Campus

IO krijgt themaonderwijs

Het onderwijs bij Industrieel Ontwerpen wordt volgend jaar grondig herzien. CurriculumOm de versnippering van vakken en de schoolsheid van het onderwijs tegen te gaan begint de opleiding vanaf volgend collegejaar met themagestuurd onderwijs.

br />
In plaats van de huidige zeventien vakken in het eerste jaar moeten er volgens de onlangs opgerichte werkgroep CH2000 minder dan tien komen. Naast de basisvaardigheden die bij de vakken horen richt elk vak zich ook op het thema dat in het ontwerpgedeelte terugkomt.

,,Zo’n thema kan bijvoorbeeld transport zijn”, legt ir. A. Bremer, voorziter van CH2000, uit. ,,In de techniekvakken wordt dan geïnventariseerd wat voor vormen van transport er zijn en ze worden geanalyseerd. In het ontwerpgedeelte moeten de studenten een nieuw mensgedreven transportmiddel ontwerpen. Daarbij kunnen ze gebruik maken van wat ze in de andere vakken hebben geleerd.”

De thema’s moeten elk een semester duren en gezamenlijk het hele scala van industrieel ontwerpen beslaan.

De werkgroep wil rond januari het programma voor het eerste jaar zo ver af hebben dat de vakdocenten daarmee aan de slag kunnen. In 2001 is het tweede jaar aan de beurt, weer een jaar later volgen het derde, vierde en vijfde studiejaar.

Curriculum

Om de versnippering van vakken en de schoolsheid van het onderwijs tegen te gaan begint de opleiding vanaf volgend collegejaar met themagestuurd onderwijs.

In plaats van de huidige zeventien vakken in het eerste jaar moeten er volgens de onlangs opgerichte werkgroep CH2000 minder dan tien komen. Naast de basisvaardigheden die bij de vakken horen richt elk vak zich ook op het thema dat in het ontwerpgedeelte terugkomt.

,,Zo’n thema kan bijvoorbeeld transport zijn”, legt ir. A. Bremer, voorziter van CH2000, uit. ,,In de techniekvakken wordt dan geïnventariseerd wat voor vormen van transport er zijn en ze worden geanalyseerd. In het ontwerpgedeelte moeten de studenten een nieuw mensgedreven transportmiddel ontwerpen. Daarbij kunnen ze gebruik maken van wat ze in de andere vakken hebben geleerd.”

De thema’s moeten elk een semester duren en gezamenlijk het hele scala van industrieel ontwerpen beslaan.

De werkgroep wil rond januari het programma voor het eerste jaar zo ver af hebben dat de vakdocenten daarmee aan de slag kunnen. In 2001 is het tweede jaar aan de beurt, weer een jaar later volgen het derde, vierde en vijfde studiejaar.

Editor Redactie

Do you have a question or comment about this article?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.