Delftse onderzoekers van het MAV-lab werken aan een drone die kan opstijgen en landen vanaf een deinend schip op zee. En dat levert spectaculaire beelden op.
Dit gevaarte met twaalf propellers, vier vleugels en een spanwijdte van ruim twee meter moet dienen als vooruitgeschoven observatiepost van marineschepen, vertelt Christophe De Wagter van het micro aerial vehicle laboratory (MAV-lab) terwijl hij het toestel, dat als een soort bouwpakket in een koffer past, assembleert.
De Wagter maakt het vliegtuig, de Nederdrone, klaar voor een test. De zoveelste. De afgelopen maanden experimenteerde het MAV-lab regelmatig op zee in de buurt van Den Helder samen met de Koninklijke Marine, de opdrachtgever.
De versie die De Wagter in elkaar zet, bevat een batterij en kan daarmee ongeveer een uur in de lucht blijven. “Om manoeuvres mee te testen, volstaat dat. Maar de uiteindelijke versie moet minimaal vier uur kunnen vliegen”, vertelt De Wagter. “We gaan hem daarvoor in een later stadium uitrusten met een brandstofcel met waterstof. Het toestel moet dan tientallen kilometers, tot ver voorbij de horizon, kunnen vliegen en dus ook buiten het radarobservatiegebied van de marine komen.”
Drones zijn natuurlijk niet nieuw, maar ermee opereren op zee is dat wel. Zoutaanslag, corrosie, weer en wind. Schepen zijn van staal en de sterke magnetische velden beïnvloeden de werking van drones. Land beweegt niet, schepen wel. Allemaal uitdagingen in een maritieme setting.
Drenkelingen opsporen?
Het Noordhollands Dagblad meldde eerder deze week dat de drone ook gebruikt zou kunnen worden om te waken over de veiligheid van badgasten. De Wagter zegt geen idee te hebben hoe dat nieuws de wereld in is gekomen.
De volgende dag belt zijn collega Bart Remes vanaf het marineschip tussen de experimenten door. “Dat over die badgasten is volstrekte onzin”, zegt hij. “Reddingmaatschappij KNRM zou dat gezegd hebben. Maar zij zijn helemaal niet betrokken bij de ontwikkeling van onze drone. Badgasten kun je prima met camera’s vanaf land observeren. Daar heb je geen drone voor nodig.”
Naar aanleiding van de berichtgeving in het Noordhollands Dagblad heeft Remes besloten een persconferentie te organiseren in Den Helder om de doelstelling van het project goed over het voetlicht te brengen. Remes ziet overigens wel een rol weggelegd voor de drone om drenkelingen op te sporen als een boot ver buiten het zicht van reddingsschepen kapseist of zinkt.
In september zullen naar verwachting enkele bedrijven bij het project aanhaken. Remes heeft goede hoop dat die bedrijven de drone in productie gaan brengen.
Do you have a question or comment about this article?
tomas.vandijk@tudelft.nl
Comments are closed.