervraagden acht de organisatie niet in staat om werknemers te motiveren. Een kwart meent dat hij niet integer wordt behandeld en 36 procent vindt dat het management niet kundig is. “De directie heeft alleen oog voor winst maken en heeft geen affiniteit met het echte onderwijs”, aldus één van de respondenten. Volgens hem heeft de docent te weinig invloed op de school als organisatie.

Andere baan

De meerderheid van de ondervraagden wil ondanks de matige score nu geen andere baan. Wel denkt 22 procent het onderwijs binnen vijf jaar te verlaten. Ruim 80 procent voelt zich veilig op school, al ervaart meer dan een kwart stress als gevolg van ‘de veranderende jongerencultuur’. Over de gevolgen van de economische crisis maakt slechts zes procent van de ondervraagden zich zorgen.

Editor Redactie

Do you have a question or comment about this article?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.