Education

Kort nieuws: boze bewoner, malaise voor architecten, twijmen, laptopbewaking en liftwedstrijd

Het Zuidplantsoen is niet geschikt als ontsluitingsweg voor het TU-Noord-gebied, schrijft een bewoner van het Zuidplantsoen aan de gemeenteraad. In 2005 werd weliswaar vastgelegd dat de weg zou dienen als ontsluitingsweg, maar sindsdien is er ter plaatse veel veranderd.

Zo is de faculteit Bouwkunde aan de Julianalaan ingetrokken en zijn er appartementen verrezen op het voormalige parkeerterreintje tussen Zuidplantsoen en Muyskenlaan, schrijft de bewoner. Gevolg: meer verkeer, geluidshinder, stank en fijnstof. Ook zullen er door de aansluiting van het Zuidplantsoen als ontsluitingsweg op de Schoemakerstraat veelvuldig opstoppingen ontstaan. Volgens de bewoner is een zeer voor de hand liggend alternatief te kiezen voor de Christiaan Huygensweg als ontsluitingsweg. Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald, vindt de bewoner.




Malaise

Lang studeren is geen optie meer, maar op de arbeidsmarkt is het ook niet altijd goed toeven. Studenten bouwkunde moeten er rekening mee houden dat er steeds minder ontwerpopdrachten binnenkomen bij architectenbureaus. Dat werd deze week nog eens bevestigd door cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek. In het tweede kwartaal van 2011 daalde de bouwsom van de nieuwe opdrachten van architecten opnieuw fors, meldt het CBS. Na een daling van vijftien procent in het eerste kwartaal bedroeg de afname in het tweede kwartaal ruim veertien procent. De daling in het tweede kwartaal kwam vooral voor rekening van de opdrachten voor de nieuwbouw van woningen. De waarde van de opdrachten voor nieuwbouw van woningen daalde in het tweede kwartaal van dit jaar met liefst 31 procent in vergelijking met het tweede kwartaal van 2010. In het eerste kwartaal steeg de bouwsom nog met bijna 3 procent.




Twijmen

350 jaar geleden

toen was er nog geen #Delftzuid

Met in elke straat twee herbergen

hoef je de poort ook niet uit.


(AchJonas, 8)


Dit is slechts een van de 883 twijmpjes – korte mijmeringen op Twitter – over het gebied bij station Delft Zuid. De gemeente Delft brengt ter ere van de opening van het voor 3,5 miljoen euro vernieuwde gebied een bundel met honderdvijftig van deze twijmen uit. De bundel heet: ‘Als je even stil staat bij #Delftzuid’ en is voor zover bekend de eerste in Nederland met thematisch gebundelde rijmpjes op Twitter. Vrijdag 7 oktober deelt de Delftse wethouder Pieter Guldemond met de initiatiefnemers van #Delftzuid exemplaren uit aan reizigers in de ochtendspits.



www.delft.nl/twijmen




Laptopbewaking

De Delftse technostarter VirtuaLock dingt mee naar de Veiligheidsprijs Haaglanden, die op 16 november wordt uitgereikt. Met The VirtuaLock Community bewaken gebruikers elkaars laptops. Zij kunnen op hun scherm zien welke andere gebruikers er in de buurt zitten. Laat één van hen zijn laptop even alleen, bijvoorbeeld om naar de wc te gaan, dan gaat de applicatie op de laptop op scherp. Een luid alarm gaat af zodra het apparaat zomaar van het netwerk verdwijnt, de stekker of een usb-aansluiting eruit wordt getrokken, of de laptop wordt dichtgeklapt. Alle mensen in een straal van vijftig meter krijgen bovendien een waarschuwing op hun scherm. De sociale profielen van de gebruikers van Virtualock worden gekoppeld via sociale netwerken als Facebook om een groepsgevoel te creëren. Het idee van TU-alumni Jasper Schuurmans en Sander Schutte ontstond tijdens hun studie, toen ze merkten hoe vaak er laptops verdwenen.



www.virtualock.com




Liftwedstrijd

Liften van Delft naar Parijs. Leden van de ‘studentenreisvereniging’ Aegee gaan dat op 7, 8 en 9 oktober zo snel mogelijk doen. Het snelste team gaat er volgens Aegee vandoor met een niet nader genoemde prijs en vooral: eeuwige roem. De studentenvereniging organiseert twee keer per jaar een liftwedstrijd. 



www.aegee-delft.nl

Following a horrific car accident, the victim is rushed into the operating room, where the surgeon begins a very complex operation. But halfway through the operation, the surgeon must repeatedly twist his wrist awkwardly and uncomfortably in order to use his instruments. During such life threatening operations, surgeons must at the very least be able to use their life-saving tools correctly and comfortably.

This is one of the many examples of how engineers can help surgeons. One of Professor Richard Goossens’ PhD students discovered that this was a common problem for surgeons in the operation room, so consequently designed special handles that make the instruments easier to use.

Goossens, who is also a professor at the Erasmus Medical Center in Rotterdam, sees it as his mission to improve the way doctors work. “The field of physical ergonomics focuses on the development of products that are comfortable, efficient and safe. Safety is an aspect we have experience with, and we help doctors with our knowledge. We observe doctors in their own environments. It’s very important to study how a person interacts with a product. This shows if a product works properly.”

Goossens proposes to create a surgeons’ cockpit. “We should treat the operating room as we do an airplane’s cockpit. The airplane industry has a long tradition with safety.”
At the ‘Human factors in Healthcare’ symposium, held in honour of Prof. Goossens inaugural speech as professor at TU Delft, a veteran NASA astronaut and an airline industry safety expert will join the professor in exploring this topic. “I’d like to stress that the doctors are already doing great work and that the equipment is very good,” he adds.
“However with our expertise, ergonomics has the ability to improve the work of doctors.”

Prof. Goossens and his colleagues were already engaged in illustrating the ways in which they could improve how  doctors work, having
previously designed new wheelchairs, distributed questionnaires among cancer patients to help improve our understanding of where the pain comes from, and developed a seat cushion that minimises the chance of one developing pressure ulcers.

Goossens’ Medisign group has also improved the way doctors  examine a womb to determine if there are any problems related to myoma. “Current practice is to fill the womb with water, in order to make a CT scan. But that gets messy and is uncomfortable, because the water leaves the womb quickly. We’ve been working on a special gel and plug that closes the womb. After the scan is taken, women use a special cord – similar to a tampon – to remove the gel and plug in the toilet. This works much better and is more patient-friendly and comfortable than the current method. And that’s what my job is about.” 

‘Human factors in Healthcare’ symposium and inaugural speech by Richard Goossens. 12 November from 9:30-18:00

Editor Redactie

Do you have a question or comment about this article?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.