Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Campus

IO krijgt themaonderwijs

Het onderwijs bij Industrieel Ontwerpen wordt volgend jaar grondig herzien. CurriculumOm de versnippering van vakken en de schoolsheid van het onderwijs tegen te gaan begint de opleiding vanaf volgend collegejaar met themagestuurd onderwijs.

br />
In plaats van de huidige zeventien vakken in het eerste jaar moeten er volgens de onlangs opgerichte werkgroep CH2000 minder dan tien komen. Naast de basisvaardigheden die bij de vakken horen richt elk vak zich ook op het thema dat in het ontwerpgedeelte terugkomt.

,,Zo’n thema kan bijvoorbeeld transport zijn”, legt ir. A. Bremer, voorziter van CH2000, uit. ,,In de techniekvakken wordt dan geïnventariseerd wat voor vormen van transport er zijn en ze worden geanalyseerd. In het ontwerpgedeelte moeten de studenten een nieuw mensgedreven transportmiddel ontwerpen. Daarbij kunnen ze gebruik maken van wat ze in de andere vakken hebben geleerd.”

De thema’s moeten elk een semester duren en gezamenlijk het hele scala van industrieel ontwerpen beslaan.

De werkgroep wil rond januari het programma voor het eerste jaar zo ver af hebben dat de vakdocenten daarmee aan de slag kunnen. In 2001 is het tweede jaar aan de beurt, weer een jaar later volgen het derde, vierde en vijfde studiejaar.

Curriculum

Om de versnippering van vakken en de schoolsheid van het onderwijs tegen te gaan begint de opleiding vanaf volgend collegejaar met themagestuurd onderwijs.

In plaats van de huidige zeventien vakken in het eerste jaar moeten er volgens de onlangs opgerichte werkgroep CH2000 minder dan tien komen. Naast de basisvaardigheden die bij de vakken horen richt elk vak zich ook op het thema dat in het ontwerpgedeelte terugkomt.

,,Zo’n thema kan bijvoorbeeld transport zijn”, legt ir. A. Bremer, voorziter van CH2000, uit. ,,In de techniekvakken wordt dan geïnventariseerd wat voor vormen van transport er zijn en ze worden geanalyseerd. In het ontwerpgedeelte moeten de studenten een nieuw mensgedreven transportmiddel ontwerpen. Daarbij kunnen ze gebruik maken van wat ze in de andere vakken hebben geleerd.”

De thema’s moeten elk een semester duren en gezamenlijk het hele scala van industrieel ontwerpen beslaan.

De werkgroep wil rond januari het programma voor het eerste jaar zo ver af hebben dat de vakdocenten daarmee aan de slag kunnen. In 2001 is het tweede jaar aan de beurt, weer een jaar later volgen het derde, vierde en vijfde studiejaar.

Editor Redactie

Do you have a question or comment about this article?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.