Campus

Kinetisch slag- en schilderwerk

Norman Perryman schildert op muziek en voor publiek. Kinetic Painting heet de show die hij op donderdag 2 december verzorgt in Theater de Veste.

Perryman is ervan overtuigd dat de gebarentaal van het schilderen even essentieel is als het grafische eindresultaat. Daarom ontwikkelde hij een unieke kunstvorm: live geschilderde kinetische beeldenseries.

De schilder creëert ‘time-based‘ (overigens abstracte) beelden: dat wil zeggen iets dat binnen een gegeven aantal seconden of minuten in een bepaald tempo geschilderd kan worden. Ook de choreografie van zijn (vaak zichtbaar) bewegende penselen en instrumenten en de vloei-tempi van zijn inkten moeten een natuurlijke relatie tot de muziek hebben. Daarin speelt Perrymans grote muzikale gevoeligheid een essentiële rol.

De beelden zijn van zeer grote afmeting. Perryman schildert op aangepaste overhead-projectoren zodat de toeschouwer/toehoorder over zijn schouder mee kan kijken en beide soorten zintuigelijke indrukken tegelijkertijd kan beleven.

Het feit dat men zich ervan bewust is dat Perryman en de musici dit werk %ive uitvoeren, zorgt voor grote spanning tijdens de voorstelling: de toeschouwer is getuige van een creatief proces.

De muziek, die uiteraard van grote invloed is op de show, wordt verzorgd door het percussiegezelschap Circle Percussion, dat onder leiding staat van Gijsbert Zwart. Het is niet de eerste keer dat Perryman en het 25-jarige Circle Percussion samenwerken. Perryman is ervan overtuigd geraakt dat slagwerk zich het best leent voor zijn show.

‘Kinetic Painting’ door Norman Perryman i.s.m. Circle Percussion, do. 2 december om 20.15 uur in Theater de Veste.

Perryman is ervan overtuigd dat de gebarentaal van het schilderen even essentieel is als het grafische eindresultaat. Daarom ontwikkelde hij een unieke kunstvorm: live geschilderde kinetische beeldenseries.

De schilder creëert ‘time-based‘ (overigens abstracte) beelden: dat wil zeggen iets dat binnen een gegeven aantal seconden of minuten in een bepaald tempo geschilderd kan worden. Ook de choreografie van zijn (vaak zichtbaar) bewegende penselen en instrumenten en de vloei-tempi van zijn inkten moeten een natuurlijke relatie tot de muziek hebben. Daarin speelt Perrymans grote muzikale gevoeligheid een essentiële rol.

De beelden zijn van zeer grote afmeting. Perryman schildert op aangepaste overhead-projectoren zodat de toeschouwer/toehoorder over zijn schouder mee kan kijken en beide soorten zintuigelijke indrukken tegelijkertijd kan beleven.

Het feit dat men zich ervan bewust is dat Perryman en de musici dit werk %ive uitvoeren, zorgt voor grote spanning tijdens de voorstelling: de toeschouwer is getuige van een creatief proces.

De muziek, die uiteraard van grote invloed is op de show, wordt verzorgd door het percussiegezelschap Circle Percussion, dat onder leiding staat van Gijsbert Zwart. Het is niet de eerste keer dat Perryman en het 25-jarige Circle Percussion samenwerken. Perryman is ervan overtuigd geraakt dat slagwerk zich het best leent voor zijn show.

‘Kinetic Painting’ door Norman Perryman i.s.m. Circle Percussion, do. 2 december om 20.15 uur in Theater de Veste.

Editor Redactie

Do you have a question or comment about this article?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.