Volgende maand duiken in dagbladen en opinieweekbladen een aantal intrigerende advertenties op, die geïnteresseerden stapje voor stapje richting TU Delft lokken. Van een campagne wil Eduard Vos van communicatiebureau Brandster niet spreken: die aanpak is ‘old school’.
Jullie doen als communicatiebureau altijd eerst uitgebreid onderzoek naar het verschil tussen hoe een organisatie denkt dat ze door de buitenwereld wordt gezien en de werkelijke perceptie.
“Ja. Dat is het begin van een cyclus die we steeds opnieuw doorlopen. Waar nodig passen we de infiltratiestrategieën steeds aan. Dat klinkt bijna militair, maar mensen zijn tegenwoordig niet meer zo eenvoudig te bereiken, onder meer omdat ze tijdens hun leven deel uitmaken van verschillende gemeenschappen. De oude manier van reclamemaken blijkt steeds minder succesvol. Ik zou nu het idee om een commercial te maken over de TU Delft afraden: te log, niet persoonlijk en interactief genoeg, te vluchtig. Wij willen een dialoog aangaan met verschillende doelgroepen. Je moeten mensen eerst weten te intrigeren. Een advertentie met een opvallende foto en een url die verwijzen naar een maatschappelijk relevant onderwerp zal sommige mensen naar de website lokken. En zelfs dan moet je niet meteen gaan schermen met het logo van de TU Delft.”
In hoeverre ziet de buitenwereld de TU Delft anders dan de TU Delft zelf veronderstelt?
“Op de TU Delft denken mensen vaak dat de buitenwereld heel goed op de hoogte is van het onderzoek en het onderwijs hier. Vaak is dat helemaal niet zo. Sommige vwo’ers van 14, 15 jaar bleken zelfs nog nooit van de TU Delft te hebben gehoord. En mensen die weten dat de TU Delft internationaal een goede reputatie heeft, kunnen vaak niet vertellen waarom dat zo is. De TU Delft moet dus de deuren openzetten en veel meer laten zien. Zelf ben ik hier uitgebreid rondgeleid, en het ene lab bleek nog interessanter dan het andere.”
Kwamen jullie ook negatieve percepties van de TU Delft tegen?
“Nauwelijks. De wereld draait om technologie, en daarom vinden veel mensen die materie interessant. Je ziet ook steeds meer dat het okay is om een ‘nerd’ te zijn.”
Het motto waar jullie mee gekomen zijn, luidt: ‘Challenge the future’.
“Dat slaat op het feit dat de TU Delft problemen durft aan te pakken, die in de toekomst steeds groter zullen worden. Problemen waar veel mensen nu nog de ogen voor sluiten. Maar zo’n kreet werkt pas in combinatie met een intrigerend beeld. En we merken dat zo’n beeld mensen ook emotioneel moet raken. De flyer die verwijst naar www.ikwilhetsnappen.nl laat een heel grappig jong meisje zien, dat die drang om dingen te begrijpen ook uitstraalt.”
Eduard Vos (Foto: Sam Rentmeester/FMAX)
Jullie doen als communicatiebureau altijd eerst uitgebreid onderzoek naar het verschil tussen hoe een organisatie denkt dat ze door de buitenwereld wordt gezien en de werkelijke perceptie.
“Ja. Dat is het begin van een cyclus die we steeds opnieuw doorlopen. Waar nodig passen we de infiltratiestrategieën steeds aan. Dat klinkt bijna militair, maar mensen zijn tegenwoordig niet meer zo eenvoudig te bereiken, onder meer omdat ze tijdens hun leven deel uitmaken van verschillende gemeenschappen. De oude manier van reclamemaken blijkt steeds minder succesvol. Ik zou nu het idee om een commercial te maken over de TU Delft afraden: te log, niet persoonlijk en interactief genoeg, te vluchtig. Wij willen een dialoog aangaan met verschillende doelgroepen. Je moeten mensen eerst weten te intrigeren. Een advertentie met een opvallende foto en een url die verwijzen naar een maatschappelijk relevant onderwerp zal sommige mensen naar de website lokken. En zelfs dan moet je niet meteen gaan schermen met het logo van de TU Delft.”
In hoeverre ziet de buitenwereld de TU Delft anders dan de TU Delft zelf veronderstelt?
“Op de TU Delft denken mensen vaak dat de buitenwereld heel goed op de hoogte is van het onderzoek en het onderwijs hier. Vaak is dat helemaal niet zo. Sommige vwo’ers van 14, 15 jaar bleken zelfs nog nooit van de TU Delft te hebben gehoord. En mensen die weten dat de TU Delft internationaal een goede reputatie heeft, kunnen vaak niet vertellen waarom dat zo is. De TU Delft moet dus de deuren openzetten en veel meer laten zien. Zelf ben ik hier uitgebreid rondgeleid, en het ene lab bleek nog interessanter dan het andere.”
Kwamen jullie ook negatieve percepties van de TU Delft tegen?
“Nauwelijks. De wereld draait om technologie, en daarom vinden veel mensen die materie interessant. Je ziet ook steeds meer dat het okay is om een ‘nerd’ te zijn.”
Het motto waar jullie mee gekomen zijn, luidt: ‘Challenge the future’.
“Dat slaat op het feit dat de TU Delft problemen durft aan te pakken, die in de toekomst steeds groter zullen worden. Problemen waar veel mensen nu nog de ogen voor sluiten. Maar zo’n kreet werkt pas in combinatie met een intrigerend beeld. En we merken dat zo’n beeld mensen ook emotioneel moet raken. De flyer die verwijst naar www.ikwilhetsnappen.nl laat een heel grappig jong meisje zien, dat die drang om dingen te begrijpen ook uitstraalt.”
Eduard Vos (Foto: Sam Rentmeester/FMAX)
Comments are closed.