Education

‘Internationalisering niet goed voor onderwijs’

Internationalisering maakt het hoger onderwijs niet per se beter. Dat komt doordat studenten en docenten niet goed genoeg Engels spreken.

Buitenlands

Buitenlandse studenten zijn aantrekkelijk voor universiteiten en hogescholen. De voornaamste reden is dat elke student geld oplevert. Daarnaast verbetert volgens velen de kwaliteit van het onderwijs als buitenlanders en Nederlanders naast elkaar in collegebanken zitten. Studenten krijgen zo een bredere blik.

Zo’n positief effect is echter nooit wetenschappelijk bewezen, betoogde hoogleraar didactiek en oud-decaan van WTM, dr. W.M.G. Jochems, vorige week in zijn afscheidsrede. Volgens hem worden de baten van internationale studieprogramma’s overschat en de nadelen onderschat. De meeste buitenlanders ontmoeten bijvoorbeeld nauwelijks Nederlandse studenten.

Het belangrijkste struikelblok voor internationale opleidingen is volgens Jochems de taal. Buitenlandse studenten beheersen de taal van de colleges en de lesboeken (meestal Engels) niet altijd voldoende, ook al zijn zij geslaagd voor een taalbeheersingstoets. Alleen de heel begaafde en ijverige studenten kunnen zo’n tekort compenseren.

Maar ook voor de Nederlandse docenten is de vreemde taal een handicap. Zelf denken ze dat hun anderstalige colleges prima te begrijpen zijn. Maar onderzoek van de Delftse didacticus D. Vinke wijst anders uit. Zij testte na afloop van een Engels- en een Nederlandstalig college van dezelfde docent hoeveel de Nederlandse studenten ervan opgestoken hadden. De toehoorders van het Engelstalige college scoorden beduidend lager dan die van de Nederlandse versie.

Docenten blijken in het Engels minder duidelijk uitleg te geven. Zij verwoorden hun informatie te compact, herhalen die niet en presenteren de kennis niet in verschillende bewoordingen. Daardoor krijgen studenten weinig tijd om de informatie te verwerken.

Om de knelpunten op te lossen bepleit Jochems een strenge selectie bij internationale studieprogramma’s. Studenten moeten begaafd zijn, de voertaal goed beheersen en een geschikte vooropleiding afgerond hebben. Docenten moeten ofwel ervaring hebben in doceren in het Engels ofwel een verplichte training volgen.

Buitenlands

Buitenlandse studenten zijn aantrekkelijk voor universiteiten en hogescholen. De voornaamste reden is dat elke student geld oplevert. Daarnaast verbetert volgens velen de kwaliteit van het onderwijs als buitenlanders en Nederlanders naast elkaar in collegebanken zitten. Studenten krijgen zo een bredere blik.

Zo’n positief effect is echter nooit wetenschappelijk bewezen, betoogde hoogleraar didactiek en oud-decaan van WTM, dr. W.M.G. Jochems, vorige week in zijn afscheidsrede. Volgens hem worden de baten van internationale studieprogramma’s overschat en de nadelen onderschat. De meeste buitenlanders ontmoeten bijvoorbeeld nauwelijks Nederlandse studenten.

Het belangrijkste struikelblok voor internationale opleidingen is volgens Jochems de taal. Buitenlandse studenten beheersen de taal van de colleges en de lesboeken (meestal Engels) niet altijd voldoende, ook al zijn zij geslaagd voor een taalbeheersingstoets. Alleen de heel begaafde en ijverige studenten kunnen zo’n tekort compenseren.

Maar ook voor de Nederlandse docenten is de vreemde taal een handicap. Zelf denken ze dat hun anderstalige colleges prima te begrijpen zijn. Maar onderzoek van de Delftse didacticus D. Vinke wijst anders uit. Zij testte na afloop van een Engels- en een Nederlandstalig college van dezelfde docent hoeveel de Nederlandse studenten ervan opgestoken hadden. De toehoorders van het Engelstalige college scoorden beduidend lager dan die van de Nederlandse versie.

Docenten blijken in het Engels minder duidelijk uitleg te geven. Zij verwoorden hun informatie te compact, herhalen die niet en presenteren de kennis niet in verschillende bewoordingen. Daardoor krijgen studenten weinig tijd om de informatie te verwerken.

Om de knelpunten op te lossen bepleit Jochems een strenge selectie bij internationale studieprogramma’s. Studenten moeten begaafd zijn, de voertaal goed beheersen en een geschikte vooropleiding afgerond hebben. Docenten moeten ofwel ervaring hebben in doceren in het Engels ofwel een verplichte training volgen.

Editor Redactie

Do you have a question or comment about this article?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.