Campus

‘Knuffel-Ruud’ verjaagt James Bond

,,Elke sukkel kan tegenwoordig held worden. Hoewel je een democratisering van het heldendom ziet, is er toch één vereiste waaraan een held zeker moet voldoen: hij moet staan voor thema’s die voor de fan belangrijk zijn.

Zo’n thema kan zelfs ‘knuffelen’ zijn”, zegt drs. Maarten Reesink met een knipoog naar Big Brother-held Ruud. Studium Generale organiseerde afgelopen dinsdag een discussieavond met de titel: ,,Helden: van Odysseus tot Big Brother. De opmars van de gewone man”. Reesink is een van de drie gasten die voor aanvang van de discussie een lezing geeft over ‘de held als mediaproduct’.

,,In de oudheid waren helden supermensen die werden aanbeden en beoordeeld op fysieke prestaties. Een voorbeeld daarvan is Odysseus. Met de komst van de boekdrukkunst zijn we helden ook gaan beoordelen op hun ideeën. Op dit moment zijn we beland in het tijdperk van de elektronische helden. Ze zijn gemaakt door de media en het gaat er vooral om of we ons kunnen identificeren met helden van de TV en film”, aldus Reesink.

Psychologe Alkelien van Lenning constateert dat de stoere held vol mannelijkheid verdwijnt. ,,Een James Bond-achtige manier van de held uithangen is belachelijk. Er is sprake van een crisis van de mannelijkheid. De film American Beauty is een goed voorbeeld. In deze film speelt Kevin Spacey een lamgeslagen, depressieve man. Hij keert de prestatiemaatschappij de rug toe en kiest voor de vrijheid, wakker geschud door zijn verliefdheid voor een jonge vrouw.” De zelfreflectie van Spacey en diens stap naar de vrijheid zijn voor Van Lenning de reden om hem te zien als het voorbeeld van de gewone man die een (anti-)held kan worden. Het grote publiek ziet waarschijnlijk in Spacey iets heldhaftigs en herkenbaars, gezien de lovende kritieken en de vele Oscars die de film recentelijk kreeg.

Na de inleiding komt voorzichtig een discussie los aan de hand van een aantal stellingen. De aanwezigen verschillen van mening over de definitie van een ‘held’. Voor de een bestaan helden alleen in fictie, een ander koppelt ‘held’ aan ‘heldendaad’. Iemand roept dat Meindert Tjoelker een held is, omdat hij streed tegen zinloos geweld. Ruud en de Spice Girls hebben geen heldendaad verricht, maar ze zijn toch helden omdat ze ergens voor staan (knuffelen en girlpower). Of zijn ze slechts TV-persoonlijkheden, een product van de dominante media? Aan het einde van de avond blijven de meningen over ‘helden en hun heldendom’ uiteenlopen.

Het is echter wèl duidelijk dat James Bond heeft verloren. Nota bene van ‘knuffelbeer’ Ruud.
Rombout Wever

,,,,

,,Elke sukkel kan tegenwoordig held worden. Hoewel je een democratisering van het heldendom ziet, is er toch één vereiste waaraan een held zeker moet voldoen: hij moet staan voor thema’s die voor de fan belangrijk zijn. Zo’n thema kan zelfs ‘knuffelen’ zijn”, zegt drs. Maarten Reesink met een knipoog naar Big Brother-held Ruud. Studium Generale organiseerde afgelopen dinsdag een discussieavond met de titel: ,,Helden: van Odysseus tot Big Brother. De opmars van de gewone man”. Reesink is een van de drie gasten die voor aanvang van de discussie een lezing geeft over ‘de held als mediaproduct’.

,,In de oudheid waren helden supermensen die werden aanbeden en beoordeeld op fysieke prestaties. Een voorbeeld daarvan is Odysseus. Met de komst van de boekdrukkunst zijn we helden ook gaan beoordelen op hun ideeën. Op dit moment zijn we beland in het tijdperk van de elektronische helden. Ze zijn gemaakt door de media en het gaat er vooral om of we ons kunnen identificeren met helden van de TV en film”, aldus Reesink.

Psychologe Alkelien van Lenning constateert dat de stoere held vol mannelijkheid verdwijnt. ,,Een James Bond-achtige manier van de held uithangen is belachelijk. Er is sprake van een crisis van de mannelijkheid. De film American Beauty is een goed voorbeeld. In deze film speelt Kevin Spacey een lamgeslagen, depressieve man. Hij keert de prestatiemaatschappij de rug toe en kiest voor de vrijheid, wakker geschud door zijn verliefdheid voor een jonge vrouw.” De zelfreflectie van Spacey en diens stap naar de vrijheid zijn voor Van Lenning de reden om hem te zien als het voorbeeld van de gewone man die een (anti-)held kan worden. Het grote publiek ziet waarschijnlijk in Spacey iets heldhaftigs en herkenbaars, gezien de lovende kritieken en de vele Oscars die de film recentelijk kreeg.

Na de inleiding komt voorzichtig een discussie los aan de hand van een aantal stellingen. De aanwezigen verschillen van mening over de definitie van een ‘held’. Voor de een bestaan helden alleen in fictie, een ander koppelt ‘held’ aan ‘heldendaad’. Iemand roept dat Meindert Tjoelker een held is, omdat hij streed tegen zinloos geweld. Ruud en de Spice Girls hebben geen heldendaad verricht, maar ze zijn toch helden omdat ze ergens voor staan (knuffelen en girlpower). Of zijn ze slechts TV-persoonlijkheden, een product van de dominante media? Aan het einde van de avond blijven de meningen over ‘helden en hun heldendom’ uiteenlopen.

Het is echter wèl duidelijk dat James Bond heeft verloren. Nota bene van ‘knuffelbeer’ Ruud.
Rombout Wever

,,Elke sukkel kan tegenwoordig held worden. Hoewel je een democratisering van het heldendom ziet, is er toch één vereiste waaraan een held zeker moet voldoen: hij moet staan voor thema’s die voor de fan belangrijk zijn. Zo’n thema kan zelfs ‘knuffelen’ zijn”, zegt drs. Maarten Reesink met een knipoog naar Big Brother-held Ruud. Studium Generale organiseerde afgelopen dinsdag een discussieavond met de titel: ,,Helden: van Odysseus tot Big Brother. De opmars van de gewone man”. Reesink is een van de drie gasten die voor aanvang van de discussie een lezing geeft over ‘de held als mediaproduct’.

,,In de oudheid waren helden supermensen die werden aanbeden en beoordeeld op fysieke prestaties. Een voorbeeld daarvan is Odysseus. Met de komst van de boekdrukkunst zijn we helden ook gaan beoordelen op hun ideeën. Op dit moment zijn we beland in het tijdperk van de elektronische helden. Ze zijn gemaakt door de media en het gaat er vooral om of we ons kunnen identificeren met helden van de TV en film”, aldus Reesink.

Psychologe Alkelien van Lenning constateert dat de stoere held vol mannelijkheid verdwijnt. ,,Een James Bond-achtige manier van de held uithangen is belachelijk. Er is sprake van een crisis van de mannelijkheid. De film American Beauty is een goed voorbeeld. In deze film speelt Kevin Spacey een lamgeslagen, depressieve man. Hij keert de prestatiemaatschappij de rug toe en kiest voor de vrijheid, wakker geschud door zijn verliefdheid voor een jonge vrouw.” De zelfreflectie van Spacey en diens stap naar de vrijheid zijn voor Van Lenning de reden om hem te zien als het voorbeeld van de gewone man die een (anti-)held kan worden. Het grote publiek ziet waarschijnlijk in Spacey iets heldhaftigs en herkenbaars, gezien de lovende kritieken en de vele Oscars die de film recentelijk kreeg.

Na de inleiding komt voorzichtig een discussie los aan de hand van een aantal stellingen. De aanwezigen verschillen van mening over de definitie van een ‘held’. Voor de een bestaan helden alleen in fictie, een ander koppelt ‘held’ aan ‘heldendaad’. Iemand roept dat Meindert Tjoelker een held is, omdat hij streed tegen zinloos geweld. Ruud en de Spice Girls hebben geen heldendaad verricht, maar ze zijn toch helden omdat ze ergens voor staan (knuffelen en girlpower). Of zijn ze slechts TV-persoonlijkheden, een product van de dominante media? Aan het einde van de avond blijven de meningen over ‘helden en hun heldendom’ uiteenlopen.

Het is echter wèl duidelijk dat James Bond heeft verloren. Nota bene van ‘knuffelbeer’ Ruud.
Rombout Wever